Adi Taxi, Jeroen van den Bosch, directeur, taxibedrijf, Almere

‘Lokale taxibedrijven soms geen kans bij aanbestedingen’

Kleine taxibedrijven hebben steeds meer moeite om te concurreren met ‘de grote jongens’ als het gaat om aanbestedingen. “Vaak zijn percelen te groot en de contractduur te kort. Ik kan niet ineens 30 voertuigen erbij nemen voor 3 jaar en dan weer inkrimpen als ik het contract verlies. Als een aanbesteding voor 8 jaar zou zijn, dan kan dat beter. Net als in het OV”, vertelt Jeroen van den Bosch van het Almeerse taxibedrijf Adi-Taxi. Ook pleit hij voor meer uniformiteit als het gaat om kwaliteitseisen.

Adi-Taxi is een echt traditioneel taxibedrijf. 30 jaar geleden opgericht door Van Den Bosch. Sinds de jaren ’90 ook actief bij aanbestedingen in het contractvervoer en uitgegroeid tot 30 voertuigen. De toegenomen concurrentie van zzp’ers na de WP2000 dwong hem te stoppen met straattaxi, nu doet het bedrijf alleen nog contractvervoer.

Taxi Aanbestedingen

Van den Bosch is de winnaar van de iPad Mini, die TaxiPro heeft verloot onder de respondenten van de Taxi Aanbestedingen-enquete. Het bedrijf is bezig alle taxibussen te verkopen. Die werden gebruik voor het AWBZ-vervoer, maar dat is voor een groot deel weggevallen. De meeste omzet haalt hij nu uit vervoer voor de zorgverzekeraars en bedrijven uit de regio.

“Het AWBZ-contract hier in de regio is vorig jaar aanbesteed. Het had een grootte van 100 auto’s en was maar voor 1,5 jaar in afwachting van de nieuwe regels. Dan heeft een kleine lokale speler als ik geen kans meer. Ik kan niet zomaar 100 auto’s erbij nemen voor zo’n korte tijd.”

Gunnen op prijs

Er valt nog steeds veel aan te merken op de huidige manier van aanbestedingen, vindt Van den Bosch. “Bij inschrijvingen kun je vaak niets anders doen dan voldoen aan de gestelde eisen. Vervolgens wordt er gegund op prijs. Bovendien zijn de gestelde eisen vaak nog erg subjectief of niet-realistisch.”

Hij noemt als voorbeeld de winterbandenplicht. Volgens sommige contracten moet hij op 1 oktober al met winterbanden rijden, anderen hebben 15 november als invoeringsdatum. Diezelfde verschillen gelden ook voor de wissel naar zomerbanden; soms in maart, bij andere contracten in april.

Winterbanden

“Terwijl het algemeen bekend is dat een winterband slechter presteert bij warme temperaturen als een zomerband. Dus als hij in oktober nog warm is, moet ik volgens contract toch met winterbanden rijden. Dat is zelfs onveiliger voor de passagiers”, weet Van den Bosch.

“Bestekken worden vaak opgesteld door iemand die niet altijd weet waar hij over praat. In het geval van winterbanden zou gewoon in het contract de verplichting alleen moeten gelden ‘bij winterse omstandigheden’. Net als in Duitsland. Dan wissel ik de banden zodra de temperatuur laag genoeg is.”

Opdrachtgevers

Daarbij geldt ook nog eens dat sommige opdrachtgevers wel het gebruik van all-season banden toestaan, andere weer niet. “Je zou dus voor ieder ritje van taxibanden moeten gaan wisselen. Dat is toch onzin?”

Volgens Van den Bosch zou er meer uniformiteit moeten komen in het opstellen van bestekken. “Je zou bijvoorbeeld vanuit branchevereniging KNV één richtlijn kunnen maken als het gaat om bovenwettelijke eisen; dat is de afspraak waar alle taxibedrijven in het contractvervoer aan moeten voldoen. Of een commissie instellen die toetst of alle gestelde eisen wel reëel zijn.”

TX-Keur

Een andere mogelijkheid zou volgens hem zijn om alle eisen waar een taxivervoerder aan zou moeten voldoen, vast te leggen in het TX-Keur waarna een opdrachtgever daarnaar verwijst. Van den Bosch: “Als ik dan aan die eisen voldoe, is het goed voor iedere opdrachtgever. Bovendien hoeft niet iedere opsteller van een bestek zelf opnieuw het wiel uit te vinden.”

