rechtbank, rechter, rechtszaal, uitspraak

Gunning Stedendriehoek Regiotaxi Gelderland moet opnieuw

De gunning van het perceel Stedendriehoek voor de Regiotaxi Gelderland 2015 en 2016 moet opnieuw. De provincie heeft zich niet aan de gestelde beoordelingssystematiek gehouden. Dat heeft de rechtbank in Arnhem bepaald. Nationale Mobiliteitscentrale BV, onderdeel van Bios-Groep, heeft met succes bezwaar gemaakt tegen de voorlopige gunning aan Connexxion.

Bij de beoordeling heeft de provincie vervoersbedrijf Connexxion het maximale aantal punten toegekend voor het plan van aanpak. Maar uit de beoordelingsrapporten blijkt dat zowel NMC als Connexxion voorstellen hebben gedaan in het plan van aanpak met factoren die door de beoordelingscommissie zijn beoordeeld als  ‘minder positief of niet positief .

Puntenaftrek

In het geval van Connexxion heeft dat niet geleid tot puntenaftrek. Terwijl dat in het geval van NMC niet is benoemd. NMC heeft, anders dan  Connexxion, dan ook niet de maximale score behaald van 200 punten voor haar plan van aanpak, maar 125 punten.

Naar het oordeel van de voorzieningenrechter valt het niet goed te rijmen met de beoordelingssystematiek in deze aanbesteding dat een plan van aanpak de maximale score krijgt als in dat plan voorstellen zijn gedaan die aspecten bevatten die als  minder positief of niet positief zijn beoordeeld.

Plan van aanpak

“Om in de hoogste categorie ingedeeld te worden, is daardoor geen ruimte voor factoren in het  plan van aanpak die minder positief of niet positief worden beoordeeld”, luidt het oordeel van de rechter. Hij vindt het dus maar de vraag of het plan van aanpak van CXX het hoogste aantal punten had mogen krijgen.

“Het valt dan ook niet uit te sluiten dat de beoordelingscommissie de in het bestek bekend gemaakte beoordelingssystematiek niet juist, althans niet consequent, heeft toegepast en daarmee in strijd met de grondbeginselen van het aanbestedingsrecht heeft gehandeld”, aldus de rechtbank.

Herbeoordeling

De rechter vindt dus dat er een herbeoordeling zal moeten plaatsvinden volgens de in het bestek bekend gemaakte beoordelingssystematiek.

Overigens is het maar de vraag of dit tot een nieuwe winnaar zal leiden. NMC had immers op prijs minder punten gescoord dan CXX. Als het plan van aanpak dan evenveel punten haalt als CXX, zal ook CXX de winnaar blijven, voert de provincie aan. Maar volgens de rechter betekent dit niet dat de herbeoordeling niet zal moeten plaatsvinden.

Prognose

“Het is in een geval als dit niet aan de voorzieningenrechter om een prognose te geven van de uitkomst van een integrale herbeoordeling van de ingediende plannen door de beoordelingscommissie”, meldt hij.

De rechtbank gebiedt de Provincie Gelderland het gunningsvoornemen van 4 februari 2015 van het perceel Stedendriehoek in te trekken. De inschrijvingen moeten binnen drie weken opnieuw beoordeeld worden, waarna een nieuwe voorlopige gunning met bijbehorende alcatelperiode zal plaatsvinden.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Gunning Stedendriehoek Regiotaxi Gelderland moet opnieuw”

Johan Zevenbergen|14.04.15|10:05

Hoe maak je iets simpels ingewikkeld
Vind overigens het hele concept van regiotaxi oneerlijke concurrentie voor de taxi bedrijven,
Men geeft subsidie aan een of ander log en duur orgaan, om mensen van a naar b te brengen waardoor men de bestaande zelfstandig vervoerders buiten spel zet.
Voorbeeld: een groepje meiden/ jongens gaat met de gesubsidieerd regiotaxi naar een discotheek, om daar vervolgens voor min € 50,00 pp opdrinken en dan vervolgens in een particuliere taxi weer naar huis
Te gaan

Johan Zevenbergen|14.04.15|10:33

Bovendien als Uber met Uberpop zijn zin krijgt is er helemaal geen gesubsidieerd vervoer meer nodig,
Want dan kan iedereen met een rijbewijs u ouders en of kinderen vervoeren van a naar b.en zijn we weer terug bij af.

