Jan Horstman, Achmea, inkoop, zittend ziekenvervoer, aanbesteding

Aanbesteding Achmea: ‘Na gunning, is de uitvoering het echte werk’

De aanbesteding Zittend Ziekenvervoer van Achmea is onlangs afgerond. “Maar nu begint het aanbesteden pas. Want de uitvoering na gunning is het echte werk”, vertelt inkoper Jan Horstman van Achmea. De zorgverzekeraar heeft er niet alleen voor gekozen kwaliteit te borgen door extra eisen te stellen in het bestek, maar ook door kort op de uitvoering te zitten. Achmea/Agis is met 4,7 miljoen verzekerden de grootste zorgverzekeraarsgroep van Nederland.

De manier waarop opdrachtgevers omgaan met aanbestedingen staat al tijden ter discussie. Het veroorzaakt prijserosie en de kwaliteit zou daardoor achteruit hollen. Maar als er extra kwaliteitseisen gesteld worden, staan die vaak ter discussie.

Kwaliteit

“Daarom willen wij ons niet mengen in die discussie over kwaliteit”, vertelt Horstman. “Voor ons is het belangrijk dat de verzekerden op de juiste tijd in adequate auto’s en door voor deze doelgroep geschikkte chauffeurs op een correcte wijze worden vervoerd.”

Achmea stelt naast wat basale eisen aan het voertuig (zoals bijvoorbeeld airco, gemiddelde levensduur voertuig, code VVR, winterbanden), het TX-Keur verplicht. Horstman: “Dat is eigenlijk het enige keurmerk wat er bestaat in de taxibranche. Dan weten we als opdrachtgever in ieder geval dat er voldoende geschoold personeel wordt gebruikt en dat de cao wordt nageleefd. Het is aan de branche zelf om te bepalen wat TX-Keur precies inhoudt.”

Problemen

Ook het van tevoren in kaart brengen van eventuele problemen is essentieel voor een goede uitvoering. Achmea zegt daartoe vooral ook in gesprek te gaan met zowel ziekenhuizen als vervoerders en patiëntenorganisaties. “Mochten er daadwerkelijk problemen ontstaan, kijken we heel praktisch naar de vraag: ‘Hoe lossen we dit op?’”, aldus Horstman.

De meeste opdrachtgevers gunnen tegenwoordig met een optelsom voor prijs en kwaliteit. Achmea heeft zelf bovenstaande minimumkwaliteit vastgesteld. “Dat is hoe wij vinden hoe taxivervoer eruit moet zien”, licht Horstman toe. “Vervolgens is de gunning bepaald op prijs. Wij hebben 80 vervoerders gecontracteerd die dus allemaal aan dezelfde minimum-eisen voldoen.”

Percelen

Achmea heeft Nederland opgedeeld in 123 percelen. Zo hebben ook kleine plaatselijke taxibedrijven een kans. Om ervoor te zorgen dat de uitvoering in orde is, zijn drie vervoerders per perceel gecontracteerd. Zij krijgen de ritten volgens een bepaalde verdeelsleutel. Presteert een taxibedrijf slecht, dan worden als ‘straf’ minder ritten toegekend.

“De verdeelsleutel over het aantal ‘calls’ is volledig geautomatiseerd. Daarom is het belangrijk dat verzekerden ons 0900-nummer bellen als ze zittend ziekenvervoer nodig hebben en niet de vervoerder rechtstreeks. Per machtiging heeft iemand dan een vaste vervoerder.”

Moederbedrijf

Echter in sommige percelen zijn drie vervoerders gecontracteerd, die tot hetzelfde moederbedrijf behoren. Als dan de verdeelsleutel wordt gewijzigd, heeft dat voor het moederbedrijf geen gevolgen qua omzet. Toch valt daar niet altijd iets aan te doen volgens Achmea.

“Het is juridisch gezien niet dicht te timmeren in het bestek om te voorkomen dat er verschillende bedrijven inschrijven die onder dezelfde paraplu vallen”, weet Horstman. “Bovendien, kunnen er ook allerlei dwarsverbanden ontstaan na gunning. Hoe ga je daar dan mee om? We hebben onderzocht of er sprake was van afgestemd bedrag bij de biedingen. Daar is niets van gebleken. De vervoerders hadden allemaal verschillende tarieven.”

Contract

“De kwaliteit garanderen, dat doen we via de uitvoering. Mochten er problemen ontstaan, gaan we in gesprek met de vervoerders om die zo snel mogelijk op te lossen. Want ook zij zijn gebaat bij goede prestaties. In het uiterste geval kunnen we korten op het tarief of zelfs het contract beëindigen.”

De gecontracteerde vervoerders mogen naar eigen inzicht gebruik maken van onderaannemers. Eis is wel dat zij allemaal over een eigen TX-keur beschikken en voldoen aan de kwaliteits-eisen, zoals gesteld in het bestek. De hoofdaannemer blijft verantwoordelijk, ook voor de prestaties van zijn onderaannemer. Horstman: “Want daar hebben we een contract mee.”

Rapportages

De online oplossing WinTOP van Korton zorgt ervoor dat de bedrijfsvoering van Achmea als vervoersregisseur optimaal verloopt. Door dit systeem is het voor een vervoerder direcht inzichtelijk of het vervoer van de cliënt voor vergoeding in aanmerking komt. Rapportage is (naast het vastleggen van een machtiging, de controle op de aanwezigheid en de geldheid van een machtiging en het factureren) een vast onderdeel van de online WinTOP-oplossing.

