Willemsen de Koning, Personenvervoer, Arnhem, taxi

Willemsen de Koning-dochters vragen faillissement aan wegens Regiotaxi Gelderland

Taxibedrijf Willemsen de Koning gaat faillissement aanvragen voor de vijf dochterondernemingen die de Regiotaxi Gelderland verzorgen. Het taxibedrijf zet het Regiotaxivervoer in de regio’s Rivierenland, Achterhoek, Stedendriehoek en De Vallei met ingang van woensdagochtend 6:00 uur stop. Aanleiding is de verloren rechtszaak tegen de provincie Gelderland. Die is daarna gestopt met het betalen van een compensatie voor het tegenvallende aantal ritten, waardoor de dienstverlening volgens WdK zwaar verlieslatend is. Ook moest het bedrijf 1,1 miljoen euro’s betalen aan contractuele boetes omdat de prestaties ondermaats zijn.

Voor de vijf dochtermaatschappijen van Willemsen de Koning die de Regiotaxi verzorgen wordt faillissement aangevraagd ( Taxiservices Gelderland BV,Taxiservices Rivierenland BV, Taxiservices De Vallei BV, Taxiservices De Achterhoek BV, Taxiservices Stedendriehoek BV). Hierdoor dreigen in totaal 376 medewerkers hun baan te verliezen. Eerder beloofde het taxibedrijf nog om het Regiotaxi-vervoer tot de zomer te continuëren, ondanks de verliezen. Dat was immers contractueel afgesproken.

Kort geding

De provincie Gelderland heeft inmiddels een kort geding aangespannen om WdK te sommeren het vervoer gewoon uit te voeren. Het contract is immers gesloten met Willemsen de Koning BV, en niet met de dochtermaatschappijen. De zaak dient woensdagochtend.

Het callcenter van Regiotaxi Gelderland heeft de reizigers al geïnformeerd. “Wij doen er alles aan om het vervoer zo snel mogelijk weer op een normaal niveau terug te brengen. We verwachten daar wel enige dagen voor nodig te hebben”, aldus de Regiotaxi Gelderland.

Liquiditeitsproblemen

“Directe aanleiding voor de faillissementsaanvraag is dat de bedrijfsonderdelen in ernstige liquiditeitsproblemen zijn gekomen, nadat de Provincie Gelderland twee weken geleden besloot te stoppen met de maandelijkse bevoorschotting van de vervoerskosten”, meldt Willemsen de Koning-woordvoerder Paul Baeten.

“Dit gaat om een bedrag van bijna een miljoen euro per maand. Het staken van de voorschotregeling is in strijd met de gemaakte afspraken en vormt een ernstige bedreiging van de liquiditeitspositie van deze bedrijfsonderdelen, die de afgelopen jaren toch al een enorm verlies leden op de exploitatie van de Regiotaxi.
Daarnaast is de Provincie Gelderland niet bereid gebleken mee te werken aan een betalingsregeling voor onder meer eerder verstrekte compensaties voor de geleden verliezen op het Regiotaxivervoer.”

Regiotaxivervoer

In 2012 kreeg Willemsen de Koning het contract voor het Regiotaxivervoer in vier Gelderse regio’s voor de periode 2013-2015. Al zeer snel bleek dat het aantal passagiers lager was dan vermeld stond in de opgave (het aanbestedingsbestek) van de Provincie Gelderland.

“Hierdoor werd de exploitatie van de Regiotaxi Provincie Gelderland een zeer verliesgevende operatie die onze onderneming al vele miljoenen heeft gekost”, zegt Baeten. Overigens hadden andere taxibedrijven uit de omgeving al meteen grote twijfels bij de haalbaarheid van de offerte van Willemsen de Koning. Het was volgens hen niet mogelijk om de beloftes gestand te doen voor de ingediende tarieven.

Vorig jaar werd een overbruggingsregeling overeengekomen, in afwachting van de uitspraak in een door WdK aangespannen juridische procedure. Tevens werd afgesproken dat de vier vervoerscontracten een half jaar eerder (per 1 juli 2015) zouden worden beëindigd, om de verliezen niet nog verder op te laten lopen.

