Bouwe de Boer

‘Fossielvrij’ doelgroepenvervoer als impuls voor lokale economie

Bron: Bouwe de Boer

Veel overheden denken na over de transitie naar doelgroepenvervoer op schonere brandstoffen. In Leeuwarden is daar de laatste tien jaar al veel in bereikt. In deze gemeente wordt vol ingezet op doelgroepenvervoer zonder fossiele brandstoffen en dat werkt door in de Friese economie. Bouwe de Boer vertelt er over tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 12 oktober in Expo Houten.

Bouwe de Boer is energiecoördinator bij de gemeente Leeuwarden. Dat is hij intussen al 28 jaar, “maar de ontwikkelingen op het gebied van energie gaan zo snel dat het eigenlijk elk jaar een nieuwe functie is. Er zit geen saaie dag tussen.” Overheden kunnen een belangrijke voorbeeldrol vervullen op het gebied van duurzaamheid en energie. Zo rijdt in Leeuwarden nagenoeg het hele gemeentelijke wagenpark op groengas of op elektriciteit. Ook het doelgroepenvervoer wordt standaard aanbesteed op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen.

“Daar zijn we tien jaar geleden al mee begonnen. In een bepaalde aanbesteding ging het om een contract voor vijf jaar. Maar als men op niet fossiele brandstoffen zou rijden, dan ging de contractduur omhoog naar zeven jaar. Vervolgens schreven alle taxibedrijven in met voertuigen op groengas. Die twee jaar extra op het contract als beloning voor het rijden op groengas was dus veel waard voor de inschrijvers.”

Politiek overtuigd

Wat er vervolgens gebeurde, zorgde nog voor meer wind in de zeilen. Het winnende taxibedrijf zocht namelijk de publiciteit met het verhaal dat er 50.000 euro per jaar op brandstof werd bespaard door het rijden op groengas. “Beter nieuws hadden we niet kunnen krijgen, want dit overtuigde ook de politiek van de mogelijkheden. En omdat er vijftig auto’s op groengas bijkwamen door deze aanbesteding, kwamen er ook twee tankstations voor deze brandstof bij.”

Inmiddels zijn er vier van zulke tankstations in Leeuwarden en 22 in heel Friesland. De taxibusjes maken ook weer reclame voor zichzelf door de tekst ‘ik rij op groengas’ op de busjes. De chauffeurs kregen bij de start van het vervoer van de burgemeester een t-shirt waarop staat dat ze ambassadeur voor het rijden op groengas zijn. De gemeente heeft prijzen gewonnen voor zijn schone vervoer en ook de OV-bussen rijden op de duurzame brandstof. Alles versterkt elkaar, en De Boer legt uit dat de transitie wordt gezien als een economische activiteit.

2.500 voertuigen

“Intussen hebben we in Friesland wat we de ‘vriendengroep groengas’ noemen. Daarin zitten producenten, verkopers en gebruikers van groen gas. De hele keten is vertegenwoordigd en die hele keten bestaat dus ook in Friesland. En zo ontstaat er een plaatje waarbij de euro die wordt uitgegeven ook binnen de provincie blijft. Dat spreekt heel veel mensen aan. Intussen rijden er zo’n 2.500 voertuigen op groengas in deze provincie”, vertelt Bouwe de Boer.

“Om niet-fossiele brandstoffen in een aanbesteding voor personenvervoer te integreren moet je breder kijken dan alleen dat personenvervoer”, raadt hij aan. “Die aanbesteding zelf is relatief gezien een kleine stap. Maar als je het doet, is het reclame voor schoon vervoer met een economische betekenis, en dat kan weer andere dingen op gang helpen. Het geeft de lokale economie echt een impuls. Als overheid ben je verplicht om het goede voorbeeld te geven en als dat ergens makkelijk mee kan, is het wel dit thema”, vindt De Boer.

Geen elektrische taxi’s

Leeuwarden heeft niet een bepaalde niet-fossiele brandstof heilig verklaard. Naast groengas voldoen ook ‘blauwe diesel’ en elektrisch rijden aan de criteria. Leeuwarden besteedt aan op fossielvrij vervoer. “In het doelgroepenvervoer wordt momenteel nog niet met elektrische taxi’s gereden. Een paar jaar geleden gebeurde dat wel, maar die voertuigen hadden nog te veel kinderziektes. Daar waren we echt te vroeg mee”, geeft De Boer aan. “Hoe het taxibedrijf dat precies invult, dat maakt ons eigenlijk niet uit. Als het maar niet-fossiele brandstoffen zijn.”

