vakbond, CNV

CNV: taxibedrijven hanteren normtijden vaak te strak

Vakbond CNV Vakmensen zegt de laatste tijd regelmatig signalen te krijgen dat taxibedrijven te strak de rijtijden normeren. Dat leidt tot verschillende problemen. Hierdoor zijn werknemers vaker later thuis of op een ophaaladres, dan volgens de planning het geval zou moeten zijn. “En door deze strakke normering worden er dus minder uren uitbetaald. Dit willen wij niet”, meldt CNV. Daarom licht CNV de regels over de rijtijden (en dus werktijden) nog eens toe.

In de CAO Taxivervoer zijn een aantal afspraken gemaakt, waardoor het zo kan zijn dat een werknemer toch iets minder betaald kan worden dan de daadwerkelijk gereden tijd. Door het toepassen van normtijden. Of bijvoorbeeld als er anders sprake zou zijn van woon-werkverkeer. Maa eigenlijk zouden werknemers alle tijd die zij kwijt zijn tussen het vertrek van huis en hun thuiskomst betaald moeten krijgen als werktijd, vindt de vakbond.

Normering rijtijd

De cao biedt de mogelijkheid voor de werkgever om de rijtijd te normeren. De cao bepaalt dat dit alleen mag:

  • Als het gaat om het taxivervoer van een beperkte groep personen;
  • Als het gaat over een schema van regelmatige tijden;
  • Als het gaat voor een duur van minimaal 6 maanden.

In eerste instantie bepaalt de werkgever hoe lang een rit duurt. Zelf houdt de chauffeur twee weken bij hoe lang de rit duurt. Op basis van de gegevens van de chauffeur wordt de normtijd vastgesteld.

Normtijd vaststellen

“Zowel de werkgever als de chauffeur tekenen voor akkoord. Maar kom je er met de werkgever niet uit, dan kun je altijd vragen om een tweede persoon die één dag met je mee rijdt. Die persoon kan dan helpen de normtijd goed vast te stellen”, meldt CNV.

“Om een goede berekening te kunnen maken, is het belangrijk om te weten hoe lang je er over doet om bijvoorbeeld je leerlingen op school te krijgen en weer thuis te brengen. Je kunt dit elke dag bijhouden, maar dat geeft veel rompslomp. Ook daarover zijn in de cao afspraken gemaakt. Tijd die nodig is om te tanken of om de auto schoon te maken, wordt apart als arbeidstijd geteld. Deze tijd valt dus niet onder de normering rijtijd.”

Woon-werkverkeer

Als een chauffeur de auto mee naar huis mag nemen, moet hij die in de buurt van zijn huis parkeren. Als diensttijd wordt gerekend de tijd tussen vertrek van huis en de thuiskomst. De cao kent geen vergoeding voor het woon-werkverkeer. De tijd die nodig is om bij de eerste leerling te komen, mag met de diensttijd worden verrekend. Op de diensttijd mag maximaal 15 minuten per dag ingehouden worden.

CNV: “We gaan ervan uit dat je maximaal 7,5 minuten onderweg bent om de eerste leerling op te halen. Ook gaan we ervan uit, dat je vanaf het laatste uitstapadres maximaal 7,5 minuten onderweg bent naar huis. Is de tijd naar je eerste leerling en na het laatste uitstapadres korter dan 7,5 minuten? Dan moet die kortere tijd in mindering gebracht worden op je diensttijd. Maar is de tijd langer, dan geldt het vanaf de 7,5 minuten gewoon als arbeidstijd.”

De vakbond roept loondienstchauffeurs die het niet eens zijn met de normering, of als er te straks wordt genormeerd, contact op te nemen met CNV via telefoonnummer 030 – 75 11 007.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “CNV: taxibedrijven hanteren normtijden vaak te strak”

Paul Dijkhuizen|30.10.14|13:06

Tuurlijk, zijn er nog andere beroepen waarbij de werknemers worden betaald vanaf het moment dat ze hun huis verlaten tot het moment waarop ze weer thuis komen?

