taxichauffeur, taxi

KNV luidt noodklok over bezuiniging zittend ziekenvervoer

Het advies dat Zorginstituut Nederland uitbracht over het zittend ziekenvervoer leidt tot schrijnende en kostenverhogende gevolgen bij een kwetsbare groep. Daar heeft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi minister Schippers en de Tweede Kamer-leden op gewezen. Het instituut adviseert rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden met ingang van 2015 geen gebruik meer te laten maken van de huidige regeling voor het zittend ziekenvervoer voor vervoer naar ziekenhuizen en behandelcentra. 

KNV: “Gemeenten die schrijnende gevallen trachten te voorkomen of oplossingen ervoor zoeken worden geconfronteerd met per saldo grotere collectieve uitgaven.”

Wmo-voorziening

Rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden moeten zich met ingang van 2015 wenden tot de gemeente wanneer ze ziek zijn en niet over eigen vervoer beschikken. Althans, als het aan het Zorginstituut ligt. Dan wordt deze groep afhankelijk van de gemeentelijke Wmo-voorziening voor vervoer naar behandelingen in het ziekenhuis.

Het Zorginstituut komt tot dit advies omdat naar zijn mening zittend ziekenvervoer en WMO-vervoer toch al veel op elkaar lijken. In beide gevallen betreft het namelijk taxivervoer. Het advies moet een besparing op zittend ziekenvervoer opleveren van 41%, ruim 52 miljoen euro.

Buiten Wmo-gebied

Er is veel op het advies van Zorginstituut Nederland af te dingen, vindt KNV. Zo is onder meer onduidelijk hoe een rolstoelgebruiker of een blind persoon straks bij een ziekenhuis of behandelcentrum komt dat buiten het eigen Wmo-gebied ligt. Doordat ziekenhuizen en behandelcentra zich specialiseren gaat deze situatie zich steeds vaker voordoen.

Een gemeente zal voor de betreffende groep alleen tegen hoge kosten iets kunnen betekenen. Ritten buiten het eigen Wmo-gebied bieden immers weinig mogelijkheden tot combineren en vallen daardoor relatief duur uit.

Valys

“Ook de landelijke vervoersvoorziening Valys is geen oplossing voor deze groep”, meldt KNV. “Valys is bedoeld voor sociaal-recreatief vervoer, gemaximeerd op 450 kilometer per jaar en daardoor niet geschikt om als alternatief te dienen. Met het advies van het zorginstituut dreigt zorg voor kwetsbare groepen letterlijk onbereikbaar te worden.”

Op dit moment bestaat er een hardheidsclausule binnen het zittend ziekenvervoer. Deze hardheidsclausule is bedoeld om personen die niet tot de doelgroep behoren toch in aanmerking te laten komen voor een vergoeding van reiskosten door de zorgverzekeraar. Deze hardheidsclausule is er nu alleen voor langdurige behandelingen.

Hardheidsclausule

“De hardheidsclausule open stellen voor onderzoeken en kortdurende behandelingen buiten de eigen Wmo-zone, zoals het Zorginstituut voorstelt, maakt de nagestreefde bezuinigingen weer ongedaan en is daardoor helemaal geen geschikt kostenbesparend alternatief”, aldus KNV.

Verzekeraars kopen het zittend ziekenvervoer nu al tegen zeer scherpe prijzen in. Hierin zit nog maar weinig rek. “Enkele grote zorgverzekeraars hebben bij de totstandkoming van het advies ook aangegeven dat de regeling zittend ziekenvervoer niet hoeft te worden aangepast”, zegt KNV Taxi. “wij voelens ons daardoor gesteund in onze zienswijze.”

Zittend Ziekenvervoer

De regeling Zittend Ziekenvervoer zou volgens Zorginstituut Nederland voortaan alleen nog maar voor dialysepatiënten en oncologiepatiënten die radio- of chemotherapie volgen moeten gelden. Noodzakelijk vervoer vanwege een beperking – ook naar zorginstellingen – zou dan via het wmo-vervoer moeten gaan.

Op dit moment is zittend ziekenvervoer (Zvw) geregeld voor vier doelgroepen patiënten: dialyse, radio- en chemotherapie, rolstoelers en blinden/zeer slechtzienden. De kosten van het zittend ziekenvervoer zijn in de loop der jaren vrij constant verdeeld over de vier doelgroepen.

Lees ook: ‘Zittend ziekenvervoer straks niet meer voor blinden en rolstoelers’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “KNV luidt noodklok over bezuiniging zittend ziekenvervoer”

trynke ijsselstein|13.06.14|19:03

Waar zijn we in Nederland mee bezig? Mensen zijn pionnen op een schaakbord geworden. We leven allang niet meer in een democratie. Maar in een dictaat van de staat. Alles wordt qua op gebouwde rechten af gebroken.
Het geld telt alleen en de mens doet er niet meer toe.
Zittend ziekenvervoer uit de AWBZ halen is dom, terwijl je straks ver van huis naar een gespecialiseerd ziekenhuis moet.
Nederland holt achteruit,op sociaal gebiedt, solidariteit en mede menselijkheid.

