Doelgroepenvervoer Rotterdam gegund aan consortium ZCN en WdK

De gemeente Rotterdam heeft het volledige doelgroepenvervoer voor de komende zeven jaar voorlopig gegund aan Lorem Focus, een consortium van Willemsen de Koning en ZCN Totaalvervoer. Het consortium gaat werken onder de naam Trevvel. Bij de huidige volumes wordt jaarlijks 31 miljoen euro aan dit vervoer besteed. 

In Rotterdam leeft al langer de wens om het doelgroepenvervoer integraal aan te pakken en de strikte scheidslijnen tussen de diverse vormen van vervoer op te heffen. Daarnaast overlapt het doelgroepenvervoer met andere beleidsdoelen van de gemeente Rotterdam, zoals duurzaamheid en het bestrijden van eenzaamheid. In de concurrentiegerichte dialoog werd enerzijds de oplossing gevonden om al deze doelen gemeenschappelijk te benaderen. Anderzijds hoopt de gemeente zo een manier van werken te hebben toegepast die de huidige manier van aanbesteden, waarbij prijs vaak leidend is, kan helpen doorbreken. De gunning moet op 1 mei definitief worden.

Niet de goede kant op

Omdat de contracten voor de verschillende vormen van doelgroepenvervoer op uiteenlopende momenten afliepen, werd eerst via een traditionele aanbesteding overbrugd naar het tegelijk aflopen van al die overeenkomsten. De nieuwe contracten moeten in de loop van dit jaar en begin 2018 in werking treden. Het gaat om wmo-vervoer, leerlingenvervoer inclusief vervoer naar sportieve en educatieve activiteiten, alsmede om vervoer ten behoeve van de Jeugd-GGZ, van en naar sociale werkplaatsen en voortkomend uit de Participatiewet. De meeste vervoersvormen komen vanaf 1 augustus dit jaar voor rekening van het consortium van Willemsen de Koning en ZCN Totaalvervoer. Vervoer dagbesteding, Collectief Aanvullend Vervoer en Wsw-vervoer volgen op 1 januari 2018. Alles zal worden uitgevoerd onder de naam Trevvel.

“In de markt vangen wij al langere tijd geluiden op dat het met aanbestedingen van doelgroepenvervoer niet de goede kant opgaat”, vertelde programmamanager doelgroepenvervoer Arjan Meurs van de gemeente Rotterdam vorig jaar aan TaxiPro. “Stoppen met aanbesteden kan niet, een andere benadering is wel mogelijk.” De keuze viel daarbij op de concurrentiegerichte dialoog. Begonnen werd met een marktconsultatie en intensieve raadpleging van de doelgroepen zelf. Dat leverde inzicht in wensen en mogelijkheden van alle betrokkenen.

Zelf oplossingen bedenken

Vervolgens vonden er tien dialoogrondes plaats, waarin de deelnemende vervoerders werden aangemoedigd zelf de best mogelijk oplossingen te bedenken. Aan die gesprekken namen opdrachtgever, vervoerders en belanghebbende partijen deel. De gesprekken leidden tot een aanbestedingsdocument. De vervoerscontracten moeten zowel voor gemeente als vervoerder aantrekkelijk zijn, en bovendien moet in het hele doelgroepenvervoer de gebruiker weer centraal komen te staan. Uiteindelijk deden twee partijen een inschrijving, zo meldt wethouder Hugo de Jonge van Onderwijs, Jeugd en Zorg.

“Uit beide inschrijvingen blijkt volgens de beoordelingscommissie een sterke ambitie om de bij de inschrijvers aanwezige kennis en ervaring in te zetten voor de uitvoering van deze belangrijke dienstverleningsovereenkomst. Het is vertrouwenwekkend dat professionele marktpartijen met een betrokkenheid bij de stad Rotterdam op deze wijze bevestigen een partner voor ons te kunnen en willen zijn”, zo schrijft De Jonge aan de Rotterdamse gemeenteraad. De lange looptijd van de contracten biedt volgens hem ruimte om werk te maken van zaken als duurzaamheid en social return.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Doelgroepenvervoer Rotterdam gegund aan consortium ZCN en WdK”

Tjerk Vinckx|12.04.17|14:36

Krijgen de -social return chauffeurs- ook een contract voor zg -lange looptijd- of na de bekende twee jaar -schop onder je kont-, ben benieuwd maar weet haast zeker het antwoord al !!

taxibelangen STN|13.04.17|17:14

Als er bij zo’n groot contract van 31 miljoen, met een vrij lange looptijd van 7 jaar na intensief vooroverleg met diverse partijen maar 2 offertes gedaan worden stemt dat niet echt hoopgevend. Vervoers contracten die zowel voor de gemeente, als voor de vervoerders aantrekkelijk zijn, en daarbij ook nog de gebruiker centraal stellen, (en de chauffeur?) klinkt als een utopie, als dat wel kan graag openbaar maken want dat zou in heel Nederland dan toepasbaar kunnen zijn!

