Groengas, voertuig, Willemsen, de Koning, CNG, taxi, taxibedrijf

Strijd om contracten voormalige Klomp-chauffeurs nog niet voorbij

Donau Exploitatie en moederbedrijf Willemsen de Koning (WdK) vinden het “wrang en onterecht” dat ze inzake het conflict met chauffeurs over leerlingenvervoer in Schagen, Den Helder en Hollands Kroon zijn neergezet als partij die alleen aan de eigen belangen denkt. De staking van afgelopen week door diverse chauffeurs vindt het bedrijf dan ook “geheel niet op zijn plaats” en de rechter ging daarin mee. FNV Taxi, dat de staking initieerde, legt zich echter niet zomaar bij dat oordeel neer.

Onlangs ging Klomp Groepsvervoer failliet. De bestaande vervoerscontracten werden voor het restant van de looptijd aan andere vervoerders gegund. Inzake het leerlingenvervoer in Schagen, Den Helder en Hollands Kroon gebeurde dat aan WdK / Donau Exploitatie. Waar mogelijk werden de chauffeurs en het materieel van Klomp ingezet, zodat er voor de mensen die in het kader van deze contracten vervoerd worden zo weinig mogelijk veranderde.

Omdat het geen overname of doorstart van Klomp of zijn activiteiten betrof, zag WdK / Donau zich niet genoodzaakt de bestaande arbeidscontracten van de Klomp-chauffeurs over te nemen. De chauffeurs voor het leerlingenvervoer in de kop van Noord-Holland voelden zich door de nieuwe contracten echter bedreigd in hun vooruitzichten. Met eerst een klein protest en enkele dagen later een staking werd daar uiting aan gegeven. Het werk werd neergelegd door 27 van de 68 Klomp-chauffeurs die het leerlingenvervoer in Schagen, Den Helder en Hollands Kroon verzorgen. De anderen zijn geen FNV-lid; staken had in hun geval als werkweigering kunnen worden uitgelegd.

Leerlingen zonder vervoer

Vanwege de staking spande WdK / Donau een kort geding aan. Nog op dezelfde dag oordeelde de rechter in Amsterdam dat staken een buitenproportioneel middel is om af te dwingen dat WdK / Donau de oude contracten overneemt, zo meldde het Noordhollands Dagblad.

Het bedrijf vindt dat de het ontstane beeld geen recht doet aan de feiten en de manier waarop de onderneming invulling geeft aan maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. WdK / Donau schetst hoe 400 leerlingen door het bankroet van Klomp zonder vervoer kwamen te zitten. WdK / Donau heeft dat vervoer tot de zomervakantie opgepakt, waarbij zonder juridische verplichting is gekozen om het vervoer zoveel mogelijk met hetzelfde personeel en materieel te bijven doen.

Sociaal Fonds Taxi

In een verklaring zegt Marc Bolderman, algemeen directeur van Donau Exploitatie, het volgende over de kwestie. “We hebben de chauffeurs die eerder werkten voor Klomp Groepsvervoer een arbeidsovereenkomst aangeboden die in alle opzichten voldoet aan de wet en bepalingen van de CAO voor het Taxivervoer – niet meer, maar zeker ook niet minder dan dat. Chauffeurs die bij Klomp een contract hadden voor onbepaalde tijd, kregen bij Donau ook een contract voor onbepaalde tijd. De chauffeurs zijn uitbetaald voor het aantal uren dat zij werkten op een salarisniveau dat volgens de looncalculator van het Sociaal Fonds Taxi past bij hun leeftijd en ervaring”, aldus Bolderman. “Om dit nu ‘uitgeklede contracten’ te noemen, zoals de FNV consequent doet, gaat ons echt te ver.”

Het was echter niet mogelijk om de chauffeurs alle zekerheden te bieden die zij bij hun vorige werkgever hadden, vooral omdat er voor WdK / Donau geen garantie was op voortzetting van het vervoer na afloop van het huidige contract. Inmiddels is ook duidelijk dat het leerlingenvervoer in de drie gemeenten na 17 juli door een andere partij zal worden verzorgd. WdK / Donau stelt met zijn werkwijze juist een bijdrage te hebben geleverd aan het behoud van werkgelegenheid.

Vervoerssector

“We hebben niet alleen de continuïteit van het leerlingenvervoer in deze regio veiliggesteld, maar ook het behoud van de werkgelegenheid op langere termijn. Doordat zij in de vervoersector actief blijven, zal het grootste deel van deze chauffeurs later via de daarvoor geldende wettelijke regelingen ook bij de nieuwe vervoerder aan de slag kunnen. Het is behoorlijk wrang wanneer je dan als ondernemer wordt neergezet als partij die uitsluitend het eigen belang voor ogen heeft.”

“FNV Taxi heeft inmiddels ook erkend dat de aangeboden contracten binnen de wet en de CAO passen en dat er dan ook geen grond is om deze juridisch aan te vechten”, vervolgt Bolderman. “De stakingsactie van vorige week was dan ook geheel niet op zijn plaats. Wij zijn daarom in het belang van alle betrokkenen blij dat de rechtbank FNV gesommeerd heeft met deze acties te stoppen.”

