Connexxion, taxibus

Connexxion moet contracten Lubbe-chauffeurs honoreren

Volgens de rechter is bewezen dat Connexxion taxibedrijf Lubbe in 2015 heeft overgenomen. Dat brengt met zich mee dat de arbeidsvoorwaarden van 28 chauffeurs van Lubbe door hun nieuwe werkgever Connexxion moeten worden voortgezet.

Taxi Lubbe hield vorig jaar op te bestaan. Het bedrijf werd beëindigd teneinde een faillissement te voorkomen en de zaken zo goed mogelijk af te handelen. Connexxion nam onder meer het grote Geriva-vervoerscontract over, alsmede 28 medewerkers en veertig van de 41 wagens van Lubbe. Daarbij betoogde het bedrijf dat van een overname geen sprake was. Om die reden kregen de 28 chauffeurs een nieuw, tijdelijk contract voor de duur van 24 maanden voorgelegd.

Twee chauffeurs

FNV Taxi betoogt al vanaf het begin dat dit geen juiste gang van zaken is. Als chauffeurs voor een ander bedrijf dezelfde klanten met dezelfde bussen gaan vervoeren, dan zou volgens de vakbond niets moeten veranderen aan de contracten, anders dan de naam van het bedrijf waarbij men in dienst is.

Die denkwijze is nu door de rechter gevolgd. De zaak tussen FNV en twee chauffeurs enerzijds, en Connexxion anderzijds, diende op 18 februari van dit jaar bij de rechtbank in Zwolle. Daar was al een tussenvonnis van eind december 2015 aan voorafgegaan. Op verschillende momenten hebben beide partijen getracht met elkaar tot een schikking te komen. Daarvoor bleken de standpunten en eisen echter te ver uit elkaar te liggen, zo bleek eind maart. Dat het pas na enkele malen uitstel tot een uitspraak in deze zaak is gekomen, heeft vooral te maken met drukte bij de rechtbank.

Arbeidsvoorwaarden behouden

Uit het vonnis komt onder meer naar voren dat Lubbe zijn bedrijfsactiviteiten op 30 april 2015 staakte. Tot die datum werd het Gemiva-zorgvervoer voor de regio’s Leiden en Den Haag door Lubbe verzorgd. Per 1 mei heeft Gemina dit vervoer onderhands aan Connexxion gegund. De 28 chauffeurs kwamen bij Connexxion in dienst voor bepaalde tijd. FNV Taxi vindt dat er sprake is van overgang van onderneming. Om die reden moesten volgens de vakbond de contracten en arbeidsvoorwaarden van de Lubbe-chauffeurs worden behouden.

De rechter gaat dus mee in de stelling dat er sprake is van overgang van onderneming. Daardoor zijn de werknemers die mee zijn overgegaan van Lubbe naar Connexxion met behoud van arbeidsvoorwaarden bij die laatste in dienst gekomen. Zij behouden dus het aantal uren waarvoor ze eerder in dienst waren bij Lubbe, maar ook de opgebouwde anciënniteit blijft intact. “In de taxibranche is dat laatste een heel belangrijke factor”, aldus Marjan Broer, regiobestuurder van FNV. Volgens haar is de uitspraak zo helder dat een hoger beroep door Connexxion niet erg logisch zou zijn, maar deze mogelijkheid bestaat dus wel.

Mogelijke schikking

Broer had er rekening mee gehouden dat de overgang van onderneming alleen zou worden toegekend voor de zeven FNV-leden onder de 28 chauffeurs. Tijdens de gesprekken over een mogelijke schikking was dat scenario ook aan de orde gekomen. Het vonnis is echter op de alle 28 voormalige Lubbe-werknemers van toepassing. Broer zet er echter haar vraagtekens bij of het vonnis ook voor die hele groep zal worden gevolgd door Connexxion.

“Voor onze leden zal dat wel gebeuren. Wij volgend hen nauwlettend en hebben vaak contact met ze, zodat we goed kunnen controleren of alle verplichtingen worden nagekomen. De werknemers die geen lid van FNV zijn, zullen dat echter voor zichzelf moeten regelen. En daarom heb ik zo mijn twijfels bij de correcte uitvoering van wat de rechter heeft bepaald.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.