rechtbank

Klomp moet tóch arbeidstijd naar eerste adres uitbetalen

Klomp moet tóch met terugwerkende kracht de tijd die taxichauffeurs kwijt zijn naar het eerste ophaaladres uitbetalen volgens de Taxi Cao-regels. FNV Taxi heeft dinsdag alsnog gelijk gekregen van het Gerechtshof in Arnhem in de procedure die de vakbond had aangespannen tegen taxivervoerder Klomp uit Ede. Volgens het Hof handelt Klomp in strijd met de algemeen verbindend verklaarde CAO en moet zij daar direct mee stoppen. “Fantastisch nieuws voor de werknemers die eindelijk het loon krijgen wat ze verdienen”, reageert Minke Jansma, bestuurder van FNV Taxi.

Eerder had de Rechtbank Klomp nog het voordeel van de twijfel gegeven. Maar nu oordeelt het Gerechtshof dat Klomp direct moet stoppen met een regeling, waardoor de taxichauffeurs van Klomp alleen nog betaald krijgen als er iemand vervoerd wordt: ook de lege ritten moeten worden betaald.

Dreigend faillissement

De Rechtbank had eerder het verweer van Klomp gevolgd, dat door een dreigend faillissement een bodemprocedure afgewacht kon worden. FNV vond dat niet en ging in hoger beroep. In een zogenaamde spoedappel procedure geeft het Hof FNV nu volledig gelijk. Klomp moet alsnog de ingehouden arbeidstijd sinds september 2015 uitbetalen, op straffe van een dwangsom.

Minke Jansma, bestuurder bij FNV taxi, is blij met de uitspraak: “Door de vreemde uitspraak van de Rechtbank is er veel onrust ontstaan: bij de werknemers van Klomp, maar ook breder in de branche. Wij zijn blij dat het Hof nu uitspreekt dat de taxi cao hoe dan ook gevolgd moet worden, ook als het goedkoper is om dat eventjes niet te doen.”

Cao

Het Gerechtshof heeft vastgesteld dat de tekst van de cao duidelijk is. Chauffeurs nemen al jarenlang ‘hun’ auto na hun dienst mee naar huis. Zij hebben dan volgens de cao recht op loon over de tijd die zij gebruiken om van hun woning naar het eerste afhaaladres te rijden. Ook de rit terug naar huis en de eventuele lege ritten gedurende de dag om passagiers op te halen, moeten worden betaald. Alleen het eerste kwartier per dag hoeft, zoals ook FNV had betoogd, niet betaald te worden.

De uitspraak van het Hof heeft directe gevolgen voor de 550 chauffeurs van Klomp. Die hebben de afgelopen maanden minder loon gekregen, dat zij nu nabetaald moeten krijgen. Of zij dat ook daadwerkelijk krijgen, is volgens Jansma nog de vraag. “Klomp heeft in de procedure gezegd dat zij failliet gaan als de vorderingen worden toegewezen. Of dat ook gebeurt, zullen we moeten afwachten, maar dat Klomp er niet goed voor staat, is wel zeker.”

Aanbestedingen

Klomp Groepsvervoer uit Ede is een grote landelijke speler op de markt van leerlingenvervoer en patiëntenvervoer. In de afgelopen jaren heeft Klomp volgens FNV te laag ingeschreven op aanbestedingen van gemeenten. Klomp heeft recent opdrachten voor onder meer de gemeenten Rhenen en Veenendaal terug moeten geven, omdat Klomp die naar eigen zeggen niet meer zonder grote verliezen kon uitvoeren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Klomp moet tóch arbeidstijd naar eerste adres uitbetalen”

Jacques Wolff|09.02.16|11:58

Wat heeft de uitspraak voor een betekenis voor andere taxibedrijven ? Zoja, hoe kun je eigen taxibedrijf eraan houden zonder dat het negatieve consequentie voor je heeft ?

