Krukken, patiënt. Foto: Zilveren Kruis

Zilveren Kruis start inkoop zittend ziekenvervoer

Krukken, patiënt. Foto: Zilveren Kruis

Zilveren Kruis heeft het inkoopdocument voor haar zittend ziekenvervoer gepubliceerd. Van dit vervoer maken jaarlijks zo’n 23.000 mensen gebruik voor ongeveer 900.000 taxiritten. De zorgverzekeraar wil het werk voor tenminste drie en maximaal vijf jaar onderbrengen bij één opdrachtnemer. 

Zilveren Kruis wil met deze Inkoopprocedure één opdrachtnemer contracteren voor het zittend ziekenvervoer voor de gehele Nederlandse zorgverzekeringsmarkt. De inkoop geldt ook voor De Friesland Zorgverzekeraar (DFZ). Het vervoer moet vanaf 1 januari 2020 bij de nieuwe vervoerder zijn ondergebracht en het contract loopt dan tot en met 31 december 2022. Daarna kan er nog tweemaal met een jaar worden verlengd.

Centraal aanspreekpunt

Omdat de doelgroep die moet worden vervoerd erg divers is, vraagt de opdrachtgever om een dienstverlener met specifieke kennis en vaardigheden. “Het vervoer van dialysepatiënten vraagt om een andere dienstverlening dan bijvoorbeeld het vervoer van een visueel gehandicapte.” Een consultatie onder belanghebbenden heeft verder uitgewezen dat er behoefte is aan één dienstverlener die als aanspreekpunt dient voor alles met betrekking tot het zittend ziekenvervoer.

Dat de verzekeraar met één partij in zee wil, betekent niet dat deze de kleine 1 miljoen ritten op jaarbasis ook zelf moet gaan uitvoeren. Er wordt een opdrachtnemer gecontracteerd die gebruik maakt van onderaannemers. Enerzijds is er dan voldoende schaal om met het geheel bij te blijven; anderzijds wordt dan de lokale kennis van kleinere vervoerders benut. “Regie en vervoer zijn dus sterk met elkaar verbonden”, zegt Zilveren Kruis daarover.

Ophaaltijden en wijzigingen

Verder is er behoefte aan een goed functionerend platform waar verzekerden makkelijk en snel hun vervoer kunnen regelen. Het is ook de bedoeling dat zij (real time) geïnformeerd worden over ophaaltijden en altijd op de hoogte zijn van wijzigingen. De klanten moeten ook “kunnen vertrouwen op goed opgeleide en dienstverlenende medewerkers met kennis van zaken over de diversiteit van de doelgroepen (aandoeningen) en een dienstverlening die hierop aansluit.” Een belangrijk doel is dat de klanttevredenheid over het vervoer hoog en stabiel is.

De inschrijvingen worden voor de helft beoordeeld op prijs en voor de andere helft op kwaliteit. Er wordt een minimale ritlengte vergoed en een toeslag gegeven op het vervoer van rolstoelgebonden verzekerden. Met de 900.000 jaarlijkse ritten in het zittend ziekenvervoer voor deze verzekeraar is zo’n 19 miljoen kilometer gemoeid. De inschrijvingsperiode sluit op 11 juni en op 30 juli moet de opdracht definitief zijn toegekend. Zilveren Kruis heeft het inkoopdocument op zijn eigen site gepubliceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Zilveren Kruis start inkoop zittend ziekenvervoer”

Johan Nijmeijer|01.04.19|13:22

Al jaar en dag opzoek naar een regiecentrale al jaren lukt het niet.
Vroeger al in de tijd van het groeneland ging het al mis met VCM.
Nu moet het opnieuw groter en groter ook de Friesland komt erbij.
De Friesland had het zo mooi en goed geregeld met SBPN.
SBPN hield rekening met de kleinere lokale vervoerders, nu opgeslokt door Achmea en moet mee in het grote systeem.
Ik zou zeggen terug naar de oude tijden waarbij de klant zelf kan kiezen met welke vervoerder hij/zij wil gaan reizen.

Ton van Dalfsen|01.04.19|13:25

(De inschrijvingen worden voor de helft beoordeeld op prijs en voor de andere helft op kwaliteit)
Dan gaan er binnen een paar jaar weer een aantal vervoerders failliet. Want de hoofdaannemer moet er toch ook aan verdienen. Dus de onderaannemers moeten het voor een habbekrats uitvoeren. VEEL GELUK!

Jan Geluk|16.05.19|11:43

Die bruine puntschoenen blijven het wiel maar uitvinden, vreselijk dat men zo moet werken terwijl de miljoenen in dit land weg gesmeten worden aan de meest idiote projecten. Hoe lang blijven de hard werkende ondernemers dit nog pikken.

Theo van Wijnkoop|16.05.19|12:37

Verstandig is dat niemand inschrijft eens kijken wat Achmea dan gaat doen, de Taxibranche sluiten zoals ze met de ziekenhuizen hebben gedaan? De Taxibranche heeft meer macht laat het zien in niet inschrijven bij Achmea. voor het zittendvervoer

Ramesh Ghurahoo|16.05.19|20:42

Het was beter om via Open house in te kopen. Gemiste kans.

Ramesh Ghurahoo|16.05.19|20:42

Het was beter om via Open house in te kopen. Gemiste kans.

