Witboek doelgroepenvervoer FNV

Vakbonden willen meer inspraak voor taxichauffeurs

De problemen met PlusOV waren grotendeels te voorkomen geweest als er beter was geluisterd naar de taxichauffeurs. Dat stelt Agostino di Giacomo Russo van vakbond CNV Vakmensen. Samen met FNV Taxi pleitte CNV maandagavond tijdens een rondetafelgesprek met de betrokken gemeenten om met die inspraak én meer werkzekerheid aan de slag te gaan.

In ongeveer een maand tijd kwam PlusOV twee keer slecht uit een onderzoek naar voren. Recent werd onderzocht waar de problemen vandaan komen die bestaan sinds het leerlingenvervoer afgelopen augustus in PlusOV instroomde. Er blijkt vooral van alles mis op het gebied van organisatie, aansturing en techniek. Een belangrijke misser van PlusOV was het niet op tijd aanleveren van een vervoersplan, zodat vervoerders en chauffeurs zich onvoldoende konden voorbereiden. Maar er ging en gaat nog veel meer mis.

Momenteel publiceert Omroep Gelderland een reeks artikelen over de zorgwekkende staat van het doelgroepenvervoer in de provincie. Ook hier kwam PlusOV slecht uit naar voren: het wordt door de gebruikers met gemiddeld een 3,4 gewaardeerd. Het gaat om leerlingen- en ouderenvervoer in Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen.

Lukt niet door chaos

“Onze boodschap aan de politiek is helder: neem de werkvloer nu eens serieus en geef de werknemers meer inspraak”, aldus Di Giacomo Russo. “De taxichauffeurs proberen hun werk zo goed mogelijk te doen, maar door de chaos bij PlusOV lukt dat vaak niet. Intussen krijgen ze wel alle shit over zich heen. Veel chauffeurs zijn er letterlijk ziek van geworden. De problemen bij PlusOV zijn ook de politiek aan te rekenen. De gemeenteraden moeten hun verantwoordelijkheid nemen en de politiek verantwoordelijke wethouders hierop aanspreken.”

Herbert Römer van FNV Taxi: “Het uitgangspunt zou de zorg voor de mensen moeten zijn en niet enkel de financiën. Ook de communicatie tussen de taxichauffeurs en PlusOV is slecht. Op vragen of verzoeken van chauffeurs wordt niet of nauwelijks gereageerd. Ook zijn veel chauffeurs in dienst van een uitzendbureau en hangen tussen het uitvoerend bedrijf, het uitzendbureau en PlusOV in.” De bonden vragen de politiek daarom om ook iets te doen aan de vaak tijdelijke en onzekere arbeidscontracten van de taxichauffeurs in de Stedendriehoek omdat deze alleen maar voor meer onzekerheid en onrust zorgen.

Tijd voor kennismaking

Op maandag vond er in Twello een rondetafelgesprek met de gemeenten plaats. De vakbonden pleitten daar voor een convenant, waarin de inspraak van taxichauffeurs en planners wordt vastgelegd. “We hebben het hier over meer dan duizend taxichauffeurs en planners, die hun werk graag goed willen doen en gehoord willen worden. Het gaat om vakmensen, die het werk al jaren doen, de routes kennen en weten wat er nodig is. Bijvoorbeeld dat het ook belangrijk is om even de tijd te krijgen om kennis te maken met leerling en ouders, zodat ze weten waar ze rekening mee moeten houden. Daar hebben ze helemaal geen tijd voor gekregen.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Vakbonden willen meer inspraak voor taxichauffeurs”

Laurents Deurloo|07.12.17|15:45

MOOIE PRAATJES,KOM ALLEEN NIETS VAN TERECHT.VERGADEREN VERGADEREN VERGADEREN ZIJN WE MEE BEZIG ALLEMAAL LUL KOEK EN IEDEREEN NEEM HET MAAR, BEGRIJPT ER NIETS VAN.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.