Klomp, taxi, taxibus, taxibedrijf

Klomp verliest TX-Keur, blijft inschrijven op aanbestedingen

Taxibedrijf Klomp heeft het TX-Keur laten verlopen. Dat betekent dat het taxibedrijf minimaal één jaar lang niet over het keurmerk beschikt. Dat is vooral belangrijk bij aanbestedingen waarbij de opdrachtgever TX-Keur of gelijkwaardig verplicht stelt. Maar volgens directeur Johan van Praet kan er nog steeds op dergelijke aanbestedingen worden ingeschreven.

“We gaan inschrijven met een garantie op de eisen die de opdrachtgever belangrijk vindt”, zegt Van Praet. “TX is slechts een manier voor een opdrachtgever om dat te doen. Het zal hen om de garantie gaan, op voor hen belangrijke issues. TX is een middel en niet een doel op zich.”

TX-Keur

Eén van de eisen die TX stelt aan aangesloten taxibedrijven is dat de taxionderneming de CAOTaxivervoer naleeft. En als bewijs daarvoor over een geldig definitief bedrijfsoordeel voldoende van Sociaal Fonds Taxi (SFT) beschikt. Mocht SFT in de tussentijd een ‘onvoldoende’ bedrijfsoordeel afgeven, wordt TX ingetrokken.

Het meest recente bedrijfsoordeel van Klomp is een voldoende van 8 januari 2014. SFT controleert taxibedrijven meestal tweejaarlijks. Dat betekent dat Klomp dit jaar aan de beurt is. Het is algemeen bekend dat SFT vindt dat de stalplaatsregeling die Klomp heeft ingevoerd een flinke overtreding van de CAO Taxivervoer betreft. Ook waren er vorig jaar problemen met betaling van het vakantiegeld/salaris in de maand mei.

Interpretatie Cao

Volgens Klomp is een verschil van mening over het toepassen van de cao inderdaad de reden voor het laten verlopen van TX. “Gezien het verschil in interpretatie of wij de cao naleven, hebben wij geen verlenging aangevraagd van het TX-keurmerk”, zegt Van Praet.

“Dit in ieder geval tot aan het moment dat daar definitieve juridische uitspraken over zijn gedaan. Wij gaan via een andere erkende certificerende organisatie garanderen dat wij aan de eisen voldoen die opdrachtgevers stellen. Als dit goed bevalt, willen we dit misschien wel permanent zo voort zetten.”

Bedrijfsoordeel

Mocht Klomp met een ander eigen certificaat inschrijven op aanbestedingen, moet overigens nog altijd aangetoond worden dat aan de CAO Taxivervoer wordt voldaan, licht advocaat aanbestedingsrecht Joost van de Wetering van Infense Advocaten toe.

Een ander certificaat is alleen gelijkwaardig als het op alle punten gelijkwaardige eisen stelt. Dus als voldoen aan Cao nodig is voor TX, zal dat van de certificering deel moeten uitmaken om van een gelijkwaardig certificaat te kunnen spreken.”

Aanbestedingen

In aanbestedingen komt het regelmatig voor dat de opdrachtgever als eis stelt ‘TX-Keur of gelijkwaardig’. Op dit moment bestaan er nog geen gelijkwaardige keurmerken, maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn zegt van de Wetering. “Een gelijkwaardig certificaat mag dus”, vertelt Van de Wetering. “Dus ook een andere instantie. Als maar dezelfde eisen en criteria aantoonbaar afgedekt zijn.”

Het laten verlopen van TX Keur kan ook gevolgen hebben voor aanbestedingen die Klomp nu al uitvoert. “Dat ligt eraan wat in de aanbestedingsstukken staat”, zegt Van de Wetering. “Als er bijvoorbeeld in staat dat ten tijde van inschrijving en ten tijde van uitvoering dit aanwezig moet zijn, kan dit consequenties hebben zoals beëindiging van de overeenkomst. Soms zie je ook een bonusregeling in de overeenkomst staan: als je TX hebt mag je € XX extra factureren. Dat valt nu weg.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Klomp verliest TX-Keur, blijft inschrijven op aanbestedingen”

en weer heeft meneer een andere interpertatie van de regels. Om te huilen gewoon. hij legt het personeel stapels regels op anders kun je gaan. en hij mag alles. dit kan toch niet!

Johannes Sociaal|21.03.16|14:39

Afgezien van het feit dat het niet meer volgen van de in het arbeidscontract genoemde CAO volgens de wet ook nog eens contractbreuk is.

Dat er chauffeurs zijn die het niet meer trekken financieel omdat ze onder het bestaansminimum komen en van het UWV en de WWB geen enkele steun kunnen krijgen omdat ze de werkgever maar moeten aanspreken op de tekorten.

Dat het SFT bij Klomp voor een dichte deur staat omdat ze geen controle toestaan.

Zou ik zeggen: Droom verder en laat je eens goed nakijken.

Ton van Dalfsen|21.03.16|15:47

Neem aan dat de concurrentie nu niet stil zit ?

Cor Hoeben|25.03.16|08:48

Praet ga je chauffeurs nou eens knap betalen , ga daarna Failliet met je zelf erbij en kom nooit meer terug waar dan ook in het personen vervoer want je maakt overal een grote troep van je bent totaal ongeschikt voor de deze functie, ga weg, heel ver.

Yvonne S. Jansen|26.03.16|11:44

Afschuwelijk dat iemand die er zo een rotzooitje van maakt daar waar hij komt te werken, iedere keer weer op een hoge functie wordt aangesteld in een bedrijf. Onbegrijpelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.