“Rapportages zijn noodzakelijk voor een goede uitvoering en monitoring van het vervoer”, weet Horstman. Achmea stelt daarom het gebruik van dataterminals verplicht. Niet alle vervoerders voldoen al aan deze eis. Horstman: “Dit heeft onder meer te maken met de landelijke ontwikkelingen omtrent de Boordcomputer Taxi (zijn nu nog niet beschikbaar, red.). Achmea gaat uiteraard de komende maanden in gesprek met de vervoerders om het percentage vervoerders dat gebruik maakt van dataterminals op 100 procent te krijgen.”

Datacom

Het grote voordeel van het werken met datacom is dat er achteraf geen discussie ontstaat over tijden. “De beleving van passagiers is vaak anders dan die van de vervoerder”, weet Horstman. “Doordat alles wordt vastgelegd, kunnen we objectief en feitelijk naar een klacht over ‘te veel omrijden’ kijken.”

Niet alles waarmee kwaliteit wordt bepaald is in bestekregels te vatten, zo heeft Horstman gemerkt. “Door met elkaar in gesprek te gaan kun je de uitvoering van het vervoer verder verbeteren. Wij maken bijvoorbeeld met een aantal ziekenhuizen afspraken hoe mensen opgehaald dienen te worden. Dat is ook kwaliteit. Daarom is het belangrijk tijdens het contract te blijven monitoren en daar waar nodig met elkaar bij te sturen.” 

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Aanbesteding Achmea: ‘Na gunning, is de uitvoering het echte werk’”

M.van Baal|16.08.12|13:05

Gunning contractvervoer via het tx keurmerk een grote wasse neus. Dit kan beter via enquete bij de klanten die vervoerd worden. De enigste die hier van profiteren is Kiwa die hierdoor zoveel extra geld opstrijkt dat het voor kleine taxi en middel grote centrales bijna niet is te betalen.

Sandra|16.08.12|13:51

@ van Baal.
Mee eens ja.
De RDW gaat over voertuig eisen.
De een wil dit, de ander dat. Regelzucht waar je moe van wordt.
Wij willen redelijk betaald worden. Als de opdrachtgevers er voor willen betalen kunnen ze vanzelfsprekend eisen en krijgen wat ze willen.
Dat is bij verzekeringen ook zo, een uitgebreid pakket kost bij hen ook meer.

Jan pastoor|16.08.12|14:57

2002 reed ik voor 1.26 per km plus 30.00 wachttyd per uuur ..plus 10.00 voorrykosten, per patient voor achmea…beste vervoerders,,laat U allen eens goed na kijken waar je met bezig bent om in deze tyd ver onder kostprijs tegaan rijden,,,,der is er maar 1 die lacht..dat zijn die mensen bij groeneland achmea,,suc6 met en verlies…..
Groet
Jan Pastoor..

wil vlasblom|16.08.12|15:07

Klein bedrijven hebben geen kans gehad met de aanbesteding achmea die hebben geen twee bedrijven
achter de hand om zo het hele perceel alleen in handen te krijgen voor een onbegrijpelijke lage prijs
en dan nog onderaannemers die dan nog eens voor nog minder gaan rijden .
Dan blijft er van een goede service naar de klanten niets over Mogen ze mijn voor doen waar wordt er dan op bezuinigt ?? Heeft achmea de voorwaarde gesteld om zieke mensen met valies te kombineren.

henk taxi|16.08.12|17:28

hoe is het nu mogelijk dat Connexion perceel utrecht rijdt en het meeste werk uitbesteed aan UTC die geen keurmerk niets hebben,en altijd heel negatief zijn over het Tx keurmerk,en daar werdt heel duidelijk gekeken naar de prijs per KM zodoende konden de andere kleine ondernemers niet mee rijden maar die hebben wel Tx keurmerk.zdsz

Dirk|16.08.12|19:43

Dat flikt Connexxion wel vaker hoor, ook in andere regios

HDJ|16.08.12|22:15

Als ik zie waar hier in Assen mee goed gekeurd zijn voor het TX keurmerk dan schieten de tranen in mijn ogen. Ik zou het niet eens willen hebben ondanks dat ik aan de eisen voldoet, het zou mijn waardigheid als bedrijf teniet doen.
Als de wagen met 4 klanten vol zit voor ieder een hesje, een verbandtrommel die 4 keer zou groot is, Anti uitglijd spike’s voor als er sneeuw of ijzel ligt, een blusdeken , anwb voor bedrijven, airco die het ook doet, altijd een flesje water, sleepkabel, start kabels

HDJ|16.08.12|22:21

Om nog maar niet te spreken over de houding die ik opmerk van diverse chauffeurs, geen deur open houden, niet in de gordels helpen, kan amper een goedendag of morgen af, hard rijden, radio te hard, geen verdere info over terug gaan, niet helpen met van of naar de auto.
Gelukkig weet ik dat ik het beter doet en mijn klanten ook!

RH|21.08.12|13:27

Connexxion zou helemaal geen onderaannemers mogen contracteren die niet in het bezit zijn van TX-keur. 1 van de eisen in het TX-reglement is dat een bedrijf alleen onderaannemers mag inzetten die ook in het bezit zijn van het keurmerk! Als dit toch gebeurt wordt het keurmerk ingetrokken. Als gevolg hiervan kan een opdrachtgever de gunning terug nemen of het contract ontbinden daar hoofdaannemer niet meer in het bezit is van de juiste dokumenten.

Ben de Ruiter|13.09.12|11:34

wat is tx -keur

helemaal niks als je ziet dat er geen eisen aan chauffeurs gesteld worden dan kan je die tx ook wel in de prullebak gooien overal rijden maar asoos en tokkies op bussen en autos sorry dat ik het zo zeg maar de chauffeur in pak lijkt wel verleden tijd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.