Nieuwe vervoerder

Die lezing impliceert wellicht dat FNV Taxi zich bij de huidige stand van zaken neerlegt, maar uit de toelichting van Minke Jansma blijkt het tegendeel waar. Volgens haar dreigen de chauffeurs het kind van de rekening te worden. “Iedereen wijst naar elkaar en de mensen staan erbij te kijken. De gemeente Schagen moet haar verantwoordelijkheid nemen om voor deze mensen de juiste arbeidsvoorwaarden te eisen bij de huidige en de nieuwe vervoerder. Het kan niet zo zijn dat de werknemers wederom de dupe worden van het gedrag van opdrachtgevers en de vervoerder, in dit geval Willemsen de Koning.”

De suggestie dat FNV de contracten heeft geaccepteerd als wettelijk correct is onjuist. “Ook de nieuwe vervoerder zullen wij uiteraard aanspreken op hun verantwoordelijkheid, maar in beginsel is deze ellende nu ontstaan door de foutieve contracten van WdK”, zegt Jansma. “Juridisch kloppen onderdelen van de contracten niet, zoals bijvoorbeeld het proeftijdbeding en de loondoorbetaling bij ziekte die uitgesloten is voor 26 weken. Bij opvolgend werkgeverschap kan en mag dat niet. Daarnaast is er nog een dispuut over de valse voorwendselen over het respecteren van de contracturen die men had bij klomp Groepsvervoer. Dat is niet gerespecteerd en daarvoor hebben wij een ultimatum gesteld aan WdK. Deze strijd is nog niet gestreden”, aldus Jansma namens FNV Taxi.

Vincent Krabbendam

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

9 reacties op “Strijd om contracten voormalige Klomp-chauffeurs nog niet voorbij”

dit menen we te moeten doen omdat er in den helder hele andere afspraken zijn gemaakt. we zouden onze contracten terug krijgen. daarom zijn we aan het werk gegaan. 2 weken later ligt er een MUP contract nul uren maar wel een vast contract met 2 maanden proeftijd. die proeftijd mag overigens niet! terwijl we een vast contract hadden. de regels zijn dat er bij overname van personeel geen proeftijd gegeven mag worden. de arbeidsvoorwaarden mogen wel veranderen.beloofd is beloofd

Piet Pietersen|28.06.16|12:38

Dut is allemaal het gevolg van opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Vervolgens draaien ze zich om en zeggen dat het het probleem van de vervoerders is.
Faillissementen en onwillige werkgevers worden veroorzaakt door onkundige opdrachtgevers. Zie provincie Gelderland, zie gemeente Alkmaar etc etc

Yvonne S. Jansen|30.06.16|11:41

Er gaan zoveel taxibedrijven failliet door het hele aanbestedingssysteem en taxibedrijven worden gedwongen om op hun centen te gaan zitten om te voorkomen dat ook zij failliet gaan. Dat de proeftijd niet mag bij een vast contract bij de vorige werkgever, dat is dan een feit en moet veranderd worden, maar WdK mag, om hun bedrijf voor een toekomstig faillissement, scherpe arbeidscontracten aan de chauffeurs aanbieden. Het ligt aan het hele systeem en niet aan de taxibedrijven!

Johannes Sociaal|30.06.16|13:49

Dus Yvonne, van jou mogen de chauffeurs inleveren en bestolen worden zodat de aanbestedingen nog goedkoper kunnen?
Hier had WDK ook voor het aanvaarden van de gunning kunnen zeggen dat er geld bij moest, dat Klomp failliet ging was idd niet zonder reden!

Henk Mullem|30.06.16|14:04

tja feit is dat aanbestedende partijen met minder budget hetzelfde moeten blijven doen feit is dat bedrijven als klomp/wdk enz ze daar volop de gelegenheid toe bieden door in te schrijven voor bedragen die alleen maar verliesgevend kunnen zijn en dan is het helemaal van de kromme dat je ijskoud aan de ene kant van het land je eigen b.v laat omvallen,waarbij het personeel de dupe is en dan rustig aan de andere kant van het land werk overnemen van een omgevallen bedrijf en dan met droge ogen

Henk Mullem|30.06.16|14:08

beweren dat je fatsoenlijk met het personeel omgaat hoezo alleen maar geld binnen halen en verder niets.

Henk Mullem|30.06.16|14:11

beweren dan je fatsoenlijk met personeel omgaat,en niet allen maar bezig bent met geld binnenhalen en verder niets.

Carla van Ooijen|30.06.16|16:15

Helemaal eens met je Henk Mullem. Snap ook niet waarom dit kan in dit land, dat een directeur na verschillende faillissementen en veroorzaker daarvan door kan gaan om onschuldige mensen te benadelen!!!!!!!
Er hoort gewoon een databank te komen waar zulke mensen worden geregistreerd en dit nooit meer kunnen aanrichten

Dick van Engelen|03.07.16|14:19

Bedrijf Klomp failliet … curator Klomp .. Bolderman (fam van Klomp) ….. zegt denk ik genoeg ….. of wekt in ieder geval de schijn van ……

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.