Bart Schmeink, algemeen directeur, Connexxion

Bart Schmeink: OV-bestek verdwijnt en mobiliteit wordt een dienst

Het traditionele OV-bestek zoals we dat nu kennen bestaat over tien jaar niet meer. Dan wordt mobiliteit een dienst. Een reiziger maakt zijn vervoerswens bekend en daar achter zitten allerlei providers. Dat zei directeur Bart Schmeink van Connexxion donderdag tijdens het Nationaal Congres Openbaar Vervoer in Rotterdam. “Vandaag de dag spreken we nog steeds af hoe we tot 2030 het vervoer gaan uitvoeren. We zouden dat als samenleving niet moeten willen. We zeggen tegen overheden: denk na over innovatie, geef in de concessies de ruimte om te ontwikkelen. Denk eraan dat het OV er over tien jaar heel anders uitziet.”

Tijdens het congres sprak ook Marco Knitel, Head of Operations van Uber Nederland. Knitel
 stelt dat Uber een goede aanvulling op het OV kan zijn in de meer dunbevolkte gebieden. “Openbaar vervoer is een fantastische uitvinding. Het is intern goed op orde. Het probleem is echter om de fijnmazigheid erin te krijgen. Uber kan een aanvulling op het OV zijn, met name als je naar fijnmazigheid en kostenefficiëntie kijkt.”

Uber

Volgens David Kramer, voorzitter van de Jonge Veranderaars had de OV-sector jaren geleden al met een soortgelijk platform als Uber kunnen komen. “Wij hadden Uber kunnen zijn. Met de komst van smartphones en apps hadden we kunnen weten wie de klant was en daar onze diensten op af moeten stemmen. Die data hebben we al jaren via de OV-chipkaart.”

“De komst van de app van de RET waarop je kunt zien waar de tram is, is helemaal niet nieuw. Maar nu Uber dit heeft, gaan wij ook ineens over. Dat NS de OV fiets heeft, laat wel zien dat ze geloven in een deur tot deur oplossing.” De RET lanceerde donderdag een app, waarmee reizigers onder meer in één oogopslag kunnen zien hoe ver het voertuig dat zij willen nemen, bij hun halte vandaan is.

Illegaal taxivervoer

Over het platform UberPop blijven de aanwezigen echter kritisch. UberPop is een dienst die aangeboden wordt via een app waarbij particulieren in opdracht van Uber ritten uitvoeren. Omdat zij niet aan de wetten en regelgeving voor taxivervoer voldoen, voeren zij illegaal taxivervoer uit. Schmeink: “Ik ben heel erg voor de filosofie van Uber, maar UberPop is gewoon illegaal. Taxichauffeurs hebben betaald voor hun vergunning. De overheid moet zorgen voor een level playing field. Ze moeten tegelijkertijd met innovatie komen.”

Hubert Andela, secretaris van KNV Taxi: Laat je het woord Uber vervangen door taxi, dan wordt je blij van het verhaal. Het feit dat je auto’s gebruikt voor de last mile, is goed. Die dingen kunnen elkaar ook versterken. Snapcar en Mywheels zijn geen concurrenten van de taxi, want daar verdient niemand iets aan. Het blijft onder de kostprijs. Omdat UberPop daar boven zit, is er een probleem.” Advocaat Jan Reinier van Angeren is het niet met hem eens: “Het gaat niet om de kostprijs bepaling. Men doet het in de uitvoering van een bedrijf, daarom is het in de WP 2000 (Wet Personenvervoer 2000, red.) verboden.”

Regelgeving

Knitel van Uber Nederland pleitte tijdens zijn presentatie eerder op het congres voor regulering van Uberpop. “Blijf je niet blind staren op regelgeving, maar kijk naar wat de klant wil. Het systeem van individuele vergunningen is niet meer van deze tijd.” Opmerkelijk was dat donderdag, kort na het pleidooi van Knitel voor regulering van Uberpop, bekend werd dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een inval had gedaan bij Uber in Amsterdam.

Andela stelde niet negatief te staan om af te stappen van het idee van alleenrecht op het uitvoeren van vervoer. “Ik denk het wel dat het zou helpen. In Gelderland trekt de overheid zich weg uit de OV-markt. Daar zie je initiatieven weer terugkomen. Vroeger voordat het gesubsidieerd werd door de overheid was er een gesubsidieerd deeltaxi-systeem. Zoiets eenvoudigs komt nu weer terug. Het wordt gezien als iets nieuws, maar het was er jaren geleden al.”

 Ronald Haverman, bedenker OV-fiets en directeur MyWheels: Op OV zit heel veel subsidie. Mijn idee is dat dat komt omdat je iemand anders laat sturen. Dat is bij de OV fiets niet het geval.”

