Taxibus

Friese gemeenten starten pilot met vrijwillige taxichauffeurs

In de gemeenten Weststellingwerf, Opsterland en Ooststellingwerf worden onder meer de mogelijkheden onderzocht om vrijwilligers in te zetten als taxichauffeur in het doelgroepenvervoer. Daarvoor zijn de gemeenten een pilot gestart met welzijnsorganisaties Scala en Timpaan Welzijn en verschillende vervoerders. 

Door de drie gemeenten worden nu verschillende vervoerders ingezet voor het wmo- en leerlingenvervoer. In de pilot worden deze verschillende vervoersvormen gebundeld, waardoor het mogelijk moet worden om slimme vervoerscombinaties te maken. Zo worden bijvoorbeeld de taxibusjes voor het leerlingenvervoer straks ook onder schooltijd gebruikt en rijden zij in meerdere gemeenten. “Door vrijwilligers als chauffeur in te zetten op de taxi’s, gaan de vervoerskosten verder omlaag en kan het dagbestedingsvervoer gegarandeerd worden voor mensen die daarvan afhankelijk zijn”, aldus de gemeenten.

Chauffeursopleiding

Zij zijn dan ook op zoek naar meer vrijwilligers die als chauffeur op een taxi willen rijden. “Dit kunnen inwoners zijn met een uitkering, maar ook senioren die al met pensioen zijn. De vrijwilligers vinden niet alleen een zinvolle tijdsbesteding, maar krijgen ook de kans om hun vaardigheden uit te breiden en (waar mogelijk) toe te werken naar een betaalde baan. Zij krijgen namelijk een chauffeursopleiding en een EHBO-training. Omdat de vrijwilligers wel geschikt moeten zijn, vindt er een selectie plaats”, zo schrijft de gemeente Weststellingwerf op zijn website.

Taak van gemeente

De drie gemeenten hebben gezamenlijk dagbesteding ingekocht bij zoveel mogelijk lokale aanbieders. “Maar ook het vervoer van en naar de dagbestedingslocatie voor degene die dat niet op eigen kracht of met behulp van het netwerk kan regelen, is een taak van de gemeente. De drie gemeenten vinden het belangrijk dat inwoners zoveel mogelijk deel uitmaken en blijven maken van de maatschappij. Niet alleen de dagbesteding zelf, maar ook de inzet van vrijwilligers in het vervoer draagt hier aan bij”, zo verklaren de gemeenten hun keuze voor deze pilot.

Wil je alles weten over de ontwikkelingen in het Nederlands doelgroepenvervoer? Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer worden veel voorbeelden uit de praktijk uitgebreid besproken. Meld je nu aan want het congres vindt al plaats op donderdag 12 oktober in Expo Houten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

20 reacties op “Friese gemeenten starten pilot met vrijwillige taxichauffeurs”

Rodney Barten|02.10.17|10:13

Ik zoek ook nog een vrijwilliger die op mijn taxi wil rijden, wie wil?

Paul Dijkhuizen|02.10.17|11:34

Waanzin, als straks iedereen als vrijwilliger aan het werk is, wie betaald dan nog de belastingen? En waar wordt dan de dagbesteding van betaald? Tijd om een pilot te starten of banen als gemeenteraadslid niet door vrijwilligers ingevuld kunnen worden… en als we deze mensen dan ook inzetten als schoonmakers in het gemeentehuis gaan de kosten nog meer omlaag!

Sylvia Dekker Grevel|02.10.17|12:14

Belachelijk, daar gaan weer de betaalde banen. En als er wat gebeurt wie krijgt dan de schuld, “de vrijwilligers”, of de organisatie.

Taxi Volendam|02.10.17|18:01

Het zoveelste “vrijwilligers of belbusplan”
Men moet vrezen dat het plan lukt en ben benieuwd wat ILT onderneemt.
Wanneer dit gedoogd wordt, zoals alle “belbussen” worden, is het beroep taxi chauffeur ten einde en de weg vrij voor iedereen om vrijwilligers in te zetten.
De zelf rijdende taxi heeft hier dan geen toekomst, Uber ook niet, veel te duur.
In de gemeente Utrechtse Heuvelrug zijn ook dergelijke systemen waarbij de Directeur wel voor
€ 96.000 op de loonlijst staat.
Snapt U het nog ?

Jean Pierre Moinat|02.10.17|21:39

Wij taxicentrale in oud Koog willen ook graag vrijwilligers maar helaas moeten wij ons door gemeenten en rijk leeggeplunderde portemonnee opentrekken om een betaalde chauffeur in dienst te kunnen nemen.Zo helpen de gemeenten ook deze branche om zeep en vullen opnieuw hun gemeenten kas.

Josee Coolen-meex|03.10.17|09:06

Waanzin, het gaat ten koste van goed gekwalificeerd personeel die al niet zo goed betaald worden, en dit is gewoon de doodsteek voor deze mensen!!!

Theunis Miedema|03.10.17|10:28

De volgende nagel aan de doodskist van de taxichaffeur. Ik ben benieuwd wanneer deze beroepsgroep ten grave wordt gebracht.

taxibelangen STN|03.10.17|14:58

Namens STN contact opgenomen met Westellingwerf en Ooststellingwerf en hen uitgelegd dat wat zij willen volgens de wet niet kan. Volgens hen had het taxibedrijf waar zij mee samenwerken alles uitgezocht via de branchevereniging ??… STN heeft hierop contact gezocht met en navraag gedaan bij de ILT. Die wisten van niks, pilot was niet aangemeld, maar meldden direct dat dit absoluut niet was toegestaan. Officiele klacht ingediend, binnen twee tot vijf werkdagen antwoord.

