Doelgroepenvervoer Rotterdam gegund aan consortium ZCN en WdK

Gepubliceerd op 12-04-2017 om 11:03

De gemeente Rotterdam heeft het volledige doelgroepenvervoer voor de komende zeven jaar voorlopig gegund aan Lorem Focus, een consortium van Willemsen de Koning en ZCN Totaalvervoer. Het consortium gaat werken onder de naam Trevvel. Bij de huidige volumes wordt jaarlijks 31 miljoen euro aan dit vervoer besteed. 

In Rotterdam leeft al langer de wens om het doelgroepenvervoer integraal aan te pakken en de strikte scheidslijnen tussen de diverse vormen van vervoer op te heffen. Daarnaast overlapt het doelgroepenvervoer met andere beleidsdoelen van de gemeente Rotterdam, zoals duurzaamheid en het bestrijden van eenzaamheid. In de concurrentiegerichte dialoog werd enerzijds de oplossing gevonden om al deze doelen gemeenschappelijk te benaderen. Anderzijds hoopt de gemeente zo een manier van werken te hebben toegepast die de huidige manier van aanbesteden, waarbij prijs vaak leidend is, kan helpen doorbreken. De gunning moet op 1 mei definitief worden.

Niet de goede kant op

Omdat de contracten voor de verschillende vormen van doelgroepenvervoer op uiteenlopende momenten afliepen, werd eerst via een traditionele aanbesteding overbrugd naar het tegelijk aflopen van al die overeenkomsten. De nieuwe contracten moeten in de loop van dit jaar en begin 2018 in werking treden. Het gaat om wmo-vervoer, leerlingenvervoer inclusief vervoer naar sportieve en educatieve activiteiten, alsmede om vervoer ten behoeve van de Jeugd-GGZ, van en naar sociale werkplaatsen en voortkomend uit de Participatiewet. De meeste vervoersvormen komen vanaf 1 augustus dit jaar voor rekening van het consortium van Willemsen de Koning en ZCN Totaalvervoer. Vervoer dagbesteding, Collectief Aanvullend Vervoer en Wsw-vervoer volgen op 1 januari 2018. Alles zal worden uitgevoerd onder de naam Trevvel.

“In de markt vangen wij al langere tijd geluiden op dat het met aanbestedingen van doelgroepenvervoer niet de goede kant opgaat”, vertelde programmamanager doelgroepenvervoer Arjan Meurs van de gemeente Rotterdam vorig jaar aan TaxiPro. “Stoppen met aanbesteden kan niet, een andere benadering is wel mogelijk.” De keuze viel daarbij op de concurrentiegerichte dialoog. Begonnen werd met een marktconsultatie en intensieve raadpleging van de doelgroepen zelf. Dat leverde inzicht in wensen en mogelijkheden van alle betrokkenen.

Zelf oplossingen bedenken

Vervolgens vonden er tien dialoogrondes plaats, waarin de deelnemende vervoerders werden aangemoedigd zelf de best mogelijk oplossingen te bedenken. Aan die gesprekken namen opdrachtgever, vervoerders en belanghebbende partijen deel. De gesprekken leidden tot een aanbestedingsdocument. De vervoerscontracten moeten zowel voor gemeente als vervoerder aantrekkelijk zijn, en bovendien moet in het hele doelgroepenvervoer de gebruiker weer centraal komen te staan. Uiteindelijk deden twee partijen een inschrijving, zo meldt wethouder Hugo de Jonge van Onderwijs, Jeugd en Zorg.

“Uit beide inschrijvingen blijkt volgens de beoordelingscommissie een sterke ambitie om de bij de inschrijvers aanwezige kennis en ervaring in te zetten voor de uitvoering van deze belangrijke dienstverleningsovereenkomst. Het is vertrouwenwekkend dat professionele marktpartijen met een betrokkenheid bij de stad Rotterdam op deze wijze bevestigen een partner voor ons te kunnen en willen zijn”, zo schrijft De Jonge aan de Rotterdamse gemeenteraad. De lange looptijd van de contracten biedt volgens hem ruimte om werk te maken van zaken als duurzaamheid en social return.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

3 reacties op “Doelgroepenvervoer Rotterdam gegund aan consortium ZCN en WdK”

Tjerk Vinckx|12.04.17|14:36

Krijgen de -social return chauffeurs- ook een contract voor zg -lange looptijd- of na de bekende twee jaar -schop onder je kont-, ben benieuwd maar weet haast zeker het antwoord al !!

taxibelangen STN|13.04.17|17:14

Als er bij zo’n groot contract van 31 miljoen, met een vrij lange looptijd van 7 jaar na intensief vooroverleg met diverse partijen maar 2 offertes gedaan worden stemt dat niet echt hoopgevend. Vervoers contracten die zowel voor de gemeente, als voor de vervoerders aantrekkelijk zijn, en daarbij ook nog de gebruiker centraal stellen, (en de chauffeur?) klinkt als een utopie, als dat wel kan graag openbaar maken want dat zou in heel Nederland dan toepasbaar kunnen zijn!

Jacqueline Pijpers|16.06.17|20:12

ik zou rmc het toch laten blijven doen de andere partijen zijn al met een grote schuld en hebben ook negatieven geluiden nee rotterdam hou rmc aan en laat die andere twee in arbhem in vredesnaam amai

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.