Renata Dartelin|09.02.16|12:35

Gewoon je tijden in de gaten houden Jacques Wolff en anders stap je naar de FNV :-)

Ina Bakelaar|09.02.16|13:34

Ik begrijp je angst Jacques. Dit hebben legio chauffeurs. Maar als we allemaal ons mond dicht blijven houden, blijven deze dingen aan de gang. Dus precies wat Renate zegt alles goed in de gaten houden en zodra er iets niet klopt eerst naar de administratie, om daar de boel gelijk recht te trekken Lukt dit niet kan je bij de FNV aan de bel trekken.

Henk de Haan|09.02.16|22:40

Gerechtigheid, laag inschrijven en dan over de rug van de chauffeurs geld proberen te verdienen.
Ze hebben alweer opdrachten terug moeten geven omdat ze er niks aan verdienen, eigen schuld dikke bult.
Maar wil opmerken dat dit in de hele branche voorkomt, ze concurreren elkaar kapot, en dit gaat al een aantal jaren zo. Zolang dit zo doorgaat gaan er steeds meer bedrijven kapot.

Johannes Sociaal|11.02.16|14:11

Het eenzijdig wijzigen van de arbeidsvoorwaarden, en daar gaat het hier over, is niet toegestaan.
Ieder bedrijf is gehouden aan de AVV CAO en zou daar met aanbesteden ook mee moeten rekenen.
Komt bij dat de CAO er is ter bescherming van de medewerkers, maar ook van de werkgevers, de regels zijn voor iedereen gelijk en op die manier zou er een eerlijk speelveld moeten ontstaan.
Dat werkgevers in de sector zelf de grenzen willen opzoeken, best, maar ze moeten binnen de regels van de CAO blijven.

Murat Tasova|08.03.16|22:58

Er valt geen droog brood in de taxi wereld te verdienen, het is hetzelfde als de thuiszorg branche. Ik zou voor een keer prijsafspraak maken door collectief tegen de opdrachtgevers “rij maar zelf” te zeggen.
Zoveel regel, zoveel bepalingen, de concessiehouder bepaalt zelfs of je de auto mag inzetten voor neven diensten, de kleur alles wordt door een groep van duffe ambtenaren die totaal niet kundig zijn. De hardwerkende mensen worden getroffen en bedrijven nemen te veel risico’s.

Klomp moet tóch arbeidstijd naar eerste adres uitbetalen | TaxiPro
rechtbank

Klomp moet tóch arbeidstijd naar eerste adres uitbetalen

Klomp moet tóch met terugwerkende kracht de tijd die taxichauffeurs kwijt zijn naar het eerste ophaaladres uitbetalen volgens de Taxi Cao-regels. FNV Taxi heeft dinsdag alsnog gelijk gekregen van het Gerechtshof in Arnhem in de procedure die de vakbond had aangespannen tegen taxivervoerder Klomp uit Ede. Volgens het Hof handelt Klomp in strijd met de algemeen verbindend verklaarde CAO en moet zij daar direct mee stoppen. “Fantastisch nieuws voor de werknemers die eindelijk het loon krijgen wat ze verdienen”, reageert Minke Jansma, bestuurder van FNV Taxi.

Eerder had de Rechtbank Klomp nog het voordeel van de twijfel gegeven. Maar nu oordeelt het Gerechtshof dat Klomp direct moet stoppen met een regeling, waardoor de taxichauffeurs van Klomp alleen nog betaald krijgen als er iemand vervoerd wordt: ook de lege ritten moeten worden betaald.

Dreigend faillissement

De Rechtbank had eerder het verweer van Klomp gevolgd, dat door een dreigend faillissement een bodemprocedure afgewacht kon worden. FNV vond dat niet en ging in hoger beroep. In een zogenaamde spoedappel procedure geeft het Hof FNV nu volledig gelijk. Klomp moet alsnog de ingehouden arbeidstijd sinds september 2015 uitbetalen, op straffe van een dwangsom.

Minke Jansma, bestuurder bij FNV taxi, is blij met de uitspraak: “Door de vreemde uitspraak van de Rechtbank is er veel onrust ontstaan: bij de werknemers van Klomp, maar ook breder in de branche. Wij zijn blij dat het Hof nu uitspreekt dat de taxi cao hoe dan ook gevolgd moet worden, ook als het goedkoper is om dat eventjes niet te doen.”