Compensatie

De rechtbank in Arnhem stelde in december 2014 de Provincie Gelderland in het gelijk en legde het risico voor de verliezen geheel bij Willemsen de Koning neer. Er hoefde van de rechtbank geen compensatie betaald worden. Daardoor moeten de reeds betaalde voorschotten terug naar de provincie. Maar die lijkt door de faillissements-aanvraag te kunnen fluiten naar haar geld. Net als de reeds 1,1 miljoen aan contractuele boetes die zijn opgelegd.

“Na de uitspraak van de rechtbank bleek de Provincie Gelderland niet bereid mee te werken aan een voor alle partijen aanvaardbare oplossing. Op ons voorstel voor een betalingsregeling is nog geen reactie gekomen”, zegt Baeten.

Aanbestedingen

Bovendien werden de aanbestedingen voor het Regiotaxivervoer ná 1 juli 2015 vergund aan andere taxibedrijven. Hierbij werd WdK uitgesloten van de aanbesteding, zegt het taxibedrijf. Baeten: “Mede daardoor ontbreekt ieder zicht op voortzetting van de activiteiten van de vijf eerdergenoemde dochtermaatschappijen. We zullen dit besluit dan ook juridisch aan gaan vechten, in de overtuiging dat wij een goed voorstel hebben gedaan, omdat we feitelijk drie van de vier percelen gegund hadden moeten krijgen.”

“Het is duidelijk dat de vervoercontracten voor Regiotaxi Gelderland een zware wissel hebben getrokken op ons bedrijf”, licht directeur Marc Bolderman toe.”‘Ik wil voorkomen dat de andere vervoersovereenkomsten en bedrijfsonderdelen met 1100 medewerkers in de gevarenzone komen”, aldus Bolderman.

Bart Pals

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Willemsen de Koning-dochters vragen faillissement aan wegens Regiotaxi Gelderland”

Richard te Brinke|10.02.15|17:24

En hoe gaat dat morgenvroeg dan?

Arjen Ligt|10.02.15|17:31

En daar gaan we weer, wat een soap dit

Richard te Brinke|10.02.15|17:44

Gelijk een hoge boete voor het niet nakomen van contractuele afspraken en WDK is verleden tijd.

Gerrit Zeevat|10.02.15|17:52

Morgen slapen we uit….

Gerrit Zeevat|10.02.15|17:54

morgen slapen we uit……

Ad Beitler|10.02.15|18:36

en ze waren zo blij dat ze voor die LAAGSTE PRIJS mochten rijden zo zie je maar weer de winner heeft verloren arme klanten

Dirk Den Boer|10.02.15|18:41

Heel vaak lees ik telkens de contradictie op deze site: De aanbesteding is gewonnen door………

Bij iedere aanbestedingen zijn er eigenlijk altijd alleen maar verliezers: personeel, ondernemers, ontevreden klanten, schuldeisers, etc.

Conclusie: een aanbesteding win je niet maar verlies je altijd.

Jan Vermeulen|10.02.15|19:59

pompen of verzuipen want het is nooit goed 20 jaar geleden kon ieder een wat verdienen maar alles moet groter doe mijn maar de buurt winkel of gewoon een taxi met een kilo meter tarief veel goed koper

Herman Souer|10.02.15|23:11

@Richard te Brinke, ik zie van U alleen maar negatieve berichtgeving over WdK.

Ton van Dalfsen|11.02.15|18:34

Soms denken bedrijven dat de bomen nog steeds tot in de hemel groeien. Vervoer is nog altijd vraag en aanbod. Kan alle kanten op. Al twee á drie jaar zegt het niets meer om een aanbesteding te winnen. zeker nu met die korte contract duur wat ze instellen. Want toen was al bekend dat het anmders nu zou worden.

Duco Douwstra|11.02.15|22:02

Wederom knap,iedereen weet al weer hoe het is gegaan,hoe het had gemoeten en wie wat fout heeft gedaan.En hoe ze het beter hadden kunnen doen.De werkgever is zo wie zo fout,daar is geen discussie over mogelijk.Maar heeft de gemeente zelf geen zorgplicht als het contract vervoersaanbod extreem afwijkt van de hetgeen is overeengekomen.Moet de opdrachtgever dat niet aanbieden om er in goed overleg uit te komen.In het belang van iedereen.Maar ik weet het ook niet hoor,dus iedereen roept maar wat.

Bert Doorn|12.02.15|00:15

Ik weet alleen dat het sowieso is en niet zo wie zo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.