rechtbank

Gelderland verliest kort geding over wmo-vervoer Putten

De provincie Gelderland heeft het kort geding tegen vervoerder ZCN verloren. Het onderdeel van BIOS-groep hoeft van de rechter voorlopig niet de Wmo-ritten voor de gemeente Putten uit te voeren onder het Regiotaxi Gelderland-contract. Volgens de voorzieningenrechter in Rotterdam kan de provincie niet voldoende aannemelijk maken dat de wmo-ritten in Putten onder dezelfde contractvoorwaarden vallen als het ov-deel van de Regiotaxi Gelderland.

Bijzonder was in dit dossier dat de provincie Gelderland na het faillissement van Taxi Buter maandenlang wmo-ritten bij ZCN heeft geboekt als ov-ritten, terwijl het taxibedrijf hiervan niet op de hoogte was. Toen ZCN erachter kwam dat dit gebeurde, weigerde het bedrijf om de ritten nog langer uit te voeren. De provincie eiste vervolgens bij de rechter dat ZCN dit wel zou doen, omdat het volgens de provincie onder de aanbesteding viel.

Vervoersovereenkomst

Volgens de rechter bevatten de aanbestedingsstukken aanwijzingen voor de interpretatie van de provincie. Ook hij vindt dat het wmo-vervoer onder de vervoersovereenkomst valt. Maar tegelijkertijd snapt hij ook de interpretatie van ZCN, dat uitsluitend het OV-vervoer voor de gemeente Putten onder de overeenkomst valt.

“ZCN heeft terecht aangevoerd dat het op de weg van de provincie had gelegen, indien zij had gewild dat het wmo-vervoer voor de gemeente PUtten onder dezelfde voorwaarden onder de vervoersovereenkomst zou vallen, dit op duidelijke en precieze wijze aan ZCN kenbaar te maken”, vindt de rechter.

Voorwaarden

Bovendien merkt hij op dat de provincie er in eerste instantie ook zelf van uitging dat het vervoer niet onder dezelfde voorwaarden hoefde te gebeuren. En dat de provincie met ZCN in onderhandeling is getreden over een betere prijs voor de ritten die ZCN voor de gemeente Putten uitvoerde.

“De vervoersovereekomst in samenhang bezien met de aanbestedingsstukken bieden derhalve ruimte voor twee interpretaties met uiteenlopende uitkomst op het punt van het Wmo-vervoer voor de gemeente Putten.”, vindt hij. Daarom is het voor de rechter onvoldoende aannemelijk dat een rechter zal oordelen dat ZCN het wmo-vervoer onder dezelfde voorwaarden als het ov-vervoer zou moeten uitvoeren.

Eis

De provincie heeft een tijdelijke vervoerder gevonden, maar die vraagt een hoger tarief dan ZCN krijgt voor het ov-deel. De kort geding-rechter heeft echter de eis van de provincie dat ZCN per direct het wmo-vervoer in Putten uitvoert onder hetzelfde (verliesgevende) tarief als het ov-vervoer afgewezen in zijn uitspraak.

Bart Pals

Lees ook: Ook ZCN verwikkeld in rechtszaak tegen provincie Gelderland om Regiotaxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gelderland verliest kort geding over wmo-vervoer Putten | TaxiPro
rechtbank

Gelderland verliest kort geding over wmo-vervoer Putten

De provincie Gelderland heeft het kort geding tegen vervoerder ZCN verloren. Het onderdeel van BIOS-groep hoeft van de rechter voorlopig niet de Wmo-ritten voor de gemeente Putten uit te voeren onder het Regiotaxi Gelderland-contract. Volgens de voorzieningenrechter in Rotterdam kan de provincie niet voldoende aannemelijk maken dat de wmo-ritten in Putten onder dezelfde contractvoorwaarden vallen als het ov-deel van de Regiotaxi Gelderland.

Bijzonder was in dit dossier dat de provincie Gelderland na het faillissement van Taxi Buter maandenlang wmo-ritten bij ZCN heeft geboekt als ov-ritten, terwijl het taxibedrijf hiervan niet op de hoogte was. Toen ZCN erachter kwam dat dit gebeurde, weigerde het bedrijf om de ritten nog langer uit te voeren. De provincie eiste vervolgens bij de rechter dat ZCN dit wel zou doen, omdat het volgens de provincie onder de aanbesteding viel.

Vervoersovereenkomst

Volgens de rechter bevatten de aanbestedingsstukken aanwijzingen voor de interpretatie van de provincie. Ook hij vindt dat het wmo-vervoer onder de vervoersovereenkomst valt. Maar tegelijkertijd snapt hij ook de interpretatie van ZCN, dat uitsluitend het OV-vervoer voor de gemeente Putten onder de overeenkomst valt.

“ZCN heeft terecht aangevoerd dat het op de weg van de provincie had gelegen, indien zij had gewild dat het wmo-vervoer voor de gemeente PUtten onder dezelfde voorwaarden onder de vervoersovereenkomst zou vallen, dit op duidelijke en precieze wijze aan ZCN kenbaar te maken”, vindt de rechter.

Voorwaarden

Bovendien merkt hij op dat de provincie er in eerste instantie ook zelf van uitging dat het vervoer niet onder dezelfde voorwaarden hoefde te gebeuren. En dat de provincie met ZCN in onderhandeling is getreden over een betere prijs voor de ritten die ZCN voor de gemeente Putten uitvoerde.

“De vervoersovereekomst in samenhang bezien met de aanbestedingsstukken bieden derhalve ruimte voor twee interpretaties met uiteenlopende uitkomst op het punt van het Wmo-vervoer voor de gemeente Putten.”, vindt hij. Daarom is het voor de rechter onvoldoende aannemelijk dat een rechter zal oordelen dat ZCN het wmo-vervoer onder dezelfde voorwaarden als het ov-vervoer zou moeten uitvoeren.

Eis

De provincie heeft een tijdelijke vervoerder gevonden, maar die vraagt een hoger tarief dan ZCN krijgt voor het ov-deel. De kort geding-rechter heeft echter de eis van de provincie dat ZCN per direct het wmo-vervoer in Putten uitvoert onder hetzelfde (verliesgevende) tarief als het ov-vervoer afgewezen in zijn uitspraak.

Bart Pals

Lees ook: Ook ZCN verwikkeld in rechtszaak tegen provincie Gelderland om Regiotaxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.