vacaturebank

Zembla over Social Return en verdringing van taxichauffeurs

De gemeenten Schagen, Den Helder en Hollands Kroon die werklozen met behoud van uitkering inzetten bij het taxivervoer voor leerlingen, verdringen hiermee werkenden van bestaande banen. Dit blijkt uit het televisieprogramma Zembla in de aflevering ‘Werkloos in crisistijd’ van donderdag 3 oktober (Ned.2, 21.10 uur). Wethouder Blonk van de gemeente Schagen erkent dat dit gebeurt, maar zegt bewust te kiezen voor het voorrang geven aan werklozen.

Ik vind het heel vervelend voor die chauffeurs. Dat begrijp ik heel goed. Maar als je zo’n maatregel neemt, en dat hebben wij bewust gedaan, dan weet je dat het ten koste daarvan kan gaan”, zegt Blonk.

Social return

Gemeenten nemen steeds vaker in hun aanbestedingen op dat een deel van het werk verricht moet worden door mensen die al langer werkloos zijn. ‘Social return’ heet dit. Maar in het geval van de gemeente Schagen kunnen daardoor niet alle taxichauffeurs terugkeren bij de firma die de aanbesteding van het leerlingenvervoer heeft gewonnen.

Zo komt Hans Klop (54 jaar), al 17 jaar taxichauffeur, thuis te zitten en worden er werklozen opgeleid om taxichauffeur te worden. Wethouder Blonk zegt dat het voor deze chauffeurs makkelijker is om weer een baan te vinden dan voor de langdurig werklozen, maar Klop bestrijdt dat: “Dat vind ik onzin. Het is voor mij net zo moeilijk als voor iemand in de bijstand.”

Verdringing

Remko Mast van de FNV Bondgenoten is niet tegen het principe van de ‘social return’, maar vindt dat je dat alleen in sectoren moet doen waar er onvoldoende mensen te vinden zijn. ‘Hier zie je dat verdringing plaatsvindt. Goede chauffeurs worden aan de kant gezet terwijl anderen hun baan gaan overnemen,’ aldus Mast.

ZEMBLA – ‘Werkloos in de crisistijd’ donderdag 3 oktober om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Zembla over Social Return en verdringing van taxichauffeurs”

Gijs Schinkel|02.10.13|20:03

Rond uit schandalig !!!gewoon een dood ordinaire bezuiniging.

Ed Kipp|02.10.13|20:49

rond uit schandalig maar ja de grote bazen krijgen subsidie voor deze trucken en de regering maar lachen de werkenloos heid is gedaald met zo veel procent deze maand maar de stijging vaan goed opgeleid personeeldie werkeloos worden hoor je niet en wat kost de opleiding en examen mij kosten het een hoop euro,s en iedere 5 jaar weer lang leven de overheid

Jan Buitenhuis|03.10.13|08:19

Wat schiet je daar nou mee op? werklozen aan een baan helpen wat andere werklozen creeert? En die neiwe werklozen zijn waarschijnlijk ook veel duurder…

Gerhard Witteveen|03.10.13|11:21

Dit is niet eens een bezuiniging, hierbij worden de kosten voor de Wet Werk en Bijstand door de gemeente gedrukt.

Wij als werkenden worden geconfronteerd met ingrepen in de WW,het wordt te duur, idd op deze manier is de WW niet meer kostendekkend te krijgen.

Lagere overheden dwingen bedrijven de CAO aan hun laars te lappen en vakbekwaam premie- en belastingbetalend personeel heeft het nakijken en komt in de problemen.

De overheid betaalt zo heel veel voor een andere naam in de kaartenbak!

Paul Dijkhuizen|03.10.13|14:55

Het zou natuurlijk een oplossing zijn om de heer Klop op te leiden tot wethouder, dan kan hij, met behoud van uitkering’ zó aan de slag bij de gemeente Schagen. Ik denk dat ze daar wel behoefte hebben aan iemand mét gezond verstand…

Hardy Brunink|03.10.13|15:09

Die mensen woorden ingezet met behoud van hun uitkering, en ervaren taxichauffeurs komen in de WW!!! Dan moet er dus dubbel-op betaald worden door de overheid (lees de belastingbetaler).En dan zegt wethouder Blonk dat hier bewust voor gekozen is!?? Allemachtig, wat een plaat voor de kop !!

Christine Romeijn|03.10.13|15:28

Wel, natuurlijk is dit goedkoper, werkeloze houdt, uitkering, doet werk wat ze anders in moeten kopen. Dat bespaart meer dan de uitkering van de nieuwe werkloze kost. Maar… het houdt natuurlijk in dat een taxichauffeur nu ontskagen kan worden omdat ie verdrongen wordt, en dan vervolgens voor een uitkering hetzelfde werk mag gaan doen. Uiteindelijk is dat dan een manier om het mimimum loon te omzijlen en om mensen uit te buiten.

Ella Vang|04.10.13|16:01

Dit zijn duidelijk de uitwerkingen van een overheid die teveel samenwerkt met bedrijven, het gevolg een corporatistische overheid. Op naar de laagst denkbare lonen en dmv deze kringloop (werkend → werkloos → social return etc etc) een soort communistisch regiem nastreeft. Ook ouderen, gedetineerden (en denk vooral ook hierbij aan de steeds groter wordende criminalisering) moeten allemaal een steentje bijdragen. Slavernij pur sang.

Taxi Volendam|05.10.13|15:18

De enigen die hier baat bij hebben zijn de uitvoerende ambtenaren zelf. Ze sturen de mensen hierdoor van het ene naar het andere loket in hezelfde gemeentehuis. Zo blijven ze zelf aan het werk, eigenbelang. Je kan het de werkgevers niet kwalijk nemen, die maken gebruik van deze (onverstandige) regelgeving. Doet het ene bedrijf het niet , het andere wel? Dan kan je het invullen. Dan ben je te duur waardoor je de aanbesteding verliest. Zogenaamde marktwerking. Moest niet moglijk zijn.

Mike van Wanum|06.10.13|09:32

De grens gaat open voor arbeiders,omdat er in diverse sectoren personeels tekort is. Hier praat je dan over werkzaamheden waar niet gelijk een dure opleiding aan vast zit. Waarom worden hier niet de langdurige werklozen aan werk geholpen. Dadelijk moet taxi chauffeurs die hun werk kwijtraken door dit soort acties na twee jaar wel in de landbouw aan het werk moeten met behoud van uitkering. Omgekeerde wereld en we laten het met zijn allen maar gebeuren.

Monique Latchmansing|07.10.13|13:00

Schandalig vind ik ook, dat ervaren chauffeurs thuis komen te zitten en Bijstands gerechtigden worden opgeleid tot chauffeurs. Het is mij ook overkomen, weet waarover ik praat!

Theo Teerenstra|31.10.13|12:29

Te laat, Ik zit nu 6 maanden thuis met 15 jaar ervaring en veel taxidiploma’s. Ik ben nu 56 jaar en geloof niet dat ik ooit weer op de taxi kom. Bij mijn vorige baas, kwam ook een nieuwe lichting chauffeurs, met een touringcar met wethouder de fanfare en de lokale krant.Het leek 1 groot feest, chauffeurs die voorheen architect of grafisch vormgever waren die zitten nu op mijn plek. En ondertussen mag ik solliciteren op inpakbaantjes