Concessies

Schmeink: “De eerste stappen zouden moeten zijn dat er meer vrijheden komen binnen de concessies om dingen te ontwikkelen. Leerlingenvervoer, wmo-vervoer etcetera, het zijn allemaal gescheiden subsidiestromen. Het moet mobiliteit in brede zin worden. We moeten de geldstromen ontschotten. Wat wel helpt is dat door de decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten dat er opnieuw kritisch wordt gekeken naar geldstromen.”

“Wij hebben bij Connexxion een model ontwikkeld, waarmee we ons richten op vraag gestuurde mobiliteit waarbij het niet meer specifiek om taxi of OV gaat.” Schmeink sprak wel zijn vrees uit voor de personele gevolgen die de toekomstige veranderingen in de mobiliteitsector met zich mee zullen brengen. “We moeten aandacht hebben voor de 10.000 mensen die in deze sector werken. Daar zie ik een enorm sociaal probleem ontstaan.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

12 reacties op “Bart Schmeink: OV-bestek verdwijnt en mobiliteit wordt een dienst”

Rodney Barten|27.03.15|09:49

Ik wil NU graag opgehaald worden vanaf mijn huisadres en weggebracht worden naar Surhuisterveen, de chauffeur moet keurig in pak zijn en beschaaft Nederlands praten. Ik wil ook dat deze chauffeur keurig betaald word of dat hij als zzp-er in ieder geval een acceptabel salaris heeft. Als de chauffeur mij niet aanstaat wil ik zsm een vervanger en een klacht kunnen indienen. Ik wil graag contant betalen. Voor de terugreis wil ik graag dezelfde chauffeur, ophaaltijd is ongeveer rond 03.00 uur snachts

Johan Zevenbergen|27.03.15|10:08

1 geldstroom, 1 app, 1 vervoerder, 1 waakhond
Pech vrijheid weg.

Gekke Henkie|27.03.15|11:14

We gaan weer terug naar het feodale systeem van landheren, pachters en horigen…

Gekke Henkie|27.03.15|11:15

Oh ja, zou ik bijna vergeten: net gisteren vernomen dat ik tot mijn 71e moet werken……………. Joepieeeeeeeee

Johan Zevenbergen|27.03.15|11:51

Hahahaha
Uber innovatie,
Ff een stroomstoring prijzen drie keer zo hoog bij Uber/pop
Dat is boven de wettelijke maximum prijs wp 2000
Hoezo de reguliere taxi en Ov. duur?

Bas van der Donk|02.04.15|15:57

De huidige bestekken zijn idd niet meer van deze tijd omdat ze innovativiteit en flexibiliteit eerder tegenwerken dan mogelijk maken. Dit heeft naar mijn idee te maken met het kennis niveau van de opdrachtgever en de daaruit voortkomende onzekerheid. Door deze onzekerheid wordt alles door juristen en beleidsmedewerkers tot in detail vastgelegd om zaken te kunnen borgen.

Bas van der Donk|02.04.15|15:57

Wanneer wordt gekozen voor een meer horizontale verhouding samen met een vergrote betrokkenheid van de opdrachtgevers dan kunnen dergelijke bestekken en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten flexibeler worden vormgegeven. De ontwikkeling komen dan vanzelf. Alle vormen van doelgroepen vervoer moeten elkaar in eerste instantie willen versterken.

Bas van der Donk|02.04.15|15:58

Door initiatieven zoal uber te laten ontplooien bestaat de kans dat het reguliere OV nog verder leegstroomt en dat de gewenste efficiënte niet kan worden bereikt. We moeten op de eerste plaats inzetten om het gesubsidieerde doelgroepen vervoer met de bestaande middelen zo efficiënt mogelijk te maken. Wanneer voldoende capaciteit of efficiëntie ontbreekt dan moet pas worden besloten om te kiezen voor bijvoorbeeld een Uber of andere vervoersvorm zoals carsharing.

Bas van der Donk|02.04.15|15:58

Om de diverse deelnemers van de diverse regelingen goed Dit is geheel afhankelijk van de profilering van de deelnemers.
Wanneer al het vervoer vraagafhankelijk wordt dan is het maar de vraag of er op alle momenten wel voldoende capaciteit aanwezig is op het moment dat er vervoersvraag is.

Bas van der Donk|02.04.15|16:00

Het vraag afhankelijke vervoer wordt op individuele basis geregeld waardoor de beoogde efficiënte en synergie verloren gaat. Het reguliere OV staat op dit moment wel gerant voor de mobiliteit over een vast traject binnen een bepaalde tijdspanne. Zeker nu alles steeds meer adhoc geregeld wordt zie ik hier een uitdaging.

Er zijn veel krachten die invloed hebben op het doelgroepenvervoer.

Bas van der Donk|02.04.15|16:01

Een blauwdruk om het vervoer per regio in te richten is er niet. Centrale regie kan met al deze krachten rekening houden en daar continue op in spelen mits de vervoersovereenkomsten daar ruimte voor geven en er een maatschappelijke draagkracht is.