Cao

Het Gerechtshof heeft vastgesteld dat de tekst van de cao duidelijk is. Chauffeurs nemen al jarenlang ‘hun’ auto na hun dienst mee naar huis. Zij hebben dan volgens de cao recht op loon over de tijd die zij gebruiken om van hun woning naar het eerste afhaaladres te rijden. Ook de rit terug naar huis en de eventuele lege ritten gedurende de dag om passagiers op te halen, moeten worden betaald. Alleen het eerste kwartier per dag hoeft, zoals ook FNV had betoogd, niet betaald te worden.

De uitspraak van het Hof heeft directe gevolgen voor de 550 chauffeurs van Klomp. Die hebben de afgelopen maanden minder loon gekregen, dat zij nu nabetaald moeten krijgen. Of zij dat ook daadwerkelijk krijgen, is volgens Jansma nog de vraag. “Klomp heeft in de procedure gezegd dat zij failliet gaan als de vorderingen worden toegewezen. Of dat ook gebeurt, zullen we moeten afwachten, maar dat Klomp er niet goed voor staat, is wel zeker.”

Aanbestedingen

Klomp Groepsvervoer uit Ede is een grote landelijke speler op de markt van leerlingenvervoer en patiëntenvervoer. In de afgelopen jaren heeft Klomp volgens FNV te laag ingeschreven op aanbestedingen van gemeenten. Klomp heeft recent opdrachten voor onder meer de gemeenten Rhenen en Veenendaal terug moeten geven, omdat Klomp die naar eigen zeggen niet meer zonder grote verliezen kon uitvoeren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Klomp moet tóch arbeidstijd naar eerste adres uitbetalen”

Jacques Wolff|09.02.16|11:58

Wat heeft de uitspraak voor een betekenis voor andere taxibedrijven ? Zoja, hoe kun je eigen taxibedrijf eraan houden zonder dat het negatieve consequentie voor je heeft ?

Renata Dartelin|09.02.16|12:35

Gewoon je tijden in de gaten houden Jacques Wolff en anders stap je naar de FNV :-)

Ina Bakelaar|09.02.16|13:34

Ik begrijp je angst Jacques. Dit hebben legio chauffeurs. Maar als we allemaal ons mond dicht blijven houden, blijven deze dingen aan de gang. Dus precies wat Renate zegt alles goed in de gaten houden en zodra er iets niet klopt eerst naar de administratie, om daar de boel gelijk recht te trekken Lukt dit niet kan je bij de FNV aan de bel trekken.

Henk de Haan|09.02.16|22:40

Gerechtigheid, laag inschrijven en dan over de rug van de chauffeurs geld proberen te verdienen.
Ze hebben alweer opdrachten terug moeten geven omdat ze er niks aan verdienen, eigen schuld dikke bult.
Maar wil opmerken dat dit in de hele branche voorkomt, ze concurreren elkaar kapot, en dit gaat al een aantal jaren zo. Zolang dit zo doorgaat gaan er steeds meer bedrijven kapot.

Johannes Sociaal|11.02.16|14:11

Het eenzijdig wijzigen van de arbeidsvoorwaarden, en daar gaat het hier over, is niet toegestaan.
Ieder bedrijf is gehouden aan de AVV CAO en zou daar met aanbesteden ook mee moeten rekenen.
Komt bij dat de CAO er is ter bescherming van de medewerkers, maar ook van de werkgevers, de regels zijn voor iedereen gelijk en op die manier zou er een eerlijk speelveld moeten ontstaan.
Dat werkgevers in de sector zelf de grenzen willen opzoeken, best, maar ze moeten binnen de regels van de CAO blijven.

Murat Tasova|08.03.16|22:58

Er valt geen droog brood in de taxi wereld te verdienen, het is hetzelfde als de thuiszorg branche. Ik zou voor een keer prijsafspraak maken door collectief tegen de opdrachtgevers “rij maar zelf” te zeggen.
Zoveel regel, zoveel bepalingen, de concessiehouder bepaalt zelfs of je de auto mag inzetten voor neven diensten, de kleur alles wordt door een groep van duffe ambtenaren die totaal niet kundig zijn. De hardwerkende mensen worden getroffen en bedrijven nemen te veel risico’s.