Publiek Vervoer

Publiek Vervoer onder toezicht van provincie Drenthe

Een tekort op de begroting van Publiek Vervoer Groningen Drenthe zorgt ervoor dat deze organisatie komend jaar onder preventief toezicht van de provincie Drenthe staat. Volgens de directie van Publiek Vervoer betreft het een juridische kwestie en is er in feite weinig aan de hand.

Het Dagblad van het Noorden bericht dat gedeputeerde Henk Jumelet het besluit heeft toegelicht. Volgens hem ontbreekt het in de begroting van Publiek Vervoer aan een meerjarenraming. Ook in enkele andere opzichten zou de begroting niet compleet zijn. Daarom is er gekozen voor preventief toezicht. Dit houdt in dat Publiek Vervoer geen financiële verplichtingen mag aangaan zonder toestemming van de provincie.

Volgens Jan Bos, directeur van Publiek Vervoer, gaat het hier om een juridische kwestie. Het OV-bureau van Gronijgen en Drenthe gaat namelijk deelnemen in Publiek Vervoer, “maar dat is nog niet gerealiseerd. Daarom mogen we de bijdrage van het OV-bureau nog niet in onze begroting verwerken. Dat is vanaf het voorjaar wel het geval.” Overigens blijkt dat de betrokken gemeenten samen zo’n 600.000 euro moeten bijleggen vanwege overschrijdingen van de begroting over 2018.

32 gemeenten

Publiek Vervoer betreft het wmo-vervoer, leerlingenvervoer, participatiewetvervoer, de Hubtaxi en de ondersteuning van buurtbussen en lokaal vervoer in de 32 gemeenten van Groningen en Drenthe. In april van dit jaar ging het vervoer van start. Onlangs vond er nog een bijeenkomst plaats waarin staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat complimenten uitdeelde voor de aanpak die met Publiek Vervoer is gekozen.

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

3 reacties op “Publiek Vervoer onder toezicht van provincie Drenthe”

Johan Zevenbergen|14.01.19|14:06

Het blijven bodemloze putjes.
het ontbreken van het benul dat verkeer niet theoretisch is, en de overheid onbetrouwbaar en wispelturig is met wet en regelgeving op het gebied van vervoer, en dit als melkkoe ziet, ligt hier aan ten grondslag.
Net zo als het idee dat je de kosten van een chauffeurs wel kunt drukken door ze telkens te vervangen voor anderen, of door vrijwilligers in te zetten.

Taxi Volendam|16.01.19|13:11

Bodemloze putjes is nog zacht uitgedrukt.

Willem J Brouwer|27.01.19|22:48

ik begin me af te vragen hoelang ik nog als taxi chauffeur aan het werk zal zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.