rolstoeltaxi, taxi, taxichauffeur, rolstoelvervoer

Experimenten met AWBZ-vervoer: regiotaxi en vrijwilligers

Het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SMWO) en Zorggroep Ter Weel bekijken hoe het vervoer van en naar de dagbesteding (AWBZ) het beste kan worden geregeld per 1 januari 2015. Ze voeren twee experimenten uit. Optie 1 is het vervoer laten uitvoeren door de Regiotaxi Oosterschelde. Optie 2 is het vervoer volledig laten uitvoeren door vrijwilligers.

Vanaf 1 januari 2015 wordt de verantwoordelijkheid voor de zorg en het vervoer van cliënten overgeheveld van de AWBZ naar de gemeenten. Hierbij wordt fors bezuinigd op de budgetten, zodat het vervoer goedkoper moet worden ingekocht.

Dagbesteding

Het gaat om cliënten die thuis wonen en een indicatie hebben voor dagbesteding. Het experiment met Regiotaxi Wordt uitgevoerd voor cliënten die naar dagbestedingslocaties in Goes (Gasthuis en Poelhoek) gaan. Het experiment met vrijwilligers betreft de cliënten voor de dagbestedingslocatie Moerzicht en Yerseke.

Met de proeven wil de regio bekijken welke kwaliteit gehaald wordt en wat het kostenplaatje is. Ook wordt bekeken of het überhaupt mogelijk is deze vervoersvormen te gebruiken. Zo is het maar de vraag of deze nieuwe cliënten tegelijk met de huidige passagiers in de Regiotaxi vervoerd kunnen worden. En of het vervoer met vrijwilligers wel de gewenste kwaliteit oplevert met voldoende betrouwbaarheid.

Proef

De proef loopt tot en met juni 2014. De resultaten zullen worden gebruikt bij de keuzes die de Oosterscheldegemeenten maken in het vervoer naar dagbestedingen, meldt PZC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Experimenten met AWBZ-vervoer: regiotaxi en vrijwilligers”

Mario Booj|13.03.14|05:45

blijf het raar vinden dat dezelfde gemeentes taxi bedrijfen verplichten hun personeel op te leiden te voldoen aan allerlei eisen
en nu dezelfde klanten laten vervoeren door vrijwilligers zonder deze mensen te benadelen ze doen goed werk maar iets klopt er hier niet ?????

Ton van Dalfsen|13.03.14|08:39

Als je het vervoer door de plaatselijke taxibedrijven laat doen op een soort van bonnen systeem zodat er geen dure aanbesteding gemaakt hoeft te worden , help je daarmee de plaatselijke taxibedrijven en creeer je ook nog banen met goed opgeleid personeel.

Rudolph Ahlers|13.03.14|16:39

vreemde situatie dit kost weer banen net of die er genoeg zijn .
ik zeg wel geen dure aanbestedingen meer maar gewoon de klant zelf het bedrijf laten uitzoeken met wie ze willen reizen . dat bedrijf leverd de rekening in bij de gemeente . gemeente betaald en klaar. zo hou je het vervoer van mensen met een goeie kwaliteit want niemand wil immer klanten verliezen .

Ton van Dalfsen|13.03.14|18:07

@Rudolph, Juist daar pleit ik nu al tijden voor. Nu er ook veel verantwoordelijkheden bij de gemeentes gaan liggen is dit de juiste oplossing en scheelt ze enormmmmm veel geld en kwaliteit gaat in grote sprongen omhoog.

Eric Krijger|15.03.14|05:13

Dan moeten de “vrijwilligers” wel een taxipas hebben. Of zit er een maas in de wet. En trouwens het vervoer van dagbestedingen word soms al door vrijwilligers gereden. Maar willen ze nu ook het regio vervoer door vrijwilligers laten rijden of is er een nieuw systeem mensen laten ontslaan die mogen dan als tegen prestatie voor hun uitkering taxi gaan rijden. De politiek weet het mooi te brengen

Theo Henrotte|18.03.14|14:34

Instellingen kopen tegenwoordig zelf rolstoelbusjes, waar men dan op stickert “vrienden van….”, bemand door vrijwilligers zonder opleiding. Zij nemen het werk van de reguliere vervoerders over. Het betreft vervoer van- en naar dag bestedingen,scholen en zorginstellingen.
Deze “nieuwe” snorders (ongediplomeerd)vervoeren echter wel personen tegen betaling. Overigens geldt hetzelfde voor de zg. “bel en/of buurt” bussen. De brancheverenigingen zouden hier iets aan moeten doen.

Ton van Dalfsen|23.03.14|15:38

Dat is ook soms met hotel shuttle busjes. Er zijn hotels die het uitbesteden aan vervoersbedrijven , maar er zijn ook hotels die het met eigen portiers cq chauffeurs doen zonder enig opleiding voor het vervoeren van personen. En er zijn zelfs hotels die geld aan de gasten vragen voor de shuttle dienst. Volgens mij is dat personenvervoer tegen betaling wp2000

Gerrit Vermeulen|27.03.14|13:03

Zoek de verschillen!
Interessant onderzoek: Vervang ministers en ambtenaren door vrijwilligers.
Ben erg benieuwd hoe het kostenplaatje er dan uit ziet.

