Mansveld, Staatssecretaris, Infrastructuur, Milieu, ministerie

Staatssecretaris Mansveld stapt op na Fyra-enquête

Wilma Mansveld stapt op als staatssecretaris van Infrastructuur. De bewindsvrouw is ook verantwoordelijk voor het taxidossier. Haar positie is onhoudbaar geworden na de vernietigende kritiek die zij kreeg in het eindrapport van de enquêtecommissie over de Fyra-treinen. Staatssecretaris Sharon Dijksma wordt genoemd als eventuele opvolger. De enquêtecommissie concludeert dat ze de Tweede Kamer meerdere malen onjuist heeft geïnformeerd over de problemen met het V250-treinmaterieel. Dit is woensdag bekendgemaakt na een topoverleg van de PvdA waarin de positie van de bewindsvrouw werd besproken. 

Mansveld stelde tijdens de persconferentie waarin ze haar aftreden bekendmaakte dat “goede informatievoorziening cruciaal is in de politiek”. “Ik heb er steeds naar gestreefd de Tweede Kamer naar eer en geweten te informeren over elke stap die we de afgelopen jaren hebben gezet. Ik constateer dat de enquêtecommissie van mening is dat dit onvoldoende is gebeurd. Wat ik er ook van vind, dit betekent dat ik dingen niet goed heb gedaan. Een bewindspersoon is echter niet alleen verantwoordelijk voor wat hij zelf beslist maar ook voor datgene dat hij aantreft.”

Ze zegt ook de verantwoordelijkheid te moeten nemen voor fouten van bewindvoerders voor haar. “Veel beslissingen in dit dossier zijn genomen in kabinetsperioden voor mij en die beslissingen waren onomkeerbaar. Maar het is mijn democratische plicht om met mijn aftreden de verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele fouten van mijn voorgangers.”

Fyra-treinen

De Fyra-treinen werden na jarenlange vertragingen eind 2012 in gebruik genomen. Maar al snel vielen diverse V250-treinen uit vanwege gebreken. Mansveld verklaarde in december 2012 aan de Tweede Kamer dat niemand dit had verwacht. Het ministerie bleek echter al langere tijd op de hoogte te zijn van problemen met de treinen, bleek uit het Fyra-rapport.

Van Toorenburg stelde dat het aan de Tweede Kamer is om consequenties te verbinden aan het feit dat zij onjuist was geïnformeerd door diverse bewindslieden. Na de presentatie van het Fyra-rapport vond er een PvdA-spoedoverleg plaats tussen partijleider Samson, minister Asscher van Sociale Zaken en Mansveld. Daarna heeft de staatssecretaris haar functie neergelegd.

Positie Mansveld

Mansveld’s positie was al geruime tijd wankel. Onlangs moest de staatssecretaris zich verantwoorden over een tekort van een half miljard bij spoorbeheerder ProRail, waarover ze de de Tweede Kamer niet tijdig had geïnformeerd. Een debat hierover werd geschorst omdat de Tweede Kamer vond dat de bewindsvrouw geen duidelijk inzicht kon geven in de financiën van ProRail. PVV diende aan het einde van dit debat een motie van wantrouwen in tegen de staatssecretaris.

Deze week stond het vervolgdebat gepland maar dat werd uitgesteld, omdat het niet was gelukt om alle Kamervragen die over het ProRail-dossier werden gesteld tijdig te beantwoorden. Het is de vraag wie deze vragen nu zal beantwoorden en verantwoordelijk wordt voor het zware spoordossier en het taxibeleid.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

11 reacties op “Staatssecretaris Mansveld stapt op na Fyra-enquête”

Johan Zevenbergen|28.10.15|17:32

Ben benieuwd, hoe het nu verder gaat.

Henk Neervoort|28.10.15|18:39

mooi opgeruimd staat netjes, eens kijken of haar opvolger ook zo bedrijfsblind is.

Ton van Dalfsen|29.10.15|05:50

De nieuwe staatssecretaris zal ongetwijfeld door de oude of ambtenaren die dichtbij haar stonden op de hoogte worden gebracht met de plannen en besluiten die ze had.

Nico Gerards|29.10.15|10:52

wordt het niet tijd voor een bct enquête?

Paul Dijkhuizen|29.10.15|14:47

Lijkt er op dat dit een vooropgezet plan was, alle ‘hoofdpijndossiers’ (Fyra, ProRail, KLM, Taxi wetgeving e.d.) naar de staatssecretaris, rapporten afwachten en na het laatste rapport gelijk opstappen. Hiermee alle voorgaande falende bewindspersonen in een keer uit de wind houden. Minister Schultz, die toch jarenlang over dit dossier ging kan nu rustig doorgaan alsof er niks gebeurd is met haar ‘omgevingswet’.

Tadon Personenvervoer|29.10.15|18:59

@paul dijkhuizen : klopt exact Paul. Schultz zou de eer aan haar zelf moeten houden maar er is waarschijnlijk geen vacature vrij bij KLM of Pro Rail voor een commisariaatje. Of zou ze de verantwoording overnemen voor het BCT dossier? Denk het niet.

Tjerk Vinckx|30.10.15|01:31

Het gaat niet om de WAARHEID, het gaat om de de POLITIEKE WAARHEID !!!!

Het Fyra project start onder bewind van Tineke Netelenbos, u weet wel die van de WP 2000.
Schultz (Kiwa glijmiddel)is staatssecretaris Verkeer & Waterstaat in 2002, dus verantwoordelijk !!
Mansveld krijgt op 28 juni 2011 het volledige Fyra project op haar bordje, en haar koppetje moet nu rollen.
Het Kiwa glijmiddel ontspringt weer de dans !! Wat een GOTSPE !!!

frans ritzerfeld|30.10.15|11:04

Kranten staan vol over Fyra en Prorail maar de taxibranche wordt weer niet voor vol genomen. Wat heeft de malaise BCT inclusief faillissemeten de taxibranche weer gekost, misschien wel 1 miljard, niet meer dicteren door de Staat maar de taxi-branche om haar mening vragen via een referendum, dit is geen democratie meer maar een totale dictatuur en is er ernstig sprake van stigmatisering.

Taxi Volendam|30.10.15|19:30

Het Taxi dossier wordt niet eens genoemd in de media !
Lees de brief van 20 okt jl, die Mansveld naar de kamer heeft gestuurd en oordeel zelf hoe doorspekt met leugens , misleidend deze brief is.

31 521
Taxibeleid
Nr. 95
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Peter van Opduin|02.11.15|16:59

@Taxi Volendam: Kun jij aangeven wat deze brief misleidend maakt en welke “leugens” er beschreven worden? Ik zie namelijk alleen een soort van agenda met voornemens, misschien heb ik niet mijn juiste complottheorieenbril op. Misschien kan iemand ander mij ook opheldering bieden: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-606774.pdf

Taxi Volendam|04.11.15|15:49

Ja peter, dat kunnen velen wel aangeven niet alleen ik.
Dat red je alleen niet met maximaal 500 tekens.
Probeer het stuk eens te lezen met een normale bril.
Wanneer je dan nog vragen hebt is er wellicht iemand die je verder helpen kan of wil.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.