Taxilerarendag 2013, Zeist

Taxilerarendag SFT en TX-Keur geeft extra ondersteuning

“Het begin van iets nieuws”. Zo omschrijft organisator Sociaal Fonds Taxi de eerste taxilerarendag die woensdag in samenwerking met TX-Keur werd gehouden. De aanwezige taxileraren en praktijkcoaches lieten weten grote behoefte te hebben aan ondersteuning bij het ontwikkelen van geschikt lesmateriaal. Die opleidingen gaan er dan ook zeker komen, beloofden de organisatoren. En de taxilerarendag krijgt volgend jaar zeker een vervolg.

Taxileraren zijn er in allerlei soorten en maten, zo werd duidelijk tijdens de taxilerarendag in Zeist. Bij grotere vervoerders houden ze zich soms alleen bezig met opleiden, maar veel taxileraren hebben ook nog andere taken. Naast taxileraar zijn ze bijvoorbeeld ook nog chauffeur, planner, rijinstructeur of ondernemer. Zeker voor wie een aantal taken moet combineren, ontbreekt het al gauw aan tijd om zelf lesmateriaal te verzamelen en aan te passen aan de behoeften van het bedrijf.

Weinig lesmateriaal

Voor het opleidingsprogramma van TX-Keur is weinig materiaal voorhanden, is de ervaring van de taxileraren die dat programma uitvoeren. Vandaar dat ze hun lessen zelf maar ontwikkelen. “Zo’n cursus duurt maar drie uur, maar je bent uren, dagen, maanden bezig om het allemaal op papier te krijgen”, verzucht een van de deelneemsters. Omdat er weinig onderlinge contacten zijn binnen de beroepsgroep, komt het ook niet snel tot uitwisseling van lesmateriaal.

Wat bovendien ontmoedigend werkt voor sommige deelnemers is dat opdrachtgevers de tijd en investeringen die vervoerders stoppen in de TX-Keur opleidingen niet echt waarderen omdat ze vooral geïnteresseerd zijn in de laagste prijs. Sommige gemeenten hebben er zelfs nog nooit gehoord van het kwaliteitskeurmerk, laat een ondernemer weten. “We wilden TX-Keur heel graag hebben, maar voor de opdrachtgever maakt het niks uit.” Meebetalen aan een opleiding, bijvoorbeeld als de chauffeurs graag wat gebarentaal zouden willen leren om beter te kunnen communiceren met de dove kinderen die ze vervoeren, is al helemaal niet aan de orde.

Flexibiliteit

Gebrek aan cursusmateriaal is niet de enige wens die leeft in de branche. Verschillende deelnemers hebben ook behoefte aan meer flexibiliteit om zelf invulling te geven aan de TX-Keur opleiding. Dat zou bijvoorbeeld kunnen aan de hand van een jaarlijks wisselend thema dat relevant is voor de beroepsgroep.

Voor Sociaal Fonds Taxi zijn de wensen niet nieuw al is zo’n eerste taxilerarendag een mooi moment om nog eens te horen waar de behoeften liggen. Het programma bood dan ook veel ruimte voor interactie en dat wisten de taxileraren duidelijk te waarderen. “We gaan het regelen”, belooft Ruud de Haan, hoofd van de afdeling Opleiding, Arbo en Veiligheid van Sociaal Fonds Taxi. “We gaan proberen om de taxileraren didactisch te ondersteunen en daar is deze dag een eerste aanzet voor.”

Ontwikkelen opleidingen

Ook de afgelopen jaren zijn Sociaal Fonds Taxi en TX-Keur er al mee bezig geweest, maar dat traject verliep moeizaam. Nu gaat het er echt van komen. Directeur Henk van Gelderen zegt “meer variëteit en vernieuwing in de opleidingen” toe. Het idee is om te inventariseren wat er al is en waar leemtes zijn om opleidingsmodules te laten ontwikkelen voor verschillende doelgroepen binnen de branche.

Als die modules er zijn zal taxiopleider Esther Boertien, werkzaam bij Noot Holding, vanzelfsprekend kijken of ze voor haar bruikbaar zijn, zegt ze in een reactie. “Maar ik zou zeker nog sleutelen aan zo’n kant-en-klare cursus.” In tegenstelling tot veel andere deelnemers aan de taxilerarendag houdt Boertien zich fulltime bezig met opleidingen geven. Alle 980 chauffeurs in het bedrijf ziet ze ten minste één keer per jaar. Zelf opleidingen ontwikkelen vindt ze een van de leukste aspecten aan haar werk.