Zilveren Kruis start inkoop zittend ziekenvervoer | TaxiPro
Krukken, patiënt. Foto: Zilveren Kruis

Zilveren Kruis start inkoop zittend ziekenvervoer

Krukken, patiënt. Foto: Zilveren Kruis

Zilveren Kruis heeft het inkoopdocument voor haar zittend ziekenvervoer gepubliceerd. Van dit vervoer maken jaarlijks zo’n 23.000 mensen gebruik voor ongeveer 900.000 taxiritten. De zorgverzekeraar wil het werk voor tenminste drie en maximaal vijf jaar onderbrengen bij één opdrachtnemer. 

Zilveren Kruis wil met deze Inkoopprocedure één opdrachtnemer contracteren voor het zittend ziekenvervoer voor de gehele Nederlandse zorgverzekeringsmarkt. De inkoop geldt ook voor De Friesland Zorgverzekeraar (DFZ). Het vervoer moet vanaf 1 januari 2020 bij de nieuwe vervoerder zijn ondergebracht en het contract loopt dan tot en met 31 december 2022. Daarna kan er nog tweemaal met een jaar worden verlengd.

Centraal aanspreekpunt

Omdat de doelgroep die moet worden vervoerd erg divers is, vraagt de opdrachtgever om een dienstverlener met specifieke kennis en vaardigheden. “Het vervoer van dialysepatiënten vraagt om een andere dienstverlening dan bijvoorbeeld het vervoer van een visueel gehandicapte.” Een consultatie onder belanghebbenden heeft verder uitgewezen dat er behoefte is aan één dienstverlener die als aanspreekpunt dient voor alles met betrekking tot het zittend ziekenvervoer.

Dat de verzekeraar met één partij in zee wil, betekent niet dat deze de kleine 1 miljoen ritten op jaarbasis ook zelf moet gaan uitvoeren. Er wordt een opdrachtnemer gecontracteerd die gebruik maakt van onderaannemers. Enerzijds is er dan voldoende schaal om met het geheel bij te blijven; anderzijds wordt dan de lokale kennis van kleinere vervoerders benut. “Regie en vervoer zijn dus sterk met elkaar verbonden”, zegt Zilveren Kruis daarover.

Ophaaltijden en wijzigingen

Verder is er behoefte aan een goed functionerend platform waar verzekerden makkelijk en snel hun vervoer kunnen regelen. Het is ook de bedoeling dat zij (real time) geïnformeerd worden over ophaaltijden en altijd op de hoogte zijn van wijzigingen. De klanten moeten ook “kunnen vertrouwen op goed opgeleide en dienstverlenende medewerkers met kennis van zaken over de diversiteit van de doelgroepen (aandoeningen) en een dienstverlening die hierop aansluit.” Een belangrijk doel is dat de klanttevredenheid over het vervoer hoog en stabiel is.

De inschrijvingen worden voor de helft beoordeeld op prijs en voor de andere helft op kwaliteit. Er wordt een minimale ritlengte vergoed en een toeslag gegeven op het vervoer van rolstoelgebonden verzekerden. Met de 900.000 jaarlijkse ritten in het zittend ziekenvervoer voor deze verzekeraar is zo’n 19 miljoen kilometer gemoeid. De inschrijvingsperiode sluit op 11 juni en op 30 juli moet de opdracht definitief zijn toegekend. Zilveren Kruis heeft het inkoopdocument op zijn eigen site gepubliceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Zilveren Kruis start inkoop zittend ziekenvervoer”

Johan Nijmeijer|01.04.19|13:22

Al jaar en dag opzoek naar een regiecentrale al jaren lukt het niet.
Vroeger al in de tijd van het groeneland ging het al mis met VCM.
Nu moet het opnieuw groter en groter ook de Friesland komt erbij.
De Friesland had het zo mooi en goed geregeld met SBPN.
SBPN hield rekening met de kleinere lokale vervoerders, nu opgeslokt door Achmea en moet mee in het grote systeem.
Ik zou zeggen terug naar de oude tijden waarbij de klant zelf kan kiezen met welke vervoerder hij/zij wil gaan reizen.

Ton van Dalfsen|01.04.19|13:25

(De inschrijvingen worden voor de helft beoordeeld op prijs en voor de andere helft op kwaliteit)
Dan gaan er binnen een paar jaar weer een aantal vervoerders failliet. Want de hoofdaannemer moet er toch ook aan verdienen. Dus de onderaannemers moeten het voor een habbekrats uitvoeren. VEEL GELUK!

Jan Geluk|16.05.19|11:43

Die bruine puntschoenen blijven het wiel maar uitvinden, vreselijk dat men zo moet werken terwijl de miljoenen in dit land weg gesmeten worden aan de meest idiote projecten. Hoe lang blijven de hard werkende ondernemers dit nog pikken.

Theo van Wijnkoop|16.05.19|12:37

Verstandig is dat niemand inschrijft eens kijken wat Achmea dan gaat doen, de Taxibranche sluiten zoals ze met de ziekenhuizen hebben gedaan? De Taxibranche heeft meer macht laat het zien in niet inschrijven bij Achmea. voor het zittendvervoer

Ramesh Ghurahoo|16.05.19|20:42

Het was beter om via Open house in te kopen. Gemiste kans.

Ramesh Ghurahoo|16.05.19|20:42

Het was beter om via Open house in te kopen. Gemiste kans.