kind, taxi, leerlingenvervoer, taxichauffeur

20% taxichauffeurs baan kwijt door bezuinigingen zorgvervoer

Er verdwijnen in twee jaar tijd maar liefst 8.000 van de 40.000 arbeidsplaatsen in de taxisector. Door de bezuinigingen in het contractvervoer raakte de taxibranche vorig jaar al 10% kwijt, dat percentage wordt dit jaar opnieuw verwacht. Dat is zo’n 20% omzetdaling in twee jaar tijd. Hierdoor gaan tientallen taxibedrijven failliet. “De taxibranche is hard aan het saneren. Maar wij vrezen dat door financiële krapte bij gemeenten de bezuinigingen op zorgvervoer zelfs in 2015 nog verder doorgaan’, zegt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela.

Hij roept opdrachtgevers van het zorgvervoer dan ook op om vooral veel aandacht voor het prijsbeleid te hebben als het gaat om zowel openbare als onderhandse aanbestedingen. “Dat is nodig om de kwaliteit voor de kwetsbare reizigers te behouden.”

Marges taxisector

De marges in de taxisector waren de afgelopen jaren al zeer laag, weet ook Andela. Daarom komen de huidige bezuinigingen extra hard aan. “Als met de huidige lage marges ook nog eens de omzet wegvalt, dan wordt het heel erg moeilijk om als taxibedrijf je hoofd boven water te houden. We hopen dat opdrachtgevers daarvoor begrip hebben.”

De bezuinigen worden veroorzaakt omdat overheden de budgetten terugschroeven. Zo wordt er strenger geïndiceerd voor wmo- en leerlingenvervoer. Maar ook de keiharde bezuinigingen en tariefverlagingen in het awbz-vervoer worden nu echt voelbaar in de taxisector. Kromp de sector vorig jaar al 10%, datzelfde percentage wordt dit jaar weer verwacht.

Taxibedrijven failliet

Door de teruglopende omzetten en marges gingen dit jaar al diverse taxibedrijven failliet. En het einde is nog niet in zicht, zo wordt gevreesd. Voornaamste oorzaak van de crisis is de al jarenlange bezuiniging van de overheid op het contractvervoer. Budgetten lopen zwaar terug waardoor duizenden taxichauffeurs hun baan verliezen.

Zo maakte CZ onlangs bekend de taxibedrijven met maar liefst 30% te willen korten op het tarief. En bleek onlangs dat het Regiotaxi-vervoer Midden-Brabant met maar liefst 30% is gedaald in de afgelopen paar jaar. Ook is de vergoeding die instellingen krijgen voor awbz-vervoer gehalveerd. En wordt er door tientallen gemeenten fors gesneden in zowel het leerlingen- als het wmo-vervoer.

Arbeidsverhoudingen

Financiële reservers hebben de meeste taxibedrijven niet. Er is bovendien fors geïnvesteerd in de door de overheid verplicht gestelde Boordcomputer Taxi. En de banken staan niet te springen om de noodlijdende taxibedrijven bij te staan. Daardoor staan de arbeidsverhoudingen bij diverse bedrijven zwaar onder druk.

“Taxibedrijven zijn noodgedwongen flexibel”, legt Andela uit. “Je weet als onderneming door het systeem van aanbestedingen nooit zeker of je je werk over een paar jaar nog wel hebt. Daarnaast dwingen gemeenten je bij het verkrijgen van een nieuwe vervoersopdracht je om mensen die een uitkering hebben op te leiden en in dienst te nemen. Social return heet dat verbloemd.”

Prijs

En boven alles geldt dat opdrachtgevers de allerlaagste prijs willen. “Je moet dus wel met flexibele contracten werken. Nu de omzetten teruglopen, zie je dat meteen in het teruglopen van de loonsom. Er zijn duizenden taxichauffeurs minder nodig. Dat zorgt er ook voor dat taxibedrijven nog maar zelden een vast contract kunnen geven.”

Een ander effect is dat taxibedrijven diverse ervaren krachten die al jaren naar volle tevredenheid functioneren liever kwijt dan rijk zijn. De opbouw van de loonschalen in de CAO Taxivervoer zorgt ervoor dat deze ervaren mensen veel te zwaar op de loonkosten drukken. Daardoor dreigen taxibedrijven met ervaren krachten, die wel hoge kwaliteit leveren, uit de markt geprijsd te worden.

Bart Pals

Lees ook: Zware crisis in taxibranche, loonsom 9,5 procent lager

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “20% taxichauffeurs baan kwijt door bezuinigingen zorgvervoer”

Een taxi|15.07.14|10:30

En dan zit de FNV te zeuren over een of ander plan. Een ding gaat werken in dit land en niks anders. Verlaag belasting op arbeid en vlug !! Dit moet op een dusdanige manier gebeuren dat zowel werknemer als werkgever er op vooruit gaat en waardoor er, als het even kan, ook nog meer banen bijkomen.
Overheden moeten op hun beurt het aanbesteden zo doen dat niet altijd alle risico’s bij de opdrachtnemer komt te liggen.

Laurents Deurloo|17.07.14|17:52

Het is een schande dat wij ons laten kleinneren door grote opdrachtgevers,die in mooie grote gebouwen zitten zoals CZ en ons de wet gaan voorschrijven. Jk roep daarom ook iedereen op die voor cz rijdt geen werk meer voor ze uit tevoeren.we moeten ons gaan bundelen en een vuist tegen ze maken,door ze met het werk te laten zitten.

Jan Geluk|19.07.14|08:49

Het is op die moment zo, ze zoeken slachtoffers die toch gaan rijden, terwijl ze weten dat deze mensen het niet vol gaan houden,die dit werk voor deze absurde afspraken rijden. Resultaat meestal na 3 jaar taxibedrijf failliet, en de service zakt ver beneden peil, omdat er allerlei trucage bedacht worden om toch nog wat te verdienen, studenten 70e jarigen werkloze om maar wat te noemen.
Ik begrijp ook niet dat wij dit met zijn allen willen, deze absurde systemen.

Elly Oudekerk|25.07.14|15:32

Wij oudere werknemers mogen straks naar huis, omdat we te duur zijn. Dan komen we bij de sociale dienst terecht en mogen als vrijwilliger weer op de taxi. Nee dank U

Een taxi chauffeusse

Tom Brökling|28.07.14|14:36

Te triest voor woorden….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.