kind, taxi, leerlingenvervoer, taxichauffeur

Limburgse gemeenten in problemen door faillissement Taxi Van Meurs

Diverse Limburgse gemeenten hebben een probleem vanwege het faillissement van Taxi Van Meurs. Die won vorig jaar de aanbesteding van het leerlingenvervoer in Heerlen, Kerkrade en Landgraaf. Het gaat om zo’n 2000 leerlingen, van wie onzeker is of ze volgende week nog wel naar school vervoerd worden.

De gemeenten willen nu een spoedoverleg om de gevolgen te bespreken van het faillissement van Taxi Van Meurs (TVM).

Curator

Het vervoer is door de curator nog tot medio volgende week gegarandeerd in de hoop op een doorstart.  De Landgraafse wethouder Ben Rewinkel (SP) van onderwijs zegt dat de gemeenten niet lijdzaam willen afwachten.

“Daarom is op het hoogste ambtelijk niveau besproken hoe we het beste met de situatie kunnen omgaan. Het is duidelijk dat een definitief faillissement een regelrechte ramp zou betekenen. Bij het vervoer gaat het om een kwetsbare groep. Kinderen die gebaat zijn bij vastigheid. Elke verandering heeft een grote impact voor deze groep”, zegt hij volgens L1.

Vervoer

Naast het schoolvervoer is TVM ook verantwoordelijk voor het vervoer van gehandicapten en medewerkers van het werkvoorzieningschap WOZL. Hierbij gaat het om zo’n 4000 personen. Taxi Van Meurs ging vorige week failliet. Het bedrijf heeft zo’n 400 medewerkers.

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Limburgse gemeenten in problemen door faillissement Taxi Van Meurs”

J.s. van Bochove|19.05.15|19:20

dit is niet de 1e keer dat dit gebeurd, fout van de ondernemer om onder een bepaalde prijs in te schrijven en fout van overheden om voor onder een kostprijs vervoer te willen.de verkeerde doelgroep waarschijnlijk geen vervoer, veel baanverlies en (oude) bedrijven failliet na lang en hard te hebben gewerkt met personeel en ondernemer. overheden wordt eens wakker en schakel mensen in met verstand van vervoer. dit kost uiteindelijk meer dan eens voor een gewone prijs vervoer te betalen.

Gekke Henkie|19.05.15|19:58

Ze leren het echt nooit, never!

Johan Zevenbergen|20.05.15|08:48

Personenvervoer kan goedkoop en rendabel zijn bij een volledige km bezetting.
Echter met de huidige valselijke concurrente van de overheid, middels allerlei gesubsidieerde vervoersprojecten zoals regiotaxi, belbussen, scheiding van doelgroepen vervoer, ed.
Blijven taxi,s doelloos en onnodig leeg dezelfde kant oprijden.
Ook het afschaffen van de vakbekwaamheid door de Mansveld, zal hier nog een schepje boven op doen daar het dan mogelijk word alles in pyramide van plof BV,s weg te zetten.

Johan Zevenbergen|20.05.15|09:08

Verder is er een netwerk van oneerlijke concurrentie ontstaan, door ontslagen en werkeloze chauffeurs
Of bijstandsgerechtigde in te zetten als (verplicht) vrijwilliger, of met behoud van uitkering in concurrerende vervoersbedrijven of als eis in een aanbesteding en nieuw opgezette concurrerende vervoerssystemen zoals ANWB/automaatje.
Dus nu niet piepen gemeentes en overheid.

Marian Nibbeling|20.05.15|11:31

Ik hoop dat de rest van de Nederlandse gemeentes hiervan leren. Dat goedkoop aanbesteden helemaal verkeerd uitpakt. Dit kost alleen maar.Ik zou zeggen heren/dames opdrachtgevers ga eens de boer op en loop eens mee met het dagelijks leven in de taxibranche, dan weet je hoe het in de praktijk gaat. Zet vakbekwame mensen in en eis dan pas dat deze mensen goed worden vervoerd. Geen onbekwaam personeel, wat kortgeleden tot een dodelijk ongeluk leidde. Eerst denken dan doen.

Koos Teunissen|21.05.15|10:02

De gehele aanbestedingsproblematiek heeft de taxibranche kapot gemaakt. Minder straattaxibedrijven hierdoor. Vroeger had een ondernemer in de gemeente werk van zijn eigen gemeente en had daardoor ook het besef de straattaxi in leven te houden, maar door meer regelgeving en bezuinigingen is de overheid en Europese regelgeving mede schuld aan dit soort situaties. Jammer!

Manuela Kastermans|21.05.15|11:28

Ondernemingen moeten vaak hard vechten voor aanbestedingen en moeten veel doen om opdrachtgevers het naar hun zin te maken,als die opdrachtgevers dan ook eens op tijd betalen komen deze bedrijven misschien niet zo snel in de problemen.

Richard Hoevers|21.05.15|11:35

Ik citeer :Het is duidelijk dat een definitief faillissement een regelrechte ramp zou betekenen. Bij het vervoer gaat het om een kwetsbare groep. Kinderen die gebaat zijn bij vastigheid. Hadden ze toch beter niet enkel naar de prijs moeten kijken bij de aanbesteding. Er volgen er nog veel meer. Erg hypocriet.

Ad Mulder|21.05.15|12:12

Ja daar gaat er weer ééntje … de zoveelste al die het niet meer redt. In onze regio gingen er het afgelopen jaar al vier. Overheid / gemeenten …. gaat het nou onderhand niet eens dagen bij jullie? De boel gaat kapot en jullie laten het gebeuren en spreken nu van een rampzalige situatie … die jullie zelf hebben helpen veroorzaken.

Rob Rörik|21.05.15|12:31

Deze firma zat 28% onder de aanbesteding,dan vind ik dat in z,n geheel niet gek dat hij failliet gaat.Het is en blijft een rotzooi in dit taxi contractvervoer.
Aanbestedingen met ???,verplichtingen waar men aan moet voldoen(Aardgas,TX keur enz).

Saab Griffin|21.05.15|16:16

leuk he, dat aanbesteden en inschrijven. straks blijft er nog maar een toko over, die met (toegang tot) het meeste geld: de NS.

met sommige nutsvoorzieningen (gas/water/licht/OV) moet je niet stunten en dienen overheidstaken te blijven.