Joan Blaas, presentatie, Nationaal Congres Contractvervoer, TaxiPro

TaxiPro.nl nieuws-jaaroverzicht 2013

Afgelopen jaar op TaxiPro

Januari

    • Wettelijke maximumtarieven voor straattaxi met 6,5% omhoog
      De wettelijke maximumtarieven voor straattaxi worden per 1 februari verhoogd met de NEA-index (+6,5%). Verder vervalt het onderdeel stadsplattegronden in het praktijkexamen voor taxichauffeurs. En het vergunningbewijs hoeft vanaf 1 april 2013 niet langer zichtbaar in de taxi gevoerd te worden. De chauffeur moet deze wel kunnen tonen tijdens een inspectie. Deze wijzigingen heeft het […]
      Lees verder…

Februari

    • Introductie van de Boordcomputer Taxi wordt uitgesteld
      De verplichting tot inbouw van een Boordcomputer Taxi is tot nader order uitgesteld. De wettelijke deadline van 1 oktober 2013 wordt geschrapt door staatssecretaris Mansveld. Zij zal voor de zomer een nieuwe uiterlijke invoeringsdatum vaststellen. Reden is dat de fabrikanten van de BCT veel meer tijd nodig hebben voor de ontwikkeling dan voorzien. Daardoor heeft […]
      Lees verder…

Maart

    • Overgang Valys-vervoer naar Transvision 4 maanden uitgesteld
      Het Valys-vervoer zal nog 4 maanden langer door Connexxion worden uitgevoerd dan gepland. Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) wil Connexxion nog de mogelijkheid geven bezwaar aan te tekenen tegen een onlangs genomen beslissing om het Valys-contract definitief te gunnen aan Transvision. Dit ondanks een boete van de NMA wegens een vermeende overtreding van het kartelverbod […]
      Lees verder…

April

    • ‘Taxichauffeurs een vast contract geven, dat durf ik niet meer’
      Gaf hij vroeger goede sollicitanten nog meteen een vast contract, tegenwoordig krijgt niemand meer een vast dienstverband. “De wereld is veranderd. De motivatie van mensen is een stuk lager wanneer ze een vast contract hebben gekregen”, zegt Toon Bergerhof van Bergerhof Taxi Tours. “Ik durf gewoon het risico niet meer te nemen.” Bergerhof is al […]
      Lees verder…

Mei

    • Hoge Raad wijst oproep-taxichauffeurs fors meer rechten toe
      De Hoge Raad heeft een uitspraak gedaan, die grote invloed heeft op de beloning van taxichauffeurs die werken als oproepkracht (MUP’ers). Elke werkoproep binnen een 0-urencontract moet tenminste 3 uurlonen opleveren. Ook al duurde zo’n oproep wellicht zelfs maar een half uurtje. En wanneer tussen twee ritjes een tijdsbestek zit dat de in de onderneming […]
      Lees verder…

Juni

    • Grote behoefte aan betere controle op uitvoering taxi-aanbestedingen
      Zowel taxi-ondernemers als opdrachtgevers in het contractvervoer hebben behoefte aan een betere controle op de geleverde diensten. Dat creëert een gelijk speelveld, zodat bluffende taxi-ondernemers niet meer kunnen profiteren van valse beloften in hun offerte. Ook denkt een meerderheid van beide kanten dat ‘een voorkeur voor lokale taxibedrijven’ en ‘een minimale prijs voor een inschrijving’ […]
      Lees verder…

Juli

    • Gebruik doelgroepenvervoer neemt komende jaren fors af
      Het gebruik van doelgroepenvervoer zal de komende jaren fors afnemen, als het aan de overheid ligt. Er zal een krimp ontstaan bij het Wmo-vervoer, Valys-vervoer, AWBZ-vervoer en WSW-vervoer. Het gebruik van de regelingen WIA-vervoer en Leerlingenvervoer blijft gelijk. En alleen het Zittend Ziekenvervoer neemt de komende jaren nog wel toe. Dat blijkt uit de visie […]
      Lees verder…

Augustus

    • Curator zet grote vraagtekens bij faillissement Flex-i-Trans
      De curator van het failliete Flex-i-Trans doet onderzoek naar onregelmatigheden bij het bedrijf. Diverse zaken hebben zijn aandacht getrokken. Zo kwamen alle octrooien van door Flex-i-Trans ontwikkelde producten terecht bij de moedermaatschappij Verachtert BV. Verder heeft Flex-i-Trans BV in het jaar voor het faillissement extra grote voorraden aangelegd, terwijl het bedrijf aangeeft dat een ‘dalende […]
      Lees verder…

September

    • Valys-contract mag tóch naar Transvision, VWS haalt gelijk in hoger beroep
      Het Valys-vervoer mag toch gegund worden aan de bedrijven Transvision, RMC en ZCN. Dat heeft het Hof in hoger beroep besloten. De eisen van huidig vervoerder Connexxion zijn afgewezen. In eerste instantie oordeelde de voorzieningenrechter in Den Haag nog dat VWS niet mocht gunnen aan Transvision wegens een overtreding van het kartelverbod door Transvision-moederbedrijven RMC […]
      Lees verder…

Oktober

    • Vakbonden ‘knarsetandend’ akkoord met sobere CAO Taxi
      De vakbonden zijn ‘knarsetandend’ akkoord gegaan met het onderhandelingsresultaat voor een sobere cao. Dat betekent dat taxichauffeurs volgend jaar geen salarisverhoging krijgen en in 2015 slechts 1% erbij en een eenmalige uitkering van € 75 bruto. Wel maken vakbonden FNV en CNV duidelijk dat de bal nu echt ligt bij KNV Taxi om voor 1 […]
      Lees verder…

November

    • ‘Kleinschaligheid van familiebedrijf in taxisector verdwijnt’
      Taxibedrijven met minder dan 20 auto’s gaan het niet redden in het contractvervoer. Aanbestedingen worden alleen nog maar gewonnen door de grote vijf, waarna de kleinschaligheid van familiebedrijven verdwijnt. Er blijven straks ongeveer vijftig taxibedrijven over die als onderaannemer kunnen blijven fungeren. Maar dan moeten ze wel altijd kwaliteit blijven leveren. Dat is het toekomstbeeld […]
      Lees verder…

December

  • Komst regiecentrales zorgt voor grote verandering taxisector
    De toekomst van de taxibranche staat voor een grote verandering. Gemeenten en provincie kijken met steeds grotere interesse naar het opzetten van een regiecentrale. Hierbij wordt de regie losgekoppeld van de uitvoering. De centrale neemt niet alleen ritten in het contractvervoer aan, maar zorgt ook voor de planning en dispatching. Taxi-ondernemers hoeven alleen nog maar […]
    Lees verder…
Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.