taxicentrale, Waaksma

Vijf vervoerders winnen heraanbesteding Noordoost Friesland

Gepubliceerd op 20-09-2017 om 12:57

De heraanbesteding van het doelgroepenvervoer in Noordoost Friesland is door vijf vervoerders gewonnen. Onder hen ook Waaksma, het bedrijf dat in de eerste gunning buiten de boot viel en middels een kort geding een tweede aanbesteding afdwong. Het vervoer is verder gegund aan VMNN, Dorenbos en NOF, drie partijen die in de eerste aanbesteding ook wonnen. Taxi Postma maakt het rijtje compleet.

Ten opzichte van de eerste gunning is er één naam verdwenen: Taxi Witteveen. Dat bedrijf besloot niet op de heraanbesteding in te schrijven. In de eerste poging tot aanbesteden wonnen VMNN Friesland, Taxi- en Bergingsbedrijf Dorenbos, Taxicentrale Witteveen en Taxi- en touringcarcentrale Noord Oost Friesland (NOF). Waaksma, dat tot dat moment een groot deel van het vervoer verzorgde, kwam tegen die uitkomst in opstand.

Kostendekkende tarieven

Het kort geding ging om de percelen die door VMNN, Dorenbos en NOF waren gewonnen. Volgens Waaksma zou dat zijn gebeurd met inschrijvingen tegen tarieven die niet kostendekkend zijn. Dat kon volgens de rechter niet worden aangetoond, maar tegelijk is er niet transparant genoeg gehandeld door de opdrachtgever. Daardoor kan ook niet worden aangetoond dat de tarieven wél kostendekkend zijn.

Om die reden kon de eerste aanbesteding volgens de rechter niet door de beugel, wat een tweede poging nodig maakte. Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollummerland en Tytsjerksteradiel sloten met Waaksma een overbruggingsovereenkomst. Nu blijkt dat Waaksma toch een deel van het vervoer blijft doen, al zal dat wel minder zijn dan voorheen. De laatste tijd was er in de lokale politiek veel te doen over de onzekere toekomst van de Waaksma-chauffeurs.

Schepje bovenop OPOV

Nu de voorlopige gunning een feit is, doen de gemeenten daar nog een uitspraak over. Sowieso is er de OPOV-regeling voor overgang van personeel naar nieuwe vervoerders. “Vanuit de aanbesteding is er nog een schepje bovenop die OPOV-regeling gedaan, zodat er ook aandacht is voor de overgang van personeel met tijdelijke contracten, uitzendkrachten en voor mensen die met hulp van de overheid op zoek zijn naar werk. Het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit heeft daarbij meegekeken en positief geadviseerd.”

De gemeenten vonden het belangrijk dat lokale bedrijven een kans zouden krijgen én dat de kwaliteit van het vervoer goed zou blijven. Daarom hebben ze het vervoer verdeeld in grotere en kleinere percelen en was er een maximum aantal dat ieder bedrijf kon winnen. De gunning is gedaan op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. De kwaliteit telde voor 60 procent mee en de prijs voor 40 procent. Als er geen bezwaren komen, wordt de gunning op 9 oktober definitief.

Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer komen vele belangrijke ontwikkelingen in het Nederlandse doelgroepenvervoer aan bod. Meld je nu aan voor deelname en geef meteen aan welke parallel-sessies je wilt bijwonen op donderdag 12 oktober in Expo Houten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.