Directeuren van kleine taxibedrijven als Adi Taxi voeren het personeelsbeleid zelf uit. Dat is niet altijd even makkelijk, bijvoorbeeld als het gaat om uitvoering van de Wet Verbetering Poortwachter. Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met arbodienst of gecertificeerde bedrijfsarts inspannen om de getroffen werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.

Ziek personeel

“Dan ben ik heel druk bezig om het werk op te vangen vanwege het zieke personeelslid. Als ik dan tegelijkertijd dezelfde chauffeur terug moet begeleiden in het werkproces, leidt dat wel eens tot conflict. Ook al kan hij er niets aan doen, ik ben op dat moment bezig met het oplossen van een probleem dat door hem wordt veroorzaakt.”

Ondanks alle moeilijkheden waar kleine bedrijven mee te kampen hebben, voert Van den Bosch nog altijd met liefde zijn taxi-onderneming. “Ik zie nog steeds kansen om geld te verdienen. Niet om groot te worden, maar dat hoeft ook helemaal niet. Zolang we maar op een nette manier ons brood kunnen verdienen.”

Klanten

De directeur voert zelf ook nog regelmatig taxiritten uit, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten. “Verder vind ik het leuk om het contact met de klanten te onderhouden. Daarbij zeg ik nooit dat ik de baas ben, want dan hoor ik nog eens wat”, vertelt hij lachend.

“We hebben vorig jaar gelukkig nog winst gemaakt. Niet veel, maar we hadden in ieder geval geen verlies. Bovendien krijgen we iedere maand nog bloemen of bonbons van tevreden klanten. En daar doen we het uiteindelijk voor.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “‘Lokale taxibedrijven soms geen kans bij aanbestedingen’”

Mark Weebers|17.07.13|10:25

Als 2 kleinere taxibedrijven gaan samenwerken kunnen ze de opdracht vaak wel.

Jan Zaaijer|18.07.13|11:33

Interessante opmerking over winterbanden. Het is waarschijnlijk een goede oplossing als de aanbestedende dienst vraagt om een voorstel. Dan kan iedere inschrijver iets voorstellen wat bij zijn bedrijfsvoering past. Het maakt voor de verkeersveiligheid niet uit of je op winterbanden rijdt vanaf 15 oktober of vanaf 1 december. Voor de economie natuurlijk wel. 1 december is beter. Maar als je al een contract hebt met 15 november erin, kun je die datum voorstellen in een volgende aanbesteding.

Geert Meulenveld|18.07.13|13:08

Wij rijden gewoon het gehele jaar op winter banden heb je maar een set banden en velgen nodig hoef je niets op te slaan en ze zijn toch met een jaar versleten doe je er gewoon weer nieuwe banden op.
dit lijkt wel face book iedereen leest het heb nog een paar bussen te koop
kijk daarvoor op markplaats
groeten vanuit het warme Zieuwent
0544-351509

John Janos|18.07.13|22:01

Huh… niet zelf kunnen rijden. Je kunt toch gebuik maken van onderaannemers? Doen de big boys ook…

Ruben Laane|16.08.13|13:09

Het vervelende van samenwerken is dat elk bedrijf dan verantwoordelijk is voor de ander en dat is waar de schoen wringt. Ik zou als bedrijf niet verantwoordelijk willen zijn voor de fouten van mijn concurent.

Duco Douwstra|18.02.14|18:31

Jammer dat niemand op de genoemde problemen reageert.Ook Jan Zaaijer grijpt de kan niet aan om gezamenlijk iets zinnigs op te stellen en dat dan opnemen in TX-Keur of dat TX-Keur zelf deze kans niet aangrijpt om echt iets positiefs te kunnen leveren aan de taxiondernemers.Daardoor verdient TX eigenlijk zelf het keurmerk al niet.Er is zoveel onzin dat het hoogtijd wordt dat we ons gaan verenigen en de onzin bundelen en de krachten om daar efficiënt tegen op te treden ook meld je taxibelangen!

