Groene Hart Hopper

Munckhof de laan uit bij GroeneHartHopper

Gepubliceerd op 01-12-2016 om 12:03

Munckhof is niet langer verantwoordelijk voor de aansturing en uitvoering van het GroeneHartHopper-vervoer. Opdrachtgever CVV Midden-Holland stelde het bedrijf eerder al in gebreke en vervangt Munckhof nu door De Vier Gewesten (DVG). 

De opdracht die Munckhof nu is kwijtgeraakt, betreft een systeem dat ondersteunend is aan het openbaar vervoer in de regio Midden-Holland. Munckhof was sinds 1 juli jongstleden verantwoordelijk voor het aansturen en uitvoeren van het wmo-vervoer namens de deelnemende gemeenten en het OV-deeltaxivervoer namens de provincie Zuid-Holland. Het vervoer zelf werd verzorgd door een onderaannemer. Het contract liep eigenlijk tot 31 juli 2017, waarna de overeenkomst nog drie keer met een jaar kon worden verlengd.

Veel klachten

De betrouwbaarheid van het vervoer liet echter te wensen over, zo oordeelde de opdrachtgever. “Helaas bleken de prestaties van de vervoerder telkens onder het niveau van de contractuele afspraken. De prestaties hadden veel klachten tot gevolg. De aard van klachten was divers, zoals de duur van de ritten, de telefonische bereikbaarheid en het gedrag van chauffeurs. Uiteindelijk zag stichting CVV geen andere mogelijkheid dan Munckhof te vervangen door een andere vervoerder.”

Eerder werd er wel een verbeterplan opgesteld, maar dit leidde niet tot een betere kwaliteit van de dienstverlening. Vervolgens werd Munckhof op 19 oktober door CVV Midden Holland in gebreke gesteld: een laatste kans om de noodzakelijke verbeterslag te maken. In de ogen van de gemeenten en provincie heeft Munckhof die kans in de zes weken die daarvoor stonden niet benut en is de overeenkomst per 1 december ontbonden.

Geen betrouwbaar vervoer

André Muller, wethouder van de gemeente Zuidplas en voorzitter van stichting CVV: “Alle wethouders uit de regio zijn er klaar mee dat inwoners steeds weer niet konden vertrouwen op betrouwbaar vervoer. Ook al was er een verbeterplan, de menselijke maat in dit type vervoer blijft belangrijker.”

De aanbesteding voorzag in een reservebankovereenkomst. De partij die als tweede uit de aanbesteding komt, neemt dan in figuurlijke zin plaats op de reservebank. En als de winnende vervoerder in gebreke wordt gesteld én blijft, neemt het bedrijf op de reservebank het stokje over. In dit geval is dat DVG. Die partij laat weten in overleg te zijn met de opdrachtgever over de exacte invulling van de overeenkomst.

Capaciteitsproblemen

Munckhof zelf geeft aan dat het de onderaannemer die het vervoer verzorgde uiteindelijk zijn zaakjes niet op orde wist te krijgen:  “Sinds 1 juli 2016 is Munckhof verantwoordelijk voor het regisseren en uitvoeren van de GroeneHartHopper in Gouda en omgeving. Munckhof verzorgt voor GroeneHartHopper de ritaanname van het vervoer vanuit haar eigen callcenter en werkt voor de uitvoering samen met een lokale onderaannemer.”

“Na de opstart van het vervoer bleek dat het voor de onderaannemer lastig was om de door Munckhof en door de opdrachtgever gestelde kwaliteitsnormen te halen. Dit onder andere als gevolg van capaciteitsproblemen. Ondanks diverse maatregelen en pogingen om de kwaliteit te verbeteren, is dit helaas niet gelukt.”

“Wij betreuren ten zeerste dat de reizigers van GroeneHartHopper de afgelopen maanden hinder hebben ondervonden van deze situatie. We zullen alle medewerking verlenen om de overgang naar een nieuwe opdrachtnemer zo goed mogelijk te laten verlopen. Over de verdere afwikkeling zijn Munckhof en opdrachtgever nog in gesprek.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

7 reacties op “Munckhof de laan uit bij GroeneHartHopper”

Petrus PK Kerstens|05.12.16|12:28

Het is geen wonder dat Munckhof zoveel aanbestedingen binnen haalt. Men rijdt voor een prijs waar een degelijk taxibedrijf niet eens voor wilt rijden en dan besteden ze het nog eens uit aan een onderaannemer die ook nog eens 10 % provisie moet betalen aan hun. Het onder de kostprijs rijden blijft maar even goed gaan.

SocialeToekomst|06.12.16|14:28

“André Muller, wethouder van de gemeente Zuidplas en voorzitter van stichting CVV: “Alle wethouders uit de regio zijn er klaar mee dat inwoners steeds weer niet konden vertrouwen op betrouwbaar vervoer. Ook al was er een verbeterplan, de menselijke maat in dit type vervoer blijft belangrijker.””
De gemeente wil voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten met die aanbestedingen….en tja, dan gaat kwantiteit voor kwaliteit.
Een grote ellende waarbij minimaal TWEE partijen schuldig aan zijn.

Petrus PK Kerstens|09.12.16|13:31

De gemeente hanteert de vanuit centrale overheid richtprijs van € 1,18 per kilometer. Munckhof schrijft dan vaak nog lager in en wint de aanbesteding. Munckhof moet dan nog wel een onderaannemer vinden, die voor minder dan € 1.00 per kilometer wilt rijden, want zelf rijden doen ze niet. Die onderaannemers kunnen ze maar moeilijk vinden, dat blijkt dus.

Mariah|13.12.16|17:35

De munckhof heeft de groene hart hopper nooit gereden V rhijn en vd pol deden dat en dat doen ze nog steeds. alleen nu voor de 4 gewesten.
Dus er is totaal niets maar dan ook niets veranderd.

Mariah|13.12.16|17:44

Gemeentes zijn niet goed bezig ze hebben geen inzicht in taxibedrijven die zich inschrijven.
Men zou zich eerst in deze moeten verdiepen voordat zij het vervoer gunnen keer op keer is de reiziger de dupe.
Dus gemeente doe je huiswerk.
Betaal dan maar een dubbeltje meer, maar dan heb je wel een bedrijf die wel aan alle eisen voldoet.

Petrus PK Kerstens|19.12.16|12:44

Alle zorgritten van VGZ in perceel 8 ( West-Brabant ) gaan per 01012017 gaan plotseling naar TCMB-Breda met de verplichting dat er niets uitbesteed mag worden. Kijk dat is pas een goede zaak.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.