PlusOV zegt samenwerking met extern callcenter op
Vervoersysteem PlusOV heeft het contract opgezegd met het externe callcenter dat tot voor kort het telefoonverkeer verzorgde. Dat is één van de maatregelen waarmee PlusOV de kosten wil terugdringen.
Het systeem werd aanvankelijk opgericht voor doelgroepenvervoer in negen gemeenten in de Stedendriehoek. Met het vraagafhankelijk vervoer zijn nooit grote problemen geweest, maar het leerlingenvervoer begon twee schooljaren op rij ver onder de maat. Dat bewoog de drie grootste gemeenten (Deventer, Zutphen en Apeldoorn) er toe hun leerlingenvervoer weg te halen bij PlusOV en dat zelf te gaan organiseren.
Duurder dan begroot
Intussen maakte PlusOV als organisatie ook de nodige ontwikkelingen door. Het oplossen van de problemen vroeg om extra inzet van mensen en middelen, waardoor de kosten ook hoger uitvielen dan begroot en er telkens veel geld bij moest. De betrokken gemeenten kwamen in het geweer en de directeur van PlusOV zegde toe het personeelsbestand in 2019 nog af te bouwen van 38 naar 25 mensen, zo meldt De Stentor.
Andere besparingen
De kosten worden nog verder teruggedrongen, schrijft de krant. Het stopzetten van de samenwerking met een extern callcenter dat de telefonische verzoeken van reizigers verwerkte, is daar een concreet voorbeeld van. PlusOV gaat in plaats daarvan de interne personele bezetting aanpassen om dit werk zelf te kunnen doen. Andere maatregelen voor kostenbesparing worden de komende maanden uitgewerkt.
TaxiPro heeft de afgelopen jaren tientallen artikelen over PlusOV geschreven. Over het doelgroepenvervoer in het algemeen organiseert TaxiPro op 10 oktober het Nationaal Congres Contractvervoer in Houten.
Systemen zoals PlusOv en Callcenter’s zijn achterhaald, doordat de ondernemer dit zelf kan automatiseren. Voorwaarde is dat iedere taxi ondernemer weer mag deelnemen aan het vervoer.
Kosten besparingen waar Consultancy hun klanten lekker mee maken hebben niet gewerkt.
Vrije marktwerking zonder aanbesteding heeft daarom de voorkeur.
Het beleid de afgelopen 20 jaar, gevolg: faillissementen, geen vrije keuze voor passagiers, geen taxi verkrijgbaar buiten de steden, duur, enz.
Dat kan beter.
Dit is echt de grootste klucht ooit: “PlusOv gaat bezuinigen door iets zelf te doen”. Hoe dom zijn die bestuurders om dit toe te staan. Het enige probleem dat PlusOv heeft is dat het een ambtelijke organisatie is.
Dat is altijd duurder!