‘Lokale taxibedrijven soms geen kans bij aanbestedingen’ | TaxiPro
Adi Taxi, Jeroen van den Bosch, directeur, taxibedrijf, Almere

‘Lokale taxibedrijven soms geen kans bij aanbestedingen’

Kleine taxibedrijven hebben steeds meer moeite om te concurreren met ‘de grote jongens’ als het gaat om aanbestedingen. “Vaak zijn percelen te groot en de contractduur te kort. Ik kan niet ineens 30 voertuigen erbij nemen voor 3 jaar en dan weer inkrimpen als ik het contract verlies. Als een aanbesteding voor 8 jaar zou zijn, dan kan dat beter. Net als in het OV”, vertelt Jeroen van den Bosch van het Almeerse taxibedrijf Adi-Taxi. Ook pleit hij voor meer uniformiteit als het gaat om kwaliteitseisen.

Adi-Taxi is een echt traditioneel taxibedrijf. 30 jaar geleden opgericht door Van Den Bosch. Sinds de jaren ’90 ook actief bij aanbestedingen in het contractvervoer en uitgegroeid tot 30 voertuigen. De toegenomen concurrentie van zzp’ers na de WP2000 dwong hem te stoppen met straattaxi, nu doet het bedrijf alleen nog contractvervoer.

Taxi Aanbestedingen

Van den Bosch is de winnaar van de iPad Mini, die TaxiPro heeft verloot onder de respondenten van de Taxi Aanbestedingen-enquete. Het bedrijf is bezig alle taxibussen te verkopen. Die werden gebruik voor het AWBZ-vervoer, maar dat is voor een groot deel weggevallen. De meeste omzet haalt hij nu uit vervoer voor de zorgverzekeraars en bedrijven uit de regio.

“Het AWBZ-contract hier in de regio is vorig jaar aanbesteed. Het had een grootte van 100 auto’s en was maar voor 1,5 jaar in afwachting van de nieuwe regels. Dan heeft een kleine lokale speler als ik geen kans meer. Ik kan niet zomaar 100 auto’s erbij nemen voor zo’n korte tijd.”

Gunnen op prijs

Er valt nog steeds veel aan te merken op de huidige manier van aanbestedingen, vindt Van den Bosch. “Bij inschrijvingen kun je vaak niets anders doen dan voldoen aan de gestelde eisen. Vervolgens wordt er gegund op prijs. Bovendien zijn de gestelde eisen vaak nog erg subjectief of niet-realistisch.”

Hij noemt als voorbeeld de winterbandenplicht. Volgens sommige contracten moet hij op 1 oktober al met winterbanden rijden, anderen hebben 15 november als invoeringsdatum. Diezelfde verschillen gelden ook voor de wissel naar zomerbanden; soms in maart, bij andere contracten in april.

Winterbanden

“Terwijl het algemeen bekend is dat een winterband slechter presteert bij warme temperaturen als een zomerband. Dus als hij in oktober nog warm is, moet ik volgens contract toch met winterbanden rijden. Dat is zelfs onveiliger voor de passagiers”, weet Van den Bosch.

“Bestekken worden vaak opgesteld door iemand die niet altijd weet waar hij over praat. In het geval van winterbanden zou gewoon in het contract de verplichting alleen moeten gelden ‘bij winterse omstandigheden’. Net als in Duitsland. Dan wissel ik de banden zodra de temperatuur laag genoeg is.”

Opdrachtgevers

Daarbij geldt ook nog eens dat sommige opdrachtgevers wel het gebruik van all-season banden toestaan, andere weer niet. “Je zou dus voor ieder ritje van taxibanden moeten gaan wisselen. Dat is toch onzin?”

Volgens Van den Bosch zou er meer uniformiteit moeten komen in het opstellen van bestekken. “Je zou bijvoorbeeld vanuit branchevereniging KNV één richtlijn kunnen maken als het gaat om bovenwettelijke eisen; dat is de afspraak waar alle taxibedrijven in het contractvervoer aan moeten voldoen. Of een commissie instellen die toetst of alle gestelde eisen wel reëel zijn.”

