rechtbank

Taxi Schoorl failliet, CTS en DVG nemen leerlingenvervoer over

Het faillissement van Taxi Centrale Schoorl is door de rechtbank in Alkmaar uitgesproken op 28 augustus. De directie heeft het faillissement zelf aangevraagd. De samenwerkende gemeenten van West-Friesland en de kop van Noord-Holland hadden na een heel goedkope aanbesteding geen vertrouwen meer in de samenwerking met Taxi Centrale Schoorl en besloten het leerlingenvervoer ‘weg te trekken’.

“Mede door het verliezen van deze contracten heeft de rechter besloten om de aanvraag goed te keuren”, zegt taxi-consulent Erik Pijpers van FNV Bondgenoten.

Curator

Wat er nu precies gaat gebeuren met Taxi Centrale Schoorl is nog niet duidelijk. Eerst zal de curator onderzoek moeten doen en moeten kijken of een doorstart mogelijk en wenselijk is. Bij het in 1997 opgerichte bedrijf werken 136 mensen plus oproepkrachten.

In 2010 namen de eigenaren van Robatax Beheer B.V. uit Opmeer de onderneming Taxi Centrale Schoorl van Cees Zeeman uit Callantsoog over die in 1997 met een paar auto’s was begonnen. Hij verkocht de boel ’uit frustratie’ over de Europese aanbesteding.

Connexxion

In het gebied Kop Noord-Holland neemt Connexxion alle schoolroutes over van TCS. In het gebied West Friesland nemen Connexxion en DVG (Taxi Kaijer en Taxi West Friesland) gezamenlijk de routes over.

Tijdens het huidige schooljaar zal een nieuwe aanbesteding gestart worden. FNV Taxi heeft de volgende afspraken gemaakt met Connexxion:

  • CTS neemt de aankomende dagen telefonisch contact op met de chauffeurs voor het leerlingenvervoer
  • CTS biedt minimaal een contract aan van 12 uur per week (er is hier sprake van een jaarurencontract. Na de normering van de route wordt het echte aantal te werken uren bekend)
  • Donderdag 30 en vrijdag 31 augustus worden er afspraken ingepland voor het tekenen van contracten (FNV Taxi is hier de hele dag aanwezig voor het stellen van vragen)

Taxichauffeurs

“Wij roepen de chauffeurs op om in ieder geval naar de spreekuren van CTS te komen als ze daarvoor worden uitgenodigd. Dan kunnen de meeste mensen gewoon hun baan behouden en hun eigen route weer gaan rijden”, aldus Pijpers.

Taxi Centrale Schoorl kwam vorig jaar in opspraak toen het een fors deel van zijn personeel wilde ontslaan. Dat werd tegengehouden door het UWV, omdat vermoed werd dat de directie van ‘dure krachten’ af wilde komen. De ontslagen vormden geen afspiegeling van het bedrijf en er werd nog steeds nieuw personeel aangenomen.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.