Ervaringen uitwisselen

Boertien is enthousiast over de taxilerarendag, waar ze ervaringen uit kan wisselen met collega’s. “Ik heb geen sparringpartner binnen mijn bedrijf. Deze mensen hier maken allemaal hetzelfde mee. We kunnen veel van elkaar leren.” Zo heeft ze baat gehad bij de workshop rijstijlanalyse, waar een taxileraar plaatsnam achter het stuur van een rolstoelbusje en een aantal collega’s na afloop zijn of haar rijgedrag onder de loep namen. “Ik ben zelf geen rijinstructeur, maar bij de rijstijlanalyse heb ik wat handvatten gekregen om zo’n analyse te maken.”

Rolstoelvervoer was een van de thema’s tijdens de taxilerarendag. De Stichting Vast = Beter, die al jaren ijvert voor veiliger rolstoelvervoer, gaf uitleg over verschillende vastzetsystemen.”We hebben in acht jaar al veel bereikt”, vindt voorzitter Jan Meerpoel, die zelf geregeld gebruik maakt van de Regiotaxi. Voertuigen, vloeren en vastzetsystemen zijn sinds de oprichting van de vrijwilligersorganisatie sterk verbeterd, evenals de opleiding van de chauffeurs. “Onze ideaalbeeld is dat er nog wat extra regelgeving komt zodat vastzetten bijna geen moeite meer kost”, aldus secretaris en penningmeester Ap Peters, een van de initiatiefnemers en auteurs van de Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR).

Aanvullende eisen rolstoelvervoer

Ter verdere verbetering van veiligheid zijn er volgens de stichting twee aanvullende wettelijke eisen nodig. Zo moet een rolstoel die aangeboden wordt voor vervoer voorzien zijn van vier herkenbare aanhaakpunten. Daarnaast mag de rolstoel de vrije gordelloop niet belemmeren. De stichting blijft het onderwerp onvermoeid aankaarten bij de politiek, ook al lijkt die er tot dusver weinig voor open te staan.

Naast wetgeving blijft voorlichting belang. Zo nemen passagiers het zelf ook niet altijd zo nauw met hun veiligheid. Sommigen proberen een chauffeur te bewerken hen toch mee te nemen, ook als de rolstoel eigenlijk niet op een veilige manier vast te zetten valt. Gemeenten hebben daar volgens Meerpoel ook een verantwoordelijkheid in. “Elke rolstoel die ze verstrekken moet geschikt zijn. Vaak is een kwestie van maar een paar tientjes per rolstoel.” 

Yvonne Ton

Ap Peters, Stichting Vast = Beter

banner, congres, contractvervoer, 2013

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxilerarendag SFT en TX-Keur geeft extra ondersteuning | TaxiPro
Taxilerarendag 2013, Zeist

Taxilerarendag SFT en TX-Keur geeft extra ondersteuning

“Het begin van iets nieuws”. Zo omschrijft organisator Sociaal Fonds Taxi de eerste taxilerarendag die woensdag in samenwerking met TX-Keur werd gehouden. De aanwezige taxileraren en praktijkcoaches lieten weten grote behoefte te hebben aan ondersteuning bij het ontwikkelen van geschikt lesmateriaal. Die opleidingen gaan er dan ook zeker komen, beloofden de organisatoren. En de taxilerarendag krijgt volgend jaar zeker een vervolg.

Taxileraren zijn er in allerlei soorten en maten, zo werd duidelijk tijdens de taxilerarendag in Zeist. Bij grotere vervoerders houden ze zich soms alleen bezig met opleiden, maar veel taxileraren hebben ook nog andere taken. Naast taxileraar zijn ze bijvoorbeeld ook nog chauffeur, planner, rijinstructeur of ondernemer. Zeker voor wie een aantal taken moet combineren, ontbreekt het al gauw aan tijd om zelf lesmateriaal te verzamelen en aan te passen aan de behoeften van het bedrijf.

Weinig lesmateriaal

Voor het opleidingsprogramma van TX-Keur is weinig materiaal voorhanden, is de ervaring van de taxileraren die dat programma uitvoeren. Vandaar dat ze hun lessen zelf maar ontwikkelen. “Zo’n cursus duurt maar drie uur, maar je bent uren, dagen, maanden bezig om het allemaal op papier te krijgen”, verzucht een van de deelneemsters. Omdat er weinig onderlinge contacten zijn binnen de beroepsgroep, komt het ook niet snel tot uitwisseling van lesmateriaal.

Wat bovendien ontmoedigend werkt voor sommige deelnemers is dat opdrachtgevers de tijd en investeringen die vervoerders stoppen in de TX-Keur opleidingen niet echt waarderen omdat ze vooral geïnteresseerd zijn in de laagste prijs. Sommige gemeenten hebben er zelfs nog nooit gehoord van het kwaliteitskeurmerk, laat een ondernemer weten. “We wilden TX-Keur heel graag hebben, maar voor de opdrachtgever maakt het niks uit.” Meebetalen aan een opleiding, bijvoorbeeld als de chauffeurs graag wat gebarentaal zouden willen leren om beter te kunnen communiceren met de dove kinderen die ze vervoeren, is al helemaal niet aan de orde.