KNV luidt noodklok over bezuiniging zittend ziekenvervoer | TaxiPro
taxichauffeur, taxi

KNV luidt noodklok over bezuiniging zittend ziekenvervoer

Het advies dat Zorginstituut Nederland uitbracht over het zittend ziekenvervoer leidt tot schrijnende en kostenverhogende gevolgen bij een kwetsbare groep. Daar heeft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi minister Schippers en de Tweede Kamer-leden op gewezen. Het instituut adviseert rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden met ingang van 2015 geen gebruik meer te laten maken van de huidige regeling voor het zittend ziekenvervoer voor vervoer naar ziekenhuizen en behandelcentra. 

KNV: “Gemeenten die schrijnende gevallen trachten te voorkomen of oplossingen ervoor zoeken worden geconfronteerd met per saldo grotere collectieve uitgaven.”

Wmo-voorziening

Rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden moeten zich met ingang van 2015 wenden tot de gemeente wanneer ze ziek zijn en niet over eigen vervoer beschikken. Althans, als het aan het Zorginstituut ligt. Dan wordt deze groep afhankelijk van de gemeentelijke Wmo-voorziening voor vervoer naar behandelingen in het ziekenhuis.

Het Zorginstituut komt tot dit advies omdat naar zijn mening zittend ziekenvervoer en WMO-vervoer toch al veel op elkaar lijken. In beide gevallen betreft het namelijk taxivervoer. Het advies moet een besparing op zittend ziekenvervoer opleveren van 41%, ruim 52 miljoen euro.

Buiten Wmo-gebied

Er is veel op het advies van Zorginstituut Nederland af te dingen, vindt KNV. Zo is onder meer onduidelijk hoe een rolstoelgebruiker of een blind persoon straks bij een ziekenhuis of behandelcentrum komt dat buiten het eigen Wmo-gebied ligt. Doordat ziekenhuizen en behandelcentra zich specialiseren gaat deze situatie zich steeds vaker voordoen.

Een gemeente zal voor de betreffende groep alleen tegen hoge kosten iets kunnen betekenen. Ritten buiten het eigen Wmo-gebied bieden immers weinig mogelijkheden tot combineren en vallen daardoor relatief duur uit.

Valys

“Ook de landelijke vervoersvoorziening Valys is geen oplossing voor deze groep”, meldt KNV. “Valys is bedoeld voor sociaal-recreatief vervoer, gemaximeerd op 450 kilometer per jaar en daardoor niet geschikt om als alternatief te dienen. Met het advies van het zorginstituut dreigt zorg voor kwetsbare groepen letterlijk onbereikbaar te worden.”

Op dit moment bestaat er een hardheidsclausule binnen het zittend ziekenvervoer. Deze hardheidsclausule is bedoeld om personen die niet tot de doelgroep behoren toch in aanmerking te laten komen voor een vergoeding van reiskosten door de zorgverzekeraar. Deze hardheidsclausule is er nu alleen voor langdurige behandelingen.

Hardheidsclausule

“De hardheidsclausule open stellen voor onderzoeken en kortdurende behandelingen buiten de eigen Wmo-zone, zoals het Zorginstituut voorstelt, maakt de nagestreefde bezuinigingen weer ongedaan en is daardoor helemaal geen geschikt kostenbesparend alternatief”, aldus KNV.

Verzekeraars kopen het zittend ziekenvervoer nu al tegen zeer scherpe prijzen in. Hierin zit nog maar weinig rek. “Enkele grote zorgverzekeraars hebben bij de totstandkoming van het advies ook aangegeven dat de regeling zittend ziekenvervoer niet hoeft te worden aangepast”, zegt KNV Taxi. “wij voelens ons daardoor gesteund in onze zienswijze.”

Zittend Ziekenvervoer

De regeling Zittend Ziekenvervoer zou volgens Zorginstituut Nederland voortaan alleen nog maar voor dialysepatiënten en oncologiepatiënten die radio- of chemotherapie volgen moeten gelden. Noodzakelijk vervoer vanwege een beperking – ook naar zorginstellingen – zou dan via het wmo-vervoer moeten gaan.

Op dit moment is zittend ziekenvervoer (Zvw) geregeld voor vier doelgroepen patiënten: dialyse, radio- en chemotherapie, rolstoelers en blinden/zeer slechtzienden. De kosten van het zittend ziekenvervoer zijn in de loop der jaren vrij constant verdeeld over de vier doelgroepen.

Lees ook: ‘Zittend ziekenvervoer straks niet meer voor blinden en rolstoelers’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “KNV luidt noodklok over bezuiniging zittend ziekenvervoer”

trynke ijsselstein|13.06.14|19:03

Waar zijn we in Nederland mee bezig? Mensen zijn pionnen op een schaakbord geworden. We leven allang niet meer in een democratie. Maar in een dictaat van de staat. Alles wordt qua op gebouwde rechten af gebroken.
Het geld telt alleen en de mens doet er niet meer toe.
Zittend ziekenvervoer uit de AWBZ halen is dom, terwijl je straks ver van huis naar een gespecialiseerd ziekenhuis moet.
Nederland holt achteruit,op sociaal gebiedt, solidariteit en mede menselijkheid.