Bouwe de Boer spreekt tijdens de plenaire opening van het Nationaal Congres Contractvervoer 2017, op donderdag 12 oktober in Expo Houten. Na dit plenaire deel gaat het congres verder met twee blokken parallel-sessies. Er wordt weer gezamenlijk afgesloten met de belangrijkste bevindingen van de verschillende sessies. Meld je hier aan voor deelname en kies meteen de twee parallel-sessies die jij wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Fossielvrij’ doelgroepenvervoer als impuls voor lokale economie | TaxiPro
Bouwe de Boer

‘Fossielvrij’ doelgroepenvervoer als impuls voor lokale economie

Bron: Bouwe de Boer

Veel overheden denken na over de transitie naar doelgroepenvervoer op schonere brandstoffen. In Leeuwarden is daar de laatste tien jaar al veel in bereikt. In deze gemeente wordt vol ingezet op doelgroepenvervoer zonder fossiele brandstoffen en dat werkt door in de Friese economie. Bouwe de Boer vertelt er over tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 12 oktober in Expo Houten.

Bouwe de Boer is energiecoördinator bij de gemeente Leeuwarden. Dat is hij intussen al 28 jaar, “maar de ontwikkelingen op het gebied van energie gaan zo snel dat het eigenlijk elk jaar een nieuwe functie is. Er zit geen saaie dag tussen.” Overheden kunnen een belangrijke voorbeeldrol vervullen op het gebied van duurzaamheid en energie. Zo rijdt in Leeuwarden nagenoeg het hele gemeentelijke wagenpark op groengas of op elektriciteit. Ook het doelgroepenvervoer wordt standaard aanbesteed op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen.

“Daar zijn we tien jaar geleden al mee begonnen. In een bepaalde aanbesteding ging het om een contract voor vijf jaar. Maar als men op niet fossiele brandstoffen zou rijden, dan ging de contractduur omhoog naar zeven jaar. Vervolgens schreven alle taxibedrijven in met voertuigen op groengas. Die twee jaar extra op het contract als beloning voor het rijden op groengas was dus veel waard voor de inschrijvers.”

Politiek overtuigd

Wat er vervolgens gebeurde, zorgde nog voor meer wind in de zeilen. Het winnende taxibedrijf zocht namelijk de publiciteit met het verhaal dat er 50.000 euro per jaar op brandstof werd bespaard door het rijden op groengas. “Beter nieuws hadden we niet kunnen krijgen, want dit overtuigde ook de politiek van de mogelijkheden. En omdat er vijftig auto’s op groengas bijkwamen door deze aanbesteding, kwamen er ook twee tankstations voor deze brandstof bij.”

Inmiddels zijn er vier van zulke tankstations in Leeuwarden en 22 in heel Friesland. De taxibusjes maken ook weer reclame voor zichzelf door de tekst ‘ik rij op groengas’ op de busjes. De chauffeurs kregen bij de start van het vervoer van de burgemeester een t-shirt waarop staat dat ze ambassadeur voor het rijden op groengas zijn. De gemeente heeft prijzen gewonnen voor zijn schone vervoer en ook de OV-bussen rijden op de duurzame brandstof. Alles versterkt elkaar, en De Boer legt uit dat de transitie wordt gezien als een economische activiteit.

2.500 voertuigen

“Intussen hebben we in Friesland wat we de ‘vriendengroep groengas’ noemen. Daarin zitten producenten, verkopers en gebruikers van groen gas. De hele keten is vertegenwoordigd en die hele keten bestaat dus ook in Friesland. En zo ontstaat er een plaatje waarbij de euro die wordt uitgegeven ook binnen de provincie blijft. Dat spreekt heel veel mensen aan. Intussen rijden er zo’n 2.500 voertuigen op groengas in deze provincie”, vertelt Bouwe de Boer.

“Om niet-fossiele brandstoffen in een aanbesteding voor personenvervoer te integreren moet je breder kijken dan alleen dat personenvervoer”, raadt hij aan. “Die aanbesteding zelf is relatief gezien een kleine stap. Maar als je het doet, is het reclame voor schoon vervoer met een economische betekenis, en dat kan weer andere dingen op gang helpen. Het geeft de lokale economie echt een impuls. Als overheid ben je verplicht om het goede voorbeeld te geven en als dat ergens makkelijk mee kan, is het wel dit thema”, vindt De Boer.

Geen elektrische taxi’s

Leeuwarden heeft niet een bepaalde niet-fossiele brandstof heilig verklaard. Naast groengas voldoen ook ‘blauwe diesel’ en elektrisch rijden aan de criteria. Leeuwarden besteedt aan op fossielvrij vervoer. “In het doelgroepenvervoer wordt momenteel nog niet met elektrische taxi’s gereden. Een paar jaar geleden gebeurde dat wel, maar die voertuigen hadden nog te veel kinderziektes. Daar waren we echt te vroeg mee”, geeft De Boer aan. “Hoe het taxibedrijf dat precies invult, dat maakt ons eigenlijk niet uit. Als het maar niet-fossiele brandstoffen zijn.”

Bouwe de Boer spreekt tijdens de plenaire opening van het Nationaal Congres Contractvervoer 2017, op donderdag 12 oktober in Expo Houten. Na dit plenaire deel gaat het congres verder met twee blokken parallel-sessies. Er wordt weer gezamenlijk afgesloten met de belangrijkste bevindingen van de verschillende sessies. Meld je hier aan voor deelname en kies meteen de twee parallel-sessies die jij wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.