TX-Keur

Een andere mogelijkheid zou volgens hem zijn om alle eisen waar een taxivervoerder aan zou moeten voldoen, vast te leggen in het TX-Keur waarna een opdrachtgever daarnaar verwijst. Van den Bosch: “Als ik dan aan die eisen voldoe, is het goed voor iedere opdrachtgever. Bovendien hoeft niet iedere opsteller van een bestek zelf opnieuw het wiel uit te vinden.”

Directeuren van kleine taxibedrijven als Adi Taxi voeren het personeelsbeleid zelf uit. Dat is niet altijd even makkelijk, bijvoorbeeld als het gaat om uitvoering van de Wet Verbetering Poortwachter. Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met arbodienst of gecertificeerde bedrijfsarts inspannen om de getroffen werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.

Ziek personeel

“Dan ben ik heel druk bezig om het werk op te vangen vanwege het zieke personeelslid. Als ik dan tegelijkertijd dezelfde chauffeur terug moet begeleiden in het werkproces, leidt dat wel eens tot conflict. Ook al kan hij er niets aan doen, ik ben op dat moment bezig met het oplossen van een probleem dat door hem wordt veroorzaakt.”

Ondanks alle moeilijkheden waar kleine bedrijven mee te kampen hebben, voert Van den Bosch nog altijd met liefde zijn taxi-onderneming. “Ik zie nog steeds kansen om geld te verdienen. Niet om groot te worden, maar dat hoeft ook helemaal niet. Zolang we maar op een nette manier ons brood kunnen verdienen.”

Klanten

De directeur voert zelf ook nog regelmatig taxiritten uit, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten. “Verder vind ik het leuk om het contact met de klanten te onderhouden. Daarbij zeg ik nooit dat ik de baas ben, want dan hoor ik nog eens wat”, vertelt hij lachend.

“We hebben vorig jaar gelukkig nog winst gemaakt. Niet veel, maar we hadden in ieder geval geen verlies. Bovendien krijgen we iedere maand nog bloemen of bonbons van tevreden klanten. En daar doen we het uiteindelijk voor.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “‘Lokale taxibedrijven soms geen kans bij aanbestedingen’”

Mark Weebers|17.07.13|10:25

Als 2 kleinere taxibedrijven gaan samenwerken kunnen ze de opdracht vaak wel.

Jan Zaaijer|18.07.13|11:33

Interessante opmerking over winterbanden. Het is waarschijnlijk een goede oplossing als de aanbestedende dienst vraagt om een voorstel. Dan kan iedere inschrijver iets voorstellen wat bij zijn bedrijfsvoering past. Het maakt voor de verkeersveiligheid niet uit of je op winterbanden rijdt vanaf 15 oktober of vanaf 1 december. Voor de economie natuurlijk wel. 1 december is beter. Maar als je al een contract hebt met 15 november erin, kun je die datum voorstellen in een volgende aanbesteding.

Geert Meulenveld|18.07.13|13:08

Wij rijden gewoon het gehele jaar op winter banden heb je maar een set banden en velgen nodig hoef je niets op te slaan en ze zijn toch met een jaar versleten doe je er gewoon weer nieuwe banden op.
dit lijkt wel face book iedereen leest het heb nog een paar bussen te koop
kijk daarvoor op markplaats
groeten vanuit het warme Zieuwent
0544-351509

John Janos|18.07.13|22:01

Huh… niet zelf kunnen rijden. Je kunt toch gebuik maken van onderaannemers? Doen de big boys ook…

Ruben Laane|16.08.13|13:09

Het vervelende van samenwerken is dat elk bedrijf dan verantwoordelijk is voor de ander en dat is waar de schoen wringt. Ik zou als bedrijf niet verantwoordelijk willen zijn voor de fouten van mijn concurent.

Duco Douwstra|18.02.14|18:31

Jammer dat niemand op de genoemde problemen reageert.Ook Jan Zaaijer grijpt de kan niet aan om gezamenlijk iets zinnigs op te stellen en dat dan opnemen in TX-Keur of dat TX-Keur zelf deze kans niet aangrijpt om echt iets positiefs te kunnen leveren aan de taxiondernemers.Daardoor verdient TX eigenlijk zelf het keurmerk al niet.Er is zoveel onzin dat het hoogtijd wordt dat we ons gaan verenigen en de onzin bundelen en de krachten om daar efficiënt tegen op te treden ook meld je taxibelangen!