Doelgroepenvervoer Amsterdam 3

Onrust om veranderingen wmo-vervoer Zeeuws-Vlaanderen

Door aanpassingen in de regels voor het wmo-vervoer in Zeeuws-Vlaanderen is onder gebruikers van dat vervoer de nodige onrust ontstaan. Zo moet er voortaan per gereisde kilometer worden betaald. Ook is het voor veel mensen niet duidelijk waarom sommige bestemmingen wel binnen het systeem vallen en andere niet.

De veranderingen hebben een nogal lange aanloop gekend. De nieuwe gunning van het wmo-vervoer in de gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis liepen op niets uit. In de tweede aanbesteding bleek geen van de inschrijvingen aan de eisen in het bestek te voldoen. De derde poging slaagde wel. Het vervoer werd aan Citax gegund. Een kort geding door de zittende vervoerders veranderde daar niets aan. De gunning geldt voor vijf jaar en kan nog twee keer worden verlengd.

Citax gaat vanaf 1 oktober rijden en er worden dan een paar wijzigingen in het systeem doorgevoerd. Een belangrijke verandering is dat gebruikers vanaf 1 oktober niet meer per zone betalen, maar per gereisde kilometer. Er geldt een opstaptarief van 1,21 euro en een kilometerprijs van 0,28 voor alle bestemmingen binnen Zeeuws-Vlaanderen, alle ziekenhuizen in Zeeland en nog een aantal specifieke bestemmingen, waaronder een ziekenhuis in Gent.

Verkeerde indruk gewekt

De gemeente Terneuzen meldt: “Bij het reizen naar overige bestemmingen buiten Zeeuws-Vlaanderen, geldt ook het opstaptarief van 1,21 euro. Vervolgens betaalt u voor de eerste 30 kilometer het tarief van 0,28 euro per kilometer. Voor de overige kilometers (boven de 30 kilometer) geldt een tarief van 1,43 euro per kilometer.”

Hierover is de nodige onrust ontstaan, meldt BN/DeStem. In de brief aan gebruikers werd namelijk de indruk gewekt dat het hogere tarief voor elke kilometer boven de eerste dertig zou gelden, maar die beperking geldt binnen Zeeuws-Vlaanderen niet. Dat bevestigt wethouder Ben van Assche namens Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen. “Dat had in de brief duidelijker geformuleerd moeten worden.”

Ziekenhuizen

Toch gaat de onrust niet alleen over die kilometertarieven. Zo geldt het hogere tarief bij meer dan 30 kilometer ook niet bij reizen naar alle Zeewse ziekenhuizen, drie medische instellingen in Goes en Kloetinge en het Universitair Ziekenhuis in Gent. Andere Vlaamse ziekenhuizen, waar veel mensen uit Zeeuws-Vlaanderen patiënt zijn, vallen er buiten. Dus als iemand meer dan 30 kilometer moet reizen naar zo’n ander ziekenhuis, geldt vanaf 30 kilometer het hogere tarief van 1,43 euro.

Volgens Van Assche zijn deze bestemmingen bewust gekozen. Volgens hem worden mensen die nu naar de drie instellingen in Zeeland reizen niet meer benadeeld. De vervoersopties zijn dus juist verruimd, stelt Van Assche. Dat niet alle Vlaamse ziekenhuizen tegen het voordelige tarief van 0,28 euro per kilometer bereikbaar zijn, is volgens hem omdat nu eenmaal ergens de grens moet worden getrokken. Het Samenwerkingsverband heeft intussen tientallen telefoontjes van ongeruste gebruikers gehad en zegt de gevolgen van de veranderingen goed in de gaten te zullen houden.

Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer wordt u helemaal bijgepraat over de belangrijkste ontwikkelingen in het Nederlandse doelgroepenvervoer. Meld u nu aan voor deelname.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.