CNV: taxibedrijven hanteren normtijden vaak te strak | TaxiPro
vakbond, CNV

CNV: taxibedrijven hanteren normtijden vaak te strak

Vakbond CNV Vakmensen zegt de laatste tijd regelmatig signalen te krijgen dat taxibedrijven te strak de rijtijden normeren. Dat leidt tot verschillende problemen. Hierdoor zijn werknemers vaker later thuis of op een ophaaladres, dan volgens de planning het geval zou moeten zijn. “En door deze strakke normering worden er dus minder uren uitbetaald. Dit willen wij niet”, meldt CNV. Daarom licht CNV de regels over de rijtijden (en dus werktijden) nog eens toe.

In de CAO Taxivervoer zijn een aantal afspraken gemaakt, waardoor het zo kan zijn dat een werknemer toch iets minder betaald kan worden dan de daadwerkelijk gereden tijd. Door het toepassen van normtijden. Of bijvoorbeeld als er anders sprake zou zijn van woon-werkverkeer. Maa eigenlijk zouden werknemers alle tijd die zij kwijt zijn tussen het vertrek van huis en hun thuiskomst betaald moeten krijgen als werktijd, vindt de vakbond.

Normering rijtijd

De cao biedt de mogelijkheid voor de werkgever om de rijtijd te normeren. De cao bepaalt dat dit alleen mag:

  • Als het gaat om het taxivervoer van een beperkte groep personen;
  • Als het gaat over een schema van regelmatige tijden;
  • Als het gaat voor een duur van minimaal 6 maanden.

In eerste instantie bepaalt de werkgever hoe lang een rit duurt. Zelf houdt de chauffeur twee weken bij hoe lang de rit duurt. Op basis van de gegevens van de chauffeur wordt de normtijd vastgesteld.

Normtijd vaststellen

“Zowel de werkgever als de chauffeur tekenen voor akkoord. Maar kom je er met de werkgever niet uit, dan kun je altijd vragen om een tweede persoon die één dag met je mee rijdt. Die persoon kan dan helpen de normtijd goed vast te stellen”, meldt CNV.

“Om een goede berekening te kunnen maken, is het belangrijk om te weten hoe lang je er over doet om bijvoorbeeld je leerlingen op school te krijgen en weer thuis te brengen. Je kunt dit elke dag bijhouden, maar dat geeft veel rompslomp. Ook daarover zijn in de cao afspraken gemaakt. Tijd die nodig is om te tanken of om de auto schoon te maken, wordt apart als arbeidstijd geteld. Deze tijd valt dus niet onder de normering rijtijd.”

Woon-werkverkeer

Als een chauffeur de auto mee naar huis mag nemen, moet hij die in de buurt van zijn huis parkeren. Als diensttijd wordt gerekend de tijd tussen vertrek van huis en de thuiskomst. De cao kent geen vergoeding voor het woon-werkverkeer. De tijd die nodig is om bij de eerste leerling te komen, mag met de diensttijd worden verrekend. Op de diensttijd mag maximaal 15 minuten per dag ingehouden worden.

CNV: “We gaan ervan uit dat je maximaal 7,5 minuten onderweg bent om de eerste leerling op te halen. Ook gaan we ervan uit, dat je vanaf het laatste uitstapadres maximaal 7,5 minuten onderweg bent naar huis. Is de tijd naar je eerste leerling en na het laatste uitstapadres korter dan 7,5 minuten? Dan moet die kortere tijd in mindering gebracht worden op je diensttijd. Maar is de tijd langer, dan geldt het vanaf de 7,5 minuten gewoon als arbeidstijd.”

De vakbond roept loondienstchauffeurs die het niet eens zijn met de normering, of als er te straks wordt genormeerd, contact op te nemen met CNV via telefoonnummer 030 – 75 11 007.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “CNV: taxibedrijven hanteren normtijden vaak te strak”

Paul Dijkhuizen|30.10.14|13:06

Tuurlijk, zijn er nog andere beroepen waarbij de werknemers worden betaald vanaf het moment dat ze hun huis verlaten tot het moment waarop ze weer thuis komen?