Samobiel

Zweedse carpooldienst Samobiel van start in twee dorpen

Klarenbeek en Marknesse zijn de eerste twee Nederlandse dorpen waar het Zweedse plattelandscarpoolinitiatief Samobiel van start gaat. Inwoners van deze dorpen in respectievelijk Gelderland en Flevoland kunnen binnenkort met elkaar meerijden via hun eigen Samobiel dorpssite. Dat heeft de Zweedse dienst Samobiel bekendgemaakt.

De gemeente Voorst ondersteunt een burgerinitiatief van het Klarenbeeks Belang om Samobiel beschikbaar te maken voor de inwoners van Klarenbeek.

Financiering

De gemeente financiert de kosten van de dorpssite en maakt extra inzet mogelijk van dorpscontactpersoon Roy Zweverink die helpt bij het invoeren van Samobiel in Klarenbeek. Hubèr Buijsman van bewonersinitiatief Marknesse Duurzaam haalt Samobiel naar Marknesse. Op 26 maart kunnen Marknessers voor het eerst kennismaken met Samobiel tijdens de Emmeloordse Energiemarkt.

Veel kleine kernen hebben te maken met verslechterend openbaar vervoer. Ook gemeenten en provincies hebben flink bezuinigd op het wmo-vervoer. Samobiel regelt de onsteuning om mee te rijden met dorpsgenoten die dezelfde kant op gaan. Dat gebeurt via een website die vraag naar en aanbod van ritten in een dorp bij elkaar brengt. Een groep betrokken bewoners vormt de motor achter Samobiel. Samen stellen zij het netwerk van stopplaatsen, routes, kilometer-vergoeding en de dorpsgrenzen vast.

Vervoer tegen betaling

Omdat er niets verdiend wordt aan de ritten door de chauffeurs, is er geen sprake van vervoer tegen betaling. Alleen de kostprijs van de brandstof wordt gedekt, zodat de taxiwet niet van toepassing is. Het prijsniveau per kilometer ligt meestal op ongeveer 12 a 15 cent per km. De passagier betaalt kilometerprijs en eenmalig €0,50 per boeking. De chauffeur krijgt de kilometerprijs per passagier, meestal rond de 8 cent per km per passagier.

Aanbieders van ritten zijn bijvoorbeeld mensen die dagelijks voor het werk een bepaalde route reizen of wekelijks naar een bijeenkomst gaan. De vraag naar ritten kan komen van mensen die dezelfde route willen afleggen. Tussen deze mensen wordt dan een verbinding gelegd.

Verdienmodel Samobiel

Om de kosten van hosting, onderhoud en doorontwikkeling van het platform te dekken en de kosten voor ondersteuning van de dorpsambassadeurs, gaat van elke via Samobiel gereden kilometer 5 cent naar het platform. Ook de boekingskosten van 50 cent per geboekte rit gebruikt Samobiel voor haar dienstverlening.

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Zweedse carpooldienst Samobiel van start in twee dorpen”

Johan Zevenbergen|02.03.16|21:49

8 cent x 8 pers in een busje = 64 cent per km x ca 60km per dag
Kun je toch ff een slordige €500,00 netto bijverdienen in de maand,
bovenop bijv een AOW, of uitkering en je komt nog eens onder de mensen.
En uiteraard financiert de gemeente buiten de 50 per rit en 5 cent per km de organisatie,reclame, de centrale en website.
Alles bij elkaar opgeteld lijkt het toch verdacht veel op gewoon ,,een gesubsidieerd vervoersbedrijf” wat oneigenlijk concureerd.

Huib van der Kleij|03.03.16|07:43

Dus het is gewoon veredelt carpoolen met subsidie weggehaald bij wmo vervoer verkeerde gebruikers groep. Gemeente betaalt 5 cent per km neem ik aan en passagier betaald voor elke rit o,50cent dus stel samobiel ontvangt bij 3 p 2euro plus 4 x aantal km a 5 cent oftewel 20 cent p/km.( om en nabij ) Er staat chauffeur ontvangt rond de 8 cent p/km terwijl de km prijs ligt tussen 12 en 15 cent,Stel chauffeur vertrekt van huis rijdt 1km pas 1 na 3 km volgende totaal naar bestemming 15 km. ontvangt3,75

Samobiel|03.03.16|14:33

@Johan: Graag verduidelijken we ons concept/filosofie nog een keer. Het gaat bij Samobiel om ritten die je toch al maakt en waarbij je gemakkelijk een mededorpsbewoner mee kunt laten rijden omdat je vaak lege stoelen in je auto hebt. Je gaat er dus niet speciaal voor rijden. Voor het geld hoef je het ook niet te doen, die 8 ct per km is niet meer dan een tegemoetkoming in de kosten. Eraan verdienen mag ook niet volgens de Taxiwet. Je doet met Samobiel mee omdat je iets wilt doen voor een ander.

Murat Tasova|09.03.16|12:50

Waarom zou ik hieraan mee willen doen als er niets te verdienen valt.
Ik heb geen zin om diezelfde overheid wat overal moeilijk over doet, fiscaal uitknijpt te helpen.
Als de burger zijn eigen boontjes moet doppen, zogenaamde participatie maatschappij, dan ook flink minder belasting.
@Kleij inderdaad de hardwerkende mensen uitknijpen, aan die kant zogenaamd sociaal proberen te doen.

Paul Dijkhuizen|09.03.16|14:32

Wederom wordt er voorbij gegaan aan artikel 2.5. van de WP2000 Ik neem aan dat Samobiel een bedrijf is, die dit vervoer faciliteerd? In dat geval is er dus weldegelijk sprake van dat dit vervoer wordt uitgeoefend in het kader van een beroep of een bedrijf. Ergo, dit vervoer valt dus wel onder de taxi wetgeving, net als al die andere initiatieven waarbij de ‘schijn’ wordt opgehouden dat het als een soort carpoolen wordt gezien (carpoolen heeft betrekking op collega’s, sportteams e.d.!)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.