Duco Douwstra|14.04.15|11:57

Johan, Hoezo als Uberpop zijn zin krijgt? jij verwacht dat er een wetswijziging komt, die zwartwerken legal maakt.En dat alle vergunningen bij wet overbodig zijn,dus met een ijscokar midden op de Dam gaan staan. Van elke z.g. huiskamer een rookcafé zonder vergunning maken. En vanaf morgen moet het elke dag 25 graden worden en allen maar s’nachts een beetje regenen. laten we dus a.u.b. geen sprookjes of spookbeelden benoemen.En het is goed dat er naar gesjoemel met aanbestedingen gekeken wordt

Johan Zevenbergen|14.04.15|13:54

Hoop het niet duco, dat Uberpop gelegaliseerd word, maar de tendens in deze regio is dat men het heel normaal begint te vinden zwart te rijden.
En dagelijks word gevraagd of ik ook voor Uber(pop) rijd of automaatje van de gemeente Barneveld.
Verder is de regiotaxi, de buurtbus, en snorders een (normaal) concurrentie patroon aan het worden.
Net nog een belklant, kan morgen ochtend kwart voor zeven voor tweehonderd EUR meerijden naar Zwolle en terug, met een vrijwilliger van automaatje.

Johan Zevenbergen|14.04.15|14:02

Die daar toch al heen moet voor een patiënt.
Maar idd prima dat men is naar al dat gerommel met aanbestedingen kijkt.
En hoop oprecht ook eens naar de rest

Fraise Confiture|14.04.15|22:34

In mijn optiek zijn aanbestedingen achterhaald. Men moet overgaan naar regiocentrales en bepaald de opdrachtgever de ritprijs. Vervoerders kunnen vervolgens zich bij deze centrales aanmelden.

Taxi Quaaden|14.04.15|23:03

@Fraise Confiture : Als ik naar de bakker ga, kan ik ook niet zeggen wat de prijs van het brood zou moeten zijn. Lijkt mij de omgedraaide wereld als de opdrachtgever de prijs vaststelt. Of mis ik iets?
Je zou als aannemende partij eerst eens kunnen uitrekenen wat een normale prijs is waarvoor je kunt rijden en niet meegaan in de dumpprijzen. En laat dan de winnende partij de ritten maar zelf uitvoeren en niet als onderaannemer onder de kostprijs gaan rijden.

Johan Zevenbergen|14.04.15|23:56

regiotaxi is volgens mij, een gesubsidieerde taxi concurrent, voor bestaande vervoersbedrijven.
Daar kun je lang en breed over praten.
Maar blijft oneerlijke concurrentie en verspilling van belasting gelden,
dus maakt niet uit hoe je dat organiseert of aanbesteed het blijft krom.

Johan Zevenbergen|14.04.15|23:58

Aldus simpelweg een landelijk app, en dichtstbijzijnde beschikbare vervoerder laten rijden.

Paul Dijkhuizen|16.04.15|13:39

Inderdaad, weg met dat aanbestedingenbeleid, het is niets anders dan concurrentie vervalsing. Één vaste prijs voor overheidsritjes, landelijk, voor elke vervoerder… dan kan iedereen meedoen en kan er eindelijk eens gekozen worden voor flexibiliteit en kwaliteit! Maar tja, er wordt alleen gekeken naar de prijs (zie het stuk, de goedkoopste krijgt hier en daar gewoon wat puntjes extra en klaar…)

Johan Zevenbergen|17.04.15|00:45

Zal vanaf juni wel afgelopen zijn alas ze het personeel niet meer kwijt kunnen na 21 mnd of geld moeten meegeven bij ontslag.
Of krijgen we dan nog meer gesjoemel met plof BV,s.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.