Jobinder

Wmo -en leerlingenvervoer Noordoost-Friesland verder als Jobinder

Nu er eindelijk groen licht is voor een nieuw systeem voor doelgroepenvervoer in Noordoost-Friesland, heeft dat systeem ook een nieuwe naam: Jobinder. Dat staat voor een taxirit zoals het hoort, maar ook voor een organisatie die er is voor de gebruikers. Het vervoer onder deze nieuwe vlag gaat op 8 januari van start.

Dat wat nu Jobinder heet, had in de totstandkoming wel enige voeten in aarde. De eerste aanbesteding liep uit op een kort geding, waarin de rechter een heraanbesteding gebood. In de aanbesteding was door de opdrachtgever onvoldoende gedaan om te voorkomen dat er met te lage tarieven was ingeschreven. Daarmee was niet gezegd dat er onder kostprijs was ingeschreven, maar het kon ook niet worden uitgesloten.

Opnieuw kort geding

De heraanbesteding kende een iets andere uitkomst. Net als bij de eerste poging was het Waaksma dat een kort geding aanspande, ditmaal samen met taxibedrijf De Jong. VMNN en Dorenbos zouden volgens hen ongeldig hebben ingeschreven, maar de rechter verklaarde alle bezwaren ongegrond. Daarmee was er eindelijk groen licht voor het nieuwe wmo- en leerlingenvervoer in de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollumerland en Tytsjerksteradiel.

Afgelopen vrijdag werd dat nog eens bekrachtigd toen opdrachtgevers en vervoerders samen de nieuwe naam Jobinder bekendmaakten. Deze term is afgeleid van het Friese ‘jo binne der’, wat zich laat vertalen als ‘u bent er’. Dat staat enerzijds voor een taxirit die naar wens verloopt, en anderzijds voor een organisatie die zijn cliënten waar nodig zal helpen.

Naleving contracten

Met de samenwerking binnen Jobinder start in het Noordoost-Friese doelgroepenvervoer een andere manier van werken. Er is een mobiliteitscentrale, verzorgd door Connexxon, die de ritten aanneemt en inplant. Taxi NOF, Waaksma, Postma, VMNN, Dorenbos, De Jong en Nuis nemen het vervoer van leerlingen en wmo-pashouders voor hun rekening. Het Mobiliteitsbureau houdt de naleving van de contracten in de gaten en zal onderzoeken hoe het vervoersysteem op basis van ervaringen kan worden verbeterd en uitgebreid.

“Het logo maakt een verbinding van ‘u’ naar ‘bent’ naar ‘er’. En dat is waar het om gaat: Jobinder (u-bent-er)”, legt wethouder en voorzitter van het Mobiliteitsbureau Pytsje de Graaf uit. “U komt veilig op uw plaats van bestemming. Maar ook: wij zijn er voor u. Want wij doen dit als vervoerders en overheden met elkaar. We zijn straks klaar voor de toekomst. Wij kunnen ook in de toekomst al onze inwoners op hun plaats van bestemming brengen. Het heeft even geduurd, maar we kunnen 8 januari echt los met dit vervoer. We zullen er met elkaar voor zorgen dat de overgang voor alle cliënten zo soepel mogelijk verloopt.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

4 reacties op “Wmo -en leerlingenvervoer Noordoost-Friesland verder als Jobinder”

Titia Elzinga|07.01.18|18:04

Het is te hopen dat het vervoer voor de kwetsbare kinderen goed geregeld is. Deze kinderen moeten structuur hebben anders zijn ze van slag en kunnen ze gedragsproblemen vertonen. Er zijn ouders die nog van niks weten wie hun kind morgen ophaalt. Terwijl ze hebben beloofd om vooraf kennis te komen maken. Alle verandering is geen verbetering.

Wat een gedoe met Jobinder,, een puinhoop en dat over de rug van onze zo kwetsbare kinderen. Veel te laat komen ze op hun bestemming aan en te vroeg weer gehaald! Veroorzaakt veel stress en duurt dagen voor onze zoon weer een beetje tot rust komt. Kortom, een dikke zooi en een achteruit gang!

Korrie Hamstra Nicolai|29.03.18|11:23

Jobinder is er niet voor de clienten ze worden niet behandeld als mens klachten worden niet serieus genomen er wordt niet terug gebeld.
Mensen met beperking worden bejegend door de chaufeur dus dat jobinder dicht bij de client staat echt niet klacht brief geschreven wordt niks mee gedaan. Hoezo jo binder is er voor de mensen.

Gerda de Jong|07.09.18|09:12

Jobinder weet volgens mij niet wat “speciaal leerlingen vervoer” inhoudt en schuilt zich achter de gemeentelijke norm van 1,5 uur in de taxi te zitten….. kinderen op speciaal onderwijs trekken dit echt niet. Mijn dochter zou dagelijks 3 uren dus in de taxi moeten zitten en 6 uren op school dus totaal 9 uren onderweg zijn…. 5 dagen per week. Ondanks dat de gemeente en school hier contact met Jobinder over heeft gehad…… communicatie en er voor de kinderen te zijn is hier niet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.