Jacqueline Pijpers|16.06.17|20:12

ik zou rmc het toch laten blijven doen de andere partijen zijn al met een grote schuld en hebben ook negatieven geluiden nee rotterdam hou rmc aan en laat die andere twee in arbhem in vredesnaam amai

Frank Koevoets|04.01.18|13:54

De paar dagen dat ze nu bezig zijn is een ramp. Ritten kunnen niet geboekt worden omdat ze onbereikbaar zijn en passagiers worden ook helemaal niet op de afgesproken tijden opgehaald, als ze al opgehaald worden.

Robin Switch|07.01.18|16:21

Het riekt allemaal naar corruptie…zakkenvullers .aan de de doelgroep is en wordt niet gedacht. De huidie directeur van Trevvel was de directeur die weggepest was bij de RMC.
Ons kent Ons ..leve de Gemeente Rotterdam .uitstekende invulling van de zorgplicht laat de zwakkeren maar lijden
I

Rinus Both|28.01.18|20:08

Inmiddels is duidelijk dat genoemde aanpak dramitische gevolgen heeft voor de kwaliteit van het vervoer. Vraag is momenteel wanneer gaan de eerste doden vallen. Mensen die niet op tijd insuline krijgen, kinderen die bijna uit ope deuren van bussen vallen.Doodzieke patienten die na drie uur wachten nog niet vervoerd zijn. Het gaat hier om een kwetsbare grooep mensen. Het zijn niet alleen maar simpele cifertjes waar het helaas wel allemaal om lijkt te draaen. Schande!!!!!!!

Doelgroepenvervoer Rotterdam gegund aan consortium ZCN en WdK | TaxiPro

Doelgroepenvervoer Rotterdam gegund aan consortium ZCN en WdK

De gemeente Rotterdam heeft het volledige doelgroepenvervoer voor de komende zeven jaar voorlopig gegund aan Lorem Focus, een consortium van Willemsen de Koning en ZCN Totaalvervoer. Het consortium gaat werken onder de naam Trevvel. Bij de huidige volumes wordt jaarlijks 31 miljoen euro aan dit vervoer besteed. 

In Rotterdam leeft al langer de wens om het doelgroepenvervoer integraal aan te pakken en de strikte scheidslijnen tussen de diverse vormen van vervoer op te heffen. Daarnaast overlapt het doelgroepenvervoer met andere beleidsdoelen van de gemeente Rotterdam, zoals duurzaamheid en het bestrijden van eenzaamheid. In de concurrentiegerichte dialoog werd enerzijds de oplossing gevonden om al deze doelen gemeenschappelijk te benaderen. Anderzijds hoopt de gemeente zo een manier van werken te hebben toegepast die de huidige manier van aanbesteden, waarbij prijs vaak leidend is, kan helpen doorbreken. De gunning moet op 1 mei definitief worden.

Niet de goede kant op

Omdat de contracten voor de verschillende vormen van doelgroepenvervoer op uiteenlopende momenten afliepen, werd eerst via een traditionele aanbesteding overbrugd naar het tegelijk aflopen van al die overeenkomsten. De nieuwe contracten moeten in de loop van dit jaar en begin 2018 in werking treden. Het gaat om wmo-vervoer, leerlingenvervoer inclusief vervoer naar sportieve en educatieve activiteiten, alsmede om vervoer ten behoeve van de Jeugd-GGZ, van en naar sociale werkplaatsen en voortkomend uit de Participatiewet. De meeste vervoersvormen komen vanaf 1 augustus dit jaar voor rekening van het consortium van Willemsen de Koning en ZCN Totaalvervoer. Vervoer dagbesteding, Collectief Aanvullend Vervoer en Wsw-vervoer volgen op 1 januari 2018. Alles zal worden uitgevoerd onder de naam Trevvel.

