Rechter, rechtbank. Foto: iStock / Wavebreakmedia

Rechter: Tesla moet taxichauffeurs toegang geven tot supercharger

Foto ter illustratie. Foto: iStock/Wavebreakmedia

Tesla moet taxichauffeurs gratis toegang blijven geven tot zijn supersnelle laadpalen bij zijn locatie Amsterdam Zuidoost. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag bepaald. De autofabrikant had taxichauffeurs een e-mail gestuurd waarin stond dat ze de Supercharger in Amsterdam Zuid na 31 januari 2018 niet meer tussen 7.00 en 22.00 uur mochten gebruiken.

Tesla gaf in de e-mail aan “in toenemende mate een commercieel gebruik” te zien van de Supercharger in Amsterdam Zuidoost. Deze Supercharger staat bij het hoofdkantoor voor Europa met een servicecentrum en verkooplocatie. Het opladen van de taxi’s leidt volgens de fabrikant in toenemende mate “tot wachtrijen voor de Supercharger tijdens piekuren” en “onoverzichtelijke, en een soms zelfs gevaarlijke (verkeers)situatie voor klanten, werknemers, leveranciers en andere bezoekers”.

Rechtszaak

Een taxichauffeur van Schipholtaxi die het oneens was met de e-mail van Tesla spande een rechtszaak aan. Hij rijdt sinds medio 2014 als zelfstandig chauffeur voor Schipholtaxi, met een concessie voor het taxivervoer van en naar de luchthaven. Voorwaarde voor taxichauffeurs om voor deze concessie te rijden, was destijds dat zij dienden te beschikken over een (elektrische) auto van het merk Tesla van het type S. Toen de chauffeur dit model in 2014 aanschafte, beloofde de autofabrikant dat de taxichauffeur onbeperkt gebruik mocht van Supercharging. De taxichauffeur gaf in zijn verweer aan dat het voor Tesla destijds ‘geheel duidelijk’ was dat het door hem aangeschafte voertuig gebruikt zou worden als taxi.

De taxichauffeur voerde daarnaast als bewijsmateriaal een print van 22 augustus 2018 op van een app die door de fabrikant aan Tesla-bezitters ter beschikking werd gesteld. Daarin stond nogmaals aangegeven dat Tesla-bezitters met een auto die aangeschaft is voor 31 januari 2018 onbeperkt gebruik mogen maken van Supercharging.

Oordeel rechter

De rechter oordeelde dat de taxichauffeur terecht heeft gesteld dat hij uit de app “mocht afleiden dat hij onbelemmerd en gratis van de supercharging-locaties gebruik zou kunnen maken”. De rechter stelt ook vast dat de chauffeur onbeperkt toegang dient te krijgen tot de locatie Zuidoost. “Wel staat het Tesla vrij om maatregelen te treffen op haar terrein als de (verkeers-)veiligheid daartoe noopt. Tesla dient [eiser] als taxichauffeur echter niet anders te behandelen dan haar particuliere relaties/kopers.”

Volgens de rechter heeft Tesla niet betwist op de hoogte te zijn dat de chauffeur de auto als taxi zou gebruiken. “Zij heeft haar toezeggingen omtrent het gratis en onbeperkte gebruik van supercharging niet tot een bepaalde categorie autobezitters beperkt en had er rekening mee moeten houden dat deze toezeggingen redelijkerwijs van belang waren voor de beslissing tot aankoop van een Tesla.”

“Nu voor de uitoefening van zijn beroep een goed bereikbare en kosteloze supercharge-locatie van grote waarde is heeft [eiser], anders dan Tesla heeft betoogd, zowel recht op, als (voldoende spoedeisend) belang bij de gevraagde voorziening.”

Bekijk hier de volledige uitspraak.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rechter: Tesla moet taxichauffeurs toegang geven tot supercharger | TaxiPro
Rechter, rechtbank. Foto: iStock / Wavebreakmedia

Rechter: Tesla moet taxichauffeurs toegang geven tot supercharger

Foto ter illustratie. Foto: iStock/Wavebreakmedia

Tesla moet taxichauffeurs gratis toegang blijven geven tot zijn supersnelle laadpalen bij zijn locatie Amsterdam Zuidoost. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag bepaald. De autofabrikant had taxichauffeurs een e-mail gestuurd waarin stond dat ze de Supercharger in Amsterdam Zuid na 31 januari 2018 niet meer tussen 7.00 en 22.00 uur mochten gebruiken.

Tesla gaf in de e-mail aan “in toenemende mate een commercieel gebruik” te zien van de Supercharger in Amsterdam Zuidoost. Deze Supercharger staat bij het hoofdkantoor voor Europa met een servicecentrum en verkooplocatie. Het opladen van de taxi’s leidt volgens de fabrikant in toenemende mate “tot wachtrijen voor de Supercharger tijdens piekuren” en “onoverzichtelijke, en een soms zelfs gevaarlijke (verkeers)situatie voor klanten, werknemers, leveranciers en andere bezoekers”.

Rechtszaak

Een taxichauffeur van Schipholtaxi die het oneens was met de e-mail van Tesla spande een rechtszaak aan. Hij rijdt sinds medio 2014 als zelfstandig chauffeur voor Schipholtaxi, met een concessie voor het taxivervoer van en naar de luchthaven. Voorwaarde voor taxichauffeurs om voor deze concessie te rijden, was destijds dat zij dienden te beschikken over een (elektrische) auto van het merk Tesla van het type S. Toen de chauffeur dit model in 2014 aanschafte, beloofde de autofabrikant dat de taxichauffeur onbeperkt gebruik mocht van Supercharging. De taxichauffeur gaf in zijn verweer aan dat het voor Tesla destijds ‘geheel duidelijk’ was dat het door hem aangeschafte voertuig gebruikt zou worden als taxi.

De taxichauffeur voerde daarnaast als bewijsmateriaal een print van 22 augustus 2018 op van een app die door de fabrikant aan Tesla-bezitters ter beschikking werd gesteld. Daarin stond nogmaals aangegeven dat Tesla-bezitters met een auto die aangeschaft is voor 31 januari 2018 onbeperkt gebruik mogen maken van Supercharging.

Oordeel rechter

De rechter oordeelde dat de taxichauffeur terecht heeft gesteld dat hij uit de app “mocht afleiden dat hij onbelemmerd en gratis van de supercharging-locaties gebruik zou kunnen maken”. De rechter stelt ook vast dat de chauffeur onbeperkt toegang dient te krijgen tot de locatie Zuidoost. “Wel staat het Tesla vrij om maatregelen te treffen op haar terrein als de (verkeers-)veiligheid daartoe noopt. Tesla dient [eiser] als taxichauffeur echter niet anders te behandelen dan haar particuliere relaties/kopers.”

Volgens de rechter heeft Tesla niet betwist op de hoogte te zijn dat de chauffeur de auto als taxi zou gebruiken. “Zij heeft haar toezeggingen omtrent het gratis en onbeperkte gebruik van supercharging niet tot een bepaalde categorie autobezitters beperkt en had er rekening mee moeten houden dat deze toezeggingen redelijkerwijs van belang waren voor de beslissing tot aankoop van een Tesla.”

“Nu voor de uitoefening van zijn beroep een goed bereikbare en kosteloze supercharge-locatie van grote waarde is heeft [eiser], anders dan Tesla heeft betoogd, zowel recht op, als (voldoende spoedeisend) belang bij de gevraagde voorziening.”

Bekijk hier de volledige uitspraak.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.