Taxibus

Doorstart Personenvervoer Zuid-Limburg nog erg onzeker

Hoewel er veel gegadigden waren om het failliete Personenvervoer Zuid-Limburg over te nemen, is er nog geen zicht op een concrete doorstart. Het bedrijf is namelijk vooral aantrekkelijk om zijn vervoerscontracten en het is lang niet in alle gevallen zeker dat die ook voor deze vervoerder behouden blijven.

Personenvervoer Zuid-Limburg vroeg ongeveer een maand geleden het eigen faillissement aan. Dat werd uiteindelijk op 2 februari uitgesproken door de rechtbank in Maastricht. De Limburger weet te melden dat zich sindsdien de nodige partijen hebben gemeld bij curator mr. Marijke Schmitz met belangstelling om het bedrijf over te nemen. Eerder in februari werd gemeld dat dit zelfs negen bedrijven zou betreffen.

Daarvan hebben er vier belangstelling getoond om het bedrijf in zijn geheel over te nemen. Voorwaarde is dan echter wel dat PZL al het vervoer kan blijven doen dat het nu ook doet. Sinds het faillissement is het vervoer gewoon voortgezet om de kans op een doorstart zo groot mogelijk te houden en om klanten niet zonder vervoer te laten zitten.

Omnibuzz-vervoer valt weg

Volgens De Limburger heeft Munckhof echter al aan de curator laten weten in elk geval een andere oplossing te hebben gevonden voor het wmo-vervoer dat bij PZL was ondergebracht. Dan gaat het specifiek om het perceel Westelijke Mijnstreek binnen het veroerssysteem Omnibuzz, waarin alle Limburgse gemeenten op één na hun doelgroepenvervoer gezamenlijk aanbesteden. Dit wmo-vervoer betekent voor PZL ongeveer de helft van de omzet.

Omdat dit zal wegvallen, is een doorstart nog niet mogelijk gebleken. Tegelijk is een scenario van een (gedeeltelijke) doorstart ook nog niet van de baan. De aanvankelijke termijn om door te mogen rijden terwijl aan een doorstart wordt gewerkt, liep tot eind februari. Deze is door de rechter verlengd tot 11 maart.

Overname

De aanvraag van het faillissement volgde een klein jaar nadat Personenvervoer Zuid-Limburg branchegenoot Claessens Personenvervoer overnam. Destijds ontstond daardoor een bedrijf met zo’n 100 voertuigen en circa 150 medewerkers. Op het moment dat het faillissement werd aangevraagd had Personenvervoer Zuid-Nederland 176 mensen op de loonlijst staan.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

5 reacties op “Doorstart Personenvervoer Zuid-Limburg nog erg onzeker”

arno palmen|12.03.18|12:28

Weer allemaal zeer dubieus, doorstart niet mogelijk, directie gaat wel met twee taxibedrijven die ook nog op hun persoonlijke naam staan, de meest lucratieve vorm van vervoer uitvoeren, het echte zittend ziekenvervoer..
Wat moeten we hier nou van vinden ? Er waren dus geen overnamekandidaten voor deze meest Lucratieve sector ?
Vreemd weer.

arno palmen|14.03.18|17:27

Het is ook een vreemde zaak, welke rol speelt het keurmerk in deze, de twee firmas van directie gaan gewoon door met zorgvervoer, maar deze kunnen onmogelijk nu al keurmerk hebben, of is dit weer een 1-2 met keurmerk, net zoals ze met pzl hebben gedaan ?

arno palmen|14.03.18|17:29

Curator dient het winstgevende zittend ziekenvervoer toch ook aan te bieden? Of vergis ik mij ?

arno palmen|14.03.18|17:31

Is een curator niet verplicht de winstgevende tak ook aan te bieden bij faillissement ?

arno palmen|14.03.18|17:37

Hoe kunnen de twee directeuren hun bedrijven meteen voor Cz laten rijden zonder keurmerk ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.