“In de markt vangen wij al langere tijd geluiden op dat het met aanbestedingen van doelgroepenvervoer niet de goede kant opgaat”, vertelde programmamanager doelgroepenvervoer Arjan Meurs van de gemeente Rotterdam vorig jaar aan TaxiPro. “Stoppen met aanbesteden kan niet, een andere benadering is wel mogelijk.” De keuze viel daarbij op de concurrentiegerichte dialoog. Begonnen werd met een marktconsultatie en intensieve raadpleging van de doelgroepen zelf. Dat leverde inzicht in wensen en mogelijkheden van alle betrokkenen.

Zelf oplossingen bedenken

Vervolgens vonden er tien dialoogrondes plaats, waarin de deelnemende vervoerders werden aangemoedigd zelf de best mogelijk oplossingen te bedenken. Aan die gesprekken namen opdrachtgever, vervoerders en belanghebbende partijen deel. De gesprekken leidden tot een aanbestedingsdocument. De vervoerscontracten moeten zowel voor gemeente als vervoerder aantrekkelijk zijn, en bovendien moet in het hele doelgroepenvervoer de gebruiker weer centraal komen te staan. Uiteindelijk deden twee partijen een inschrijving, zo meldt wethouder Hugo de Jonge van Onderwijs, Jeugd en Zorg.

“Uit beide inschrijvingen blijkt volgens de beoordelingscommissie een sterke ambitie om de bij de inschrijvers aanwezige kennis en ervaring in te zetten voor de uitvoering van deze belangrijke dienstverleningsovereenkomst. Het is vertrouwenwekkend dat professionele marktpartijen met een betrokkenheid bij de stad Rotterdam op deze wijze bevestigen een partner voor ons te kunnen en willen zijn”, zo schrijft De Jonge aan de Rotterdamse gemeenteraad. De lange looptijd van de contracten biedt volgens hem ruimte om werk te maken van zaken als duurzaamheid en social return.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Doelgroepenvervoer Rotterdam gegund aan consortium ZCN en WdK”

Tjerk Vinckx|12.04.17|14:36

Krijgen de -social return chauffeurs- ook een contract voor zg -lange looptijd- of na de bekende twee jaar -schop onder je kont-, ben benieuwd maar weet haast zeker het antwoord al !!

taxibelangen STN|13.04.17|17:14

Als er bij zo’n groot contract van 31 miljoen, met een vrij lange looptijd van 7 jaar na intensief vooroverleg met diverse partijen maar 2 offertes gedaan worden stemt dat niet echt hoopgevend. Vervoers contracten die zowel voor de gemeente, als voor de vervoerders aantrekkelijk zijn, en daarbij ook nog de gebruiker centraal stellen, (en de chauffeur?) klinkt als een utopie, als dat wel kan graag openbaar maken want dat zou in heel Nederland dan toepasbaar kunnen zijn!

Jacqueline Pijpers|16.06.17|20:12

ik zou rmc het toch laten blijven doen de andere partijen zijn al met een grote schuld en hebben ook negatieven geluiden nee rotterdam hou rmc aan en laat die andere twee in arbhem in vredesnaam amai

Frank Koevoets|04.01.18|13:54

De paar dagen dat ze nu bezig zijn is een ramp. Ritten kunnen niet geboekt worden omdat ze onbereikbaar zijn en passagiers worden ook helemaal niet op de afgesproken tijden opgehaald, als ze al opgehaald worden.

Robin Switch|07.01.18|16:21

Het riekt allemaal naar corruptie…zakkenvullers .aan de de doelgroep is en wordt niet gedacht. De huidie directeur van Trevvel was de directeur die weggepest was bij de RMC.
Ons kent Ons ..leve de Gemeente Rotterdam .uitstekende invulling van de zorgplicht laat de zwakkeren maar lijden
I

Rinus Both|28.01.18|20:08

Inmiddels is duidelijk dat genoemde aanpak dramitische gevolgen heeft voor de kwaliteit van het vervoer. Vraag is momenteel wanneer gaan de eerste doden vallen. Mensen die niet op tijd insuline krijgen, kinderen die bijna uit ope deuren van bussen vallen.Doodzieke patienten die na drie uur wachten nog niet vervoerd zijn. Het gaat hier om een kwetsbare grooep mensen. Het zijn niet alleen maar simpele cifertjes waar het helaas wel allemaal om lijkt te draaen. Schande!!!!!!!