Susan Kroes|03.10.17|16:13

Vrijwilligers kunnen door groeien naar een vaste baan uuuuuh is chaufeur zijn niet al een baan? Verdrukking van de arbeidsmarkt en ontduiking van het betalen van het minimumloon schande

Dik van Dalen|04.10.17|10:16

Nu snap ik waarom er maar geen loonsverhoging komt: er hoeft straks helemaal niets meer te worden betaalt!!!

taxibelangen STN|04.10.17|19:24

Als antwoord op onze vragen aan de ILT hebben we een artikel uit de staatscourant toegestuurd gekregen aangaande het verhogen van de vrijwilligersbijdrage. Geloof dat ze het daar niet helemaal begrepen hadden, geeft niet, we hebben ze nogmaals in duidelijke taal verzocht om handhaving, verbaliserend welteverstaan, net zoals ze dat in de gewone taxiwereld doen. We wachten het antwoord weer af…

taxibelangen STN|05.10.17|09:34

Volgens de ILT past dit binnen de ‘gewenste nieuwe ontwikkelingen en innovatie zoals beschreven in de ministeriele regeling’. Oftewel, arbeidsverdringing, het laten rijden van ongediplomeerde chauffeurs, het verhuren van taxi’s inclusief vergunning, het door gemeenten buiten het aanbestedingbeleid toekennen van vervoersopdrachten, het kan allemaal! Of, nou ja, de overheid kan het allemaal, waarschijnlijk als u het probeert wordt u keihard aangepakt door de ILT…

Andries Pieterson|05.10.17|13:12

en die vrijwilligers denken dat ze rolstoelen vast kunnen zetten en als er dan iets gebeurt met een rolstoeler, wie heeft er dan een probleem? En hoe zit het dan met EHBO-kennis? en sociale vaardigheden?
Hoe help je de taxibedrijven naar een faillisement?

Henk de Vries|05.10.17|13:30

Het is gewoon aso zoals er met de taxi branche en de chauffeurs wordt omgesprongen.Het is begonnen in 2002 toen de fijne regering een streep door de construktie zette van het kopen van een zg taxinummer tbv eigen rijders.Deze groep kreeg geen enkele compensatie met gevolg dat deze groep geen pensioen heeft.Mijn broer is 3 jaar terug 65 geworden en heeft daardoor geen pensioen en moet gewoon door werken tot hij erbij neer valt.Want van alleen AOW kan je niet leven.Wat is de volgende stap?

Anita van der Drift|05.10.17|13:35

De betrokken taxibedrijven stellen zelfs hun wagens beschikbaar aan de vrijwilligers…
Zoals in het plaatselijke nieuwsbericht staat:Vrijwilligers uit de drie gemeenten mogen de auto’s die vervoersbedrijven niet inzetten, gebruiken om mensen naar de dagbesteding te brengen.
Dus het zijn verkapte taxichauffeurs op taxi’s. Ze hebben alleen geen pas nodig..

Aad Hofman|05.10.17|16:24

Moeten de vrijwilligers dan ook een bct gebruiken of wordt dit dan een vrijstelling?
Op zeker, zij krijgen een vrijstelling van zowat alles wat wij als echte taxichauffeur wel moeten hebben.
Dus dit houdt gewoon in als de pilot doorgaat, wij direct van alle regels zoals werktijden en bct gebruik af zijn.
Het vervoer blijft hetzelfde, dus gelijke monniken gelijke kappen.
Het is en blijft betaald vervoer volgens de gemeenten, dus de bct eruit en niets meer aantrekken van rijtijden en werkdagen.

Taxi Volendam|05.10.17|21:39

Is het niet verstandig om het woord taxi
bedrijf te mijden.
Verander het woord in iets aandoenlijks.
Ouderen , zieke , arme sloeber mover of zoiets.
Dan is je bedrijf van alle regelgeving af en kun je zonder achtervolgd te worden en met overheidsubsie lekker gaan verdienen.
Overbodige controleurs omscholen naar chauffeurs?
O nee,….dat hoeft ook niet meer.
Innoveren heet dat.
Ik zie daar alleen maar voordelen in.

Eric van Dulst|07.10.17|22:13

De gemeenten schieten daar niks mee op.Die vrijwilligers krijgen een opleiding tot volwaardig taxi chauffeur. Dat betekent dat ze minimum loon kunnen eisen inplaats van met behoud van uitkering te werken. Dat word weer een leuke rechtszaak. Net als met die gemeentewerkers vorig jaar,weten jullie nog? Bovendien hebben ze de reguliere taxichauffeurs erbij als uitkering trekkers,want die zitten zonder werk.hoe heeft dat? Onnovatief?

taxibelangen STN|10.10.17|14:23

Na enkele weigeringen nu toch de ILT zover gekregen dat ze onze klacht aanmerken als ‘formeel verzoek tot handhaving’. Het Dossier zal worden overgedragen aan de vakgroep coördinator personenvervoer. Daar zal ons verzoek tot handhaving worden getoetst en de ‘keuze worden gemaakt of en hoe er zal worden gehandhaaft’. Over deze besluitvorming zal geen terugkoppeling plaatsvinden naar ons als melder…. Tja, veel meer valt er dus niet aan te doen, maar we blijven het in de gaten houden!

taxibelangen STN|10.10.17|14:27

Overigens die ‘opleiding tot volwaardig taxichauffeur’ beperkte zich volgens de gemeenteambtenaar tot een dagje meerijden met een beroepschauffeur. We hebben ook nog gevraagd hoe hij het rijmde om ‘mensen naar een betaalde baan te willen helpen’ en onderwijl gepensioneerden op te roepen zich aan te melden als vrijwilliger, maar volgens hem hadden die dan vooral een nuttige dagbesteding… jaja.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.