Taxibus Noot

Leerlingenvervoer Den Haag naar Noot en RMC

Gepubliceerd op 13-04-2017 om 10:17

Het leerlingenvervoer in Den Haag, Delft, Rijswijk en Midden-Delfland zal vanaf 1 augustus worden verzorgd door vervoerders RMC en Noot. Momenteel gaat het om zo’n 1.100 te vervoeren leerlingen en medewerkers van de Haeghe Groep. De initiële looptijd van de vervoerscontracten is drie jaar.

Op de peildatum van 1 oktober 2016 maakten er 1.011 leerlingen gebruik van het aangepaste leerlingenvervoer in Den Haag, Delft, Rijswijk en Midden-Delfland. Op die datum waren er bovendien 90 medewerkers van het gemeentelijke werkbedrijf de Haeghe Groep die van en naar hun werk werden vervoerd met taxivoertuigen. Zo’n 1.100 te vervoeren personen in totaal dus, al kunnen en zullen die aantallen fluctueren gedurende de looptijd van de opdracht. De vervoersovereenkomsten worden afgesloten voor een periode van drie jaar: ze gaan in op 1 augustus dit jaar en lopen op 31 juli 2020 weer af. Daarna kunnen de contracten nog twee keer met een jaar worden verlengd.

Prijs en kwaliteit

RMC heeft het perceel Groepsvervoer Haghe Groep in de wacht gesleept, alsmede percelen 1 en 2 (Den Haag en Leidschendam). Het scholierenvervoer in een ander deel van Delft, alsmede in Rijswijk, Delft, Zoetermeer en overige bestemmingen, is aan Noot toegekend. Perceel 1 is goed voor 178 leerlingen en perceel voor 216. De percelen 3,4 en 5 waren op peildatum 1 oktober 2016 goed voor respectievelijk 324, 194 en 99 leerlingen – maar zoals gezegd kan aan die aantallen voor de toekomst geen enkel recht worden ontleend.

De opdracht was zo ingericht dat een inschrijver wel meerdere, maar niet alle percelen kon winnen. De inschrijver met de laagste prijs kon daarvoor maximaal 400 punten in de wacht slepen. Op het onderdeel kwaliteit konden maximaal 600 punten worden verdiend

Taxibegeleiders

Een opmerkelijk aspect van de opdracht bezet de inzet van 24 zogenaamde taxibegeleiders in het aangepast leerlingenvervoer. De ervaringen van de afgelopen jaren met de inzet van deze taxibegeleiders zijn positief, zo legt de opdrachtgever uit. “Op bepaalde routes zijn zij nodig om orde en rust te bewaren, waardoor het vervoer veilig kan plaats vinden.” Om die reden is het inzetten van deze begeleiders onderdeel van de opdracht.

Voor RMC zijn het bewogen tijden als het om aanbestedingen gaat. Naast het winnen van diverse percelen in Den Haag en omgeving, wist het in Rotterdam gevestigde bedrijf ook het Aanvullend Openbaar Vervoer in de wacht te slepen ten koste van de huidige vervoerder, Connexxion. Deze opdracht is goed voor zo’n 20 miljoen euro per jaar en ruim 60 miljoen euro voor de initiële looptijd. Eerder deze week werd echter bekend dat RMC het doelgroepenvervoer in Rotterdam kwijtraakt aan een consortium van Willemsen de Koning en ZCN Totaalvervoer. De opdracht geldt voor een periode van zeven jaar, en momenteel is er 31 miljoen euro per jaar mee gemoeid.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.