Experimenten met AWBZ-vervoer: regiotaxi en vrijwilligers | TaxiPro
rolstoeltaxi, taxi, taxichauffeur, rolstoelvervoer

Experimenten met AWBZ-vervoer: regiotaxi en vrijwilligers

Het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SMWO) en Zorggroep Ter Weel bekijken hoe het vervoer van en naar de dagbesteding (AWBZ) het beste kan worden geregeld per 1 januari 2015. Ze voeren twee experimenten uit. Optie 1 is het vervoer laten uitvoeren door de Regiotaxi Oosterschelde. Optie 2 is het vervoer volledig laten uitvoeren door vrijwilligers.

Vanaf 1 januari 2015 wordt de verantwoordelijkheid voor de zorg en het vervoer van cliënten overgeheveld van de AWBZ naar de gemeenten. Hierbij wordt fors bezuinigd op de budgetten, zodat het vervoer goedkoper moet worden ingekocht.

Dagbesteding

Het gaat om cliënten die thuis wonen en een indicatie hebben voor dagbesteding. Het experiment met Regiotaxi Wordt uitgevoerd voor cliënten die naar dagbestedingslocaties in Goes (Gasthuis en Poelhoek) gaan. Het experiment met vrijwilligers betreft de cliënten voor de dagbestedingslocatie Moerzicht en Yerseke.

Met de proeven wil de regio bekijken welke kwaliteit gehaald wordt en wat het kostenplaatje is. Ook wordt bekeken of het überhaupt mogelijk is deze vervoersvormen te gebruiken. Zo is het maar de vraag of deze nieuwe cliënten tegelijk met de huidige passagiers in de Regiotaxi vervoerd kunnen worden. En of het vervoer met vrijwilligers wel de gewenste kwaliteit oplevert met voldoende betrouwbaarheid.

Proef

De proef loopt tot en met juni 2014. De resultaten zullen worden gebruikt bij de keuzes die de Oosterscheldegemeenten maken in het vervoer naar dagbestedingen, meldt PZC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Experimenten met AWBZ-vervoer: regiotaxi en vrijwilligers”

Mario Booj|13.03.14|05:45

blijf het raar vinden dat dezelfde gemeentes taxi bedrijfen verplichten hun personeel op te leiden te voldoen aan allerlei eisen
en nu dezelfde klanten laten vervoeren door vrijwilligers zonder deze mensen te benadelen ze doen goed werk maar iets klopt er hier niet ?????

Ton van Dalfsen|13.03.14|08:39

Als je het vervoer door de plaatselijke taxibedrijven laat doen op een soort van bonnen systeem zodat er geen dure aanbesteding gemaakt hoeft te worden , help je daarmee de plaatselijke taxibedrijven en creeer je ook nog banen met goed opgeleid personeel.

Rudolph Ahlers|13.03.14|16:39

vreemde situatie dit kost weer banen net of die er genoeg zijn .
ik zeg wel geen dure aanbestedingen meer maar gewoon de klant zelf het bedrijf laten uitzoeken met wie ze willen reizen . dat bedrijf leverd de rekening in bij de gemeente . gemeente betaald en klaar. zo hou je het vervoer van mensen met een goeie kwaliteit want niemand wil immer klanten verliezen .

Ton van Dalfsen|13.03.14|18:07

@Rudolph, Juist daar pleit ik nu al tijden voor. Nu er ook veel verantwoordelijkheden bij de gemeentes gaan liggen is dit de juiste oplossing en scheelt ze enormmmmm veel geld en kwaliteit gaat in grote sprongen omhoog.

Eric Krijger|15.03.14|05:13

Dan moeten de “vrijwilligers” wel een taxipas hebben. Of zit er een maas in de wet. En trouwens het vervoer van dagbestedingen word soms al door vrijwilligers gereden. Maar willen ze nu ook het regio vervoer door vrijwilligers laten rijden of is er een nieuw systeem mensen laten ontslaan die mogen dan als tegen prestatie voor hun uitkering taxi gaan rijden. De politiek weet het mooi te brengen

Theo Henrotte|18.03.14|14:34

Instellingen kopen tegenwoordig zelf rolstoelbusjes, waar men dan op stickert “vrienden van….”, bemand door vrijwilligers zonder opleiding. Zij nemen het werk van de reguliere vervoerders over. Het betreft vervoer van- en naar dag bestedingen,scholen en zorginstellingen.
Deze “nieuwe” snorders (ongediplomeerd)vervoeren echter wel personen tegen betaling. Overigens geldt hetzelfde voor de zg. “bel en/of buurt” bussen. De brancheverenigingen zouden hier iets aan moeten doen.

Ton van Dalfsen|23.03.14|15:38

Dat is ook soms met hotel shuttle busjes. Er zijn hotels die het uitbesteden aan vervoersbedrijven , maar er zijn ook hotels die het met eigen portiers cq chauffeurs doen zonder enig opleiding voor het vervoeren van personen. En er zijn zelfs hotels die geld aan de gasten vragen voor de shuttle dienst. Volgens mij is dat personenvervoer tegen betaling wp2000

Gerrit Vermeulen|27.03.14|13:03

Zoek de verschillen!
Interessant onderzoek: Vervang ministers en ambtenaren door vrijwilligers.
Ben erg benieuwd hoe het kostenplaatje er dan uit ziet.