Flexibiliteit

Gebrek aan cursusmateriaal is niet de enige wens die leeft in de branche. Verschillende deelnemers hebben ook behoefte aan meer flexibiliteit om zelf invulling te geven aan de TX-Keur opleiding. Dat zou bijvoorbeeld kunnen aan de hand van een jaarlijks wisselend thema dat relevant is voor de beroepsgroep.

Voor Sociaal Fonds Taxi zijn de wensen niet nieuw al is zo’n eerste taxilerarendag een mooi moment om nog eens te horen waar de behoeften liggen. Het programma bood dan ook veel ruimte voor interactie en dat wisten de taxileraren duidelijk te waarderen. “We gaan het regelen”, belooft Ruud de Haan, hoofd van de afdeling Opleiding, Arbo en Veiligheid van Sociaal Fonds Taxi. “We gaan proberen om de taxileraren didactisch te ondersteunen en daar is deze dag een eerste aanzet voor.”

Ontwikkelen opleidingen

Ook de afgelopen jaren zijn Sociaal Fonds Taxi en TX-Keur er al mee bezig geweest, maar dat traject verliep moeizaam. Nu gaat het er echt van komen. Directeur Henk van Gelderen zegt “meer variëteit en vernieuwing in de opleidingen” toe. Het idee is om te inventariseren wat er al is en waar leemtes zijn om opleidingsmodules te laten ontwikkelen voor verschillende doelgroepen binnen de branche.

Als die modules er zijn zal taxiopleider Esther Boertien, werkzaam bij Noot Holding, vanzelfsprekend kijken of ze voor haar bruikbaar zijn, zegt ze in een reactie. “Maar ik zou zeker nog sleutelen aan zo’n kant-en-klare cursus.” In tegenstelling tot veel andere deelnemers aan de taxilerarendag houdt Boertien zich fulltime bezig met opleidingen geven. Alle 980 chauffeurs in het bedrijf ziet ze ten minste één keer per jaar. Zelf opleidingen ontwikkelen vindt ze een van de leukste aspecten aan haar werk.

Ervaringen uitwisselen

Boertien is enthousiast over de taxilerarendag, waar ze ervaringen uit kan wisselen met collega’s. “Ik heb geen sparringpartner binnen mijn bedrijf. Deze mensen hier maken allemaal hetzelfde mee. We kunnen veel van elkaar leren.” Zo heeft ze baat gehad bij de workshop rijstijlanalyse, waar een taxileraar plaatsnam achter het stuur van een rolstoelbusje en een aantal collega’s na afloop zijn of haar rijgedrag onder de loep namen. “Ik ben zelf geen rijinstructeur, maar bij de rijstijlanalyse heb ik wat handvatten gekregen om zo’n analyse te maken.”

Rolstoelvervoer was een van de thema’s tijdens de taxilerarendag. De Stichting Vast = Beter, die al jaren ijvert voor veiliger rolstoelvervoer, gaf uitleg over verschillende vastzetsystemen.”We hebben in acht jaar al veel bereikt”, vindt voorzitter Jan Meerpoel, die zelf geregeld gebruik maakt van de Regiotaxi. Voertuigen, vloeren en vastzetsystemen zijn sinds de oprichting van de vrijwilligersorganisatie sterk verbeterd, evenals de opleiding van de chauffeurs. “Onze ideaalbeeld is dat er nog wat extra regelgeving komt zodat vastzetten bijna geen moeite meer kost”, aldus secretaris en penningmeester Ap Peters, een van de initiatiefnemers en auteurs van de Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR).

Aanvullende eisen rolstoelvervoer

Ter verdere verbetering van veiligheid zijn er volgens de stichting twee aanvullende wettelijke eisen nodig. Zo moet een rolstoel die aangeboden wordt voor vervoer voorzien zijn van vier herkenbare aanhaakpunten. Daarnaast mag de rolstoel de vrije gordelloop niet belemmeren. De stichting blijft het onderwerp onvermoeid aankaarten bij de politiek, ook al lijkt die er tot dusver weinig voor open te staan.

Naast wetgeving blijft voorlichting belang. Zo nemen passagiers het zelf ook niet altijd zo nauw met hun veiligheid. Sommigen proberen een chauffeur te bewerken hen toch mee te nemen, ook als de rolstoel eigenlijk niet op een veilige manier vast te zetten valt. Gemeenten hebben daar volgens Meerpoel ook een verantwoordelijkheid in. “Elke rolstoel die ze verstrekken moet geschikt zijn. Vaak is een kwestie van maar een paar tientjes per rolstoel.” 

Yvonne Ton

Ap Peters, Stichting Vast = Beter

banner, congres, contractvervoer, 2013

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.