TCR bereikt efficiency door combinatie van vervoer

Taxi Centrale Renesse (TCR) richt zich tegenwoordig voor de helft op OV dankzij aanbestedingen als onderaannemer. Directeur en enig aandeelhouder Cees Hage van het Zeeuwse bedrijf: “De taximarkt wordt iets kleiner en in openbaar vervoer vindt een verschuiving plaats van grote naar kleine bussen.”

“Samenvoeging van soorten vervoer levert efficiency op”, zegt Hage wiens hoofdvestiging tegenwoordig in Middelburg staat. TCR ontstond in 1997 in Renesse uit een fusie van vier vervoersbedrijven, voornamelijk taxi. In de jaren daarop breidde dit snel uit met openbaar vervoer en touringcars. Hage: “In 1997 hadden we vijftig medewerkers, nu 778. Door Europese aanbestedingen rijden we nu in het hele land.”

Openbaar vervoer

Als onderaannemer van Arriva, Vloei en Connexxion rijdt TCR met bussen door de Randstad, Zeeland, Noord-Brabant, Zuid Holland en Gelderland. Met Arriva zit het op openbaar vervoer in Vlieland en Terschelling. Hage: “Eigen materieel maar in de kleuren van de concessiehouder.”

“We maken in deze gebieden een efficiencyslag door OV met ander soort vervoer te combineren”, zegt de directeur. “Zo verzorgen we schoolvervoer voor gemeenten en andere opdrachten zoals evenementen. Deze ritten kunnen worden gecombineerd met het OV na de ochtendspits.”

Roosters

Zowel OV als taxivervoer roostert TCR strategisch in. Hage: “Vaste buschauffeurs rijden in dezelfde concessie. Flexibele wisselen meestal van werkgebied, maar het komt ook voor dat ze lang op dezelfde plek rijden.”Hage waardeert bij grote opdrachten in een verre regio de flexpool van een uitzendbureau. “Randstad kan snel buschauffeurs leveren. Het is handig dat uitzendkrachten door het hele land zitten.

Ook werken we met Randstad samen als er uitval is door bijvoorbeeld ziekte of vakantie. In de zomermaanden vervoeren we veel toeristen in Zeeland en dan zijn onze vaste chauffeurs vaak met vakantie.”

Volgens Hage hebben vervoersbedrijven een flexibele schil nodig. “Ik denk dat het heel belangrijk is voor een organisatie, zeker nu de overheid zo aan het bezuinigen is. Op deze manier kunnen we de kosten goed bedwingen.”

TCR

TCR heeft vijftien vestigingen, waarvan tien voor openbaar vervoer met 173 bussen. Het bedrijf telt zeventien touringcars en 390 taxibussen.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

TCR bereikt efficiency door combinatie van vervoer | TaxiPro

TCR bereikt efficiency door combinatie van vervoer

Taxi Centrale Renesse (TCR) richt zich tegenwoordig voor de helft op OV dankzij aanbestedingen als onderaannemer. Directeur en enig aandeelhouder Cees Hage van het Zeeuwse bedrijf: “De taximarkt wordt iets kleiner en in openbaar vervoer vindt een verschuiving plaats van grote naar kleine bussen.”

“Samenvoeging van soorten vervoer levert efficiency op”, zegt Hage wiens hoofdvestiging tegenwoordig in Middelburg staat. TCR ontstond in 1997 in Renesse uit een fusie van vier vervoersbedrijven, voornamelijk taxi. In de jaren daarop breidde dit snel uit met openbaar vervoer en touringcars. Hage: “In 1997 hadden we vijftig medewerkers, nu 778. Door Europese aanbestedingen rijden we nu in het hele land.”

Openbaar vervoer

Als onderaannemer van Arriva, Vloei en Connexxion rijdt TCR met bussen door de Randstad, Zeeland, Noord-Brabant, Zuid Holland en Gelderland. Met Arriva zit het op openbaar vervoer in Vlieland en Terschelling. Hage: “Eigen materieel maar in de kleuren van de concessiehouder.”

“We maken in deze gebieden een efficiencyslag door OV met ander soort vervoer te combineren”, zegt de directeur. “Zo verzorgen we schoolvervoer voor gemeenten en andere opdrachten zoals evenementen. Deze ritten kunnen worden gecombineerd met het OV na de ochtendspits.”

Roosters

Zowel OV als taxivervoer roostert TCR strategisch in. Hage: “Vaste buschauffeurs rijden in dezelfde concessie. Flexibele wisselen meestal van werkgebied, maar het komt ook voor dat ze lang op dezelfde plek rijden.”Hage waardeert bij grote opdrachten in een verre regio de flexpool van een uitzendbureau. “Randstad kan snel buschauffeurs leveren. Het is handig dat uitzendkrachten door het hele land zitten.

Ook werken we met Randstad samen als er uitval is door bijvoorbeeld ziekte of vakantie. In de zomermaanden vervoeren we veel toeristen in Zeeland en dan zijn onze vaste chauffeurs vaak met vakantie.”

Volgens Hage hebben vervoersbedrijven een flexibele schil nodig. “Ik denk dat het heel belangrijk is voor een organisatie, zeker nu de overheid zo aan het bezuinigen is. Op deze manier kunnen we de kosten goed bedwingen.”

TCR

TCR heeft vijftien vestigingen, waarvan tien voor openbaar vervoer met 173 bussen. Het bedrijf telt zeventien touringcars en 390 taxibussen.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.