Brookhuis Personenvervoer, taxi, taxibus

Regiotaxi Twente toch naar Brookhuis en DVG door blunder Connexxion en Luttikhuis

Er is een nieuwe voorlopige gunning gedaan van de Regiotaxi Twente omdat Connexxion en Luttikhuis verzuimd hebben een extra controle door Sociaal Fonds Taxi aan te vragen. Hun bedrijfsoordeel is daardoor te oud om aan de geschiktheidseisen te voldoen. De 14 Twentse gemeenten hebben het voornemen geuit de Regiotaxi Twente voor de periode van 1 juli 2016 tot 1 juli 2017 te gunnen aan DVG (voor de gemeenten Dinkelland en Losser) en aan Brookhuis personenvervoer (voor de overige 12 Twentse gemeenten). Daarmee komt de eerste voorlopige gunning aan Connexxion en Luttikhuis te vervallen.  

“De reden van de nieuwe voorlopige gunning is dat Connexxion Taxi Services en Luttikhuis Taxicentrale niet de vereiste bewijsstukken konden overleggen. Dit bleek uit het onderzoek naar de geschiktheidseisen in de verificatiefase”, meldt penvoerder gemeente Twenterand.

Verklaring SFT

Officieel wil Twenterad nog niet zeggen aan welke geschiktheidseisen niet voldaan werd. Maar in het bestek werd gevraagd om een voldoende bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi dat de CAO Taxivervoer correct wordt nageleefd. Deze verklaring mocht volgens de aanbesteding van Regiotaxi Twente niet ouder zijn dan twee jaar ten tijde van de deadline voor de inschrijving (eind februari).

Bedrijven die de CAO goed naleven, krijgen slechts één keer in de drie jaar controle. Bedrijven die voldoende scoren eens per twee jaar, onvoldoende bedrijven ieder jaar. Het laatste oordeel van Connexxion dateert van november 2013 en van Luttikhuis van januari 2014, zo blijkt uit gegevens van SFT. Dat betekent dat deze bedrijven zelf bij Sociaal Fonds Taxi een nieuwe controle hadden moeten aanvragen, om zeker te weten dat ze aan de geschiktheidseisen van Regiotaxi Twente zouden voldoen.

Tijdsbepaling

“Over deze individuele kwestie kan ik geen uitspraken doen. In algemene zin adviseert Sociaal Fonds Taxi opdrachtgevers om in het bestek te eisen dat het meest recente bedrijfsoordeel voldoende is”, licht Henk van Gelderen, directeur SFT toe. ” We zien dat wanneer er een tijdsbepaling wordt genoemd, zoals ‘niet ouder dan twee jaar’, bedrijven soms onnodig opgezadeld worden met extra administratieve lasten vanwege de extra controle.”

Voor de gemeenten die de Regiotaxi Twente aan één van deze beide bedrijven voorlopig hadden gegund, betekent het dat zij nu het voornemen hebben te gunnen aan DVG (voor de gemeenten Dinkelland en Losser) en Brookhuis (voor de andere 12 Twentse gemeenten). Voor definitieve gunning vindt wederom verificatie van de vereiste documenten bij Brookhuis plaats. De afgewezen partijen hebben het recht om tot en met 25 april 2016 bezwaar aan te tekenen tegen dit voornemen tot gunning.

Connexxion

Zowel Connexxion als Luttikhuis laat weten de beslissing van de gemeenten te bestuderen en vooralsnog geen uitspraken te doen over de kwestie. “De gemeenten betreuren deze vertraging in het proces, maar gaan uit van een ongewijzigde ingangsdatum voor de nieuwe overeenkomsten, te weten 1 juli 2016”, meldt penvoerder gemeente Twenterand.

Bart Pals

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Regiotaxi Twente toch naar Brookhuis en DVG door blunder Connexxion en Luttikhuis”

Huib van der Kleij|06.04.16|12:13

Gelukkig plaatselijk bedrijf voor Twente wat doet dvg uit Brabant in losser en Dinkelland plaatselijke bedrijven in huren tegen afbraak prijzen .niet intrappen geen investeringen doen is maar voor een jaar . Ik zeg dat als je jezelf laat inhuren doe het dan tegen normale tarieven met in je achterhoofd dat zij er ook nog aan willen verdienen.

Ton van Dalfsen|06.04.16|15:19

DVG zal een onderaannemer als plaatselijk bedrijf gebruiken die bij de DVG is aangesloten. Maar je hebt ook gelijk in het tarief. DVG wil er ook nog aan verdienen. Je kan als plaatselijk bedrijf beter een bureau inschakelen die voor jou de aanbesteding begeleid waardoor je er zelf misschien meer aan over houd. En nog beter is: alle plaatselijke bedrijven samen een aanbesteding binnen halen. Samen sterk

Werner Olde Kalter|07.04.16|11:02

Haastige spoed en hebzucht zijn uiteindelijk het Waterloo geworden.

Dat het zo ver heeft kunnen komen is ook te wijten aan een ,,blunderende ,, verstrekker.

Een beschamende vertoning.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.