Taxi Hop Gooi- en Vechtstreek

Gooi- en Vechtgemeenten willen wmo-vervoerder overnemen

Foto bij persbericht regio Gooi- en Vechtstreek

De samenwerkende gemeenten in de Gooi- en Vechtstreek zetten de volgende stap in het zelf organiseren van hun doelgroepenvervoer. In de uitgewerkte plannen staat onder meer dat de gemeenten de huidige uitvoerder van het wmo-vervoer, Taxi Hop, willen overnemen. De acht betrokken gemeenteraden moeten de komende tijd oordelen over het voorstel, dat het vervoer van zo’n 9.000 mensen betreft.

Het is al langer bekend dat de gemeenten die samenwerken in het regioverband Gooi- en Vechtstreek het doelgroepenvervoer in eigen beheer willen nemen. Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren denken met een eigen vervoersorganisatie meer grip op het vervoer te krijgen. Ook moeten de risico’s tussen opdrachtgever en vervoerders beter worden verdeeld, en men wil de nadelige effecten ontlopen die vaak optreden bij aanbestedingen.

Landelijke voortrekkersrol

“Het zelf uitvoeren van het doelgroepenvervoer komt tegemoet aan de wens voor meer kwaliteit en continuïteit voor inwoners én medewerkers. Hiermee nemen de gemeenten uit Gooi- en Vechtstreek landelijk een voortrekkersrol”, zo valt te lezen in een toelichting. “Aan de gemeenteraden wordt voorgesteld om de huidige uitvoerder van het wmo-vervoer, Hop Taxi BV, over te nemen. Alle voorstellen passen binnen de huidige financiële kaders.” De gemeenteraden moeten uiterlijk begin mei een besluit nemen. De regio wil het wmo-vervoer vanaf 1 januari 2021 zelf uitvoeren en het leerlingen- en jeugdhulpvervoer vanaf 1 augustus 2021.

Vanuit de sector is er de nodige weerstand tegen de plannen. Veel partijen denken niet dat een ambtelijke organisatie het beter voor elkaar zal krijgen dan gespecialiseerde vervoersbedrijven. Brancheorganisatie KNV sprak in oktober vorig jaar uit dat het voornemen gebaseerd was op een veel te optimistisch haalbaarheidsonderzoek. Maar Gooi- en Vechtstreek zet de plannen door. Het voorstel dat nu bij de gemeenteraden ligt heeft een positief advies gekregen van de verschillende adviesraden sociaal domein in de regio.

Personeel en materieel bundelen

De gemeenten denken met gecombineerd doelgroepenvervoer in eigen beheer een slag maken die voor iedereen voordelig uitpakt. Door personeel en materieel te bundelen, kunnen deze worden ingezet voor alle doelgroepen. “Met een gebundelde inzet kunnen de gemeenten fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden bieden en benutten gemeenten de investeringen in voertuigen en technologie optimaal.”

De regio denkt dat ritplanning en klantenservice efficiënter worden en dat drukte en ziekte onder personeel straks beter op te vangen zijn. “Het wordt mogelijk om het wagenpark voor beide vervoersstromen te laten rijden, waardoor er in totaal minder voertuigen nodig zijn.” Datzelfde wagenpark kan dan ook beter worden afgestemd iop de behoefte van de reizigers, terwijl er ook meer werk kan worden gemaakt van innovatie en duurzaamheid, zo denken de gemeenten. Tot slot zien zij mogelijkheden om het doelgroepenvervoer beter te laten aansluiten op het openbaar vervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Gooi- en Vechtgemeenten willen wmo-vervoerder overnemen”

Mark Berentssen|27.02.20|11:47

Het is te hopen dat ze genoeg geld hebben om dit circus allemaal te betalen. Aan de WOZ waarde van de woningen kan het in ieder geval niet liggen.

Pierre van Aert|27.02.20|11:56

Alle chauffeurs onder de ambtenarren-CAO ? Zaterdag 150 % en zondags 200 % ? Succes !

Eric van Dulst|27.02.20|20:55

“Alle chauffeurs onder de ambtenaren-cao ? Zaterdag 150 % en zondags 200 % ? Succes !” Dat zal wel niet Pierre,ik denk gewoon taxi cao,hetzelfde als de HAP chauffeurs.Je zit ook nog met de blauwe plaat. Alleen een taxi chauffeur mag zoon voertuig besturen.En aangezien de gemeente geen taxibedrijf is kunnen ze alleen in normale voertuigen rondrijden…..

Eric van Dulst|27.02.20|20:56

of ze nemen zzp taxichauffeurs die de wagens van de gemeente besturen en bijv. leasen. Er zijn legio constructies te bedenken. Het zullen wel normale kentekens worden denk ik,zonder bct,en met een app of zoiets.
Voordeel van een gemeente die dit regelt is dat ze geen winst behoeven te draaien. Kostprijs is voldoende.

Eric van Dulst|27.02.20|21:08

Maar ze zullen wel de taxi chauffeurs gebruiken van dat bedrijf wat ze overnemen. Die zijn gediplomeerd en eventueel met keurmerkopleiding aangevuld met vrijwilligers en uitkeringtrekkers. Behoud van werkgelegenheid.

Ton Van Dalfsen|28.02.20|11:15

EN Fa.HOP uit de sores. Volgens mij al een keer in dacht 2012 failliet geweest.

Ingrid Hermans|28.02.20|16:19

Als een gemeente een bedrijf uit de markt wil overnemen, kan dit dan zomaar onderhands?
De gemeente zet geen eigen dienst op maar gaat met de over te nemen onderneming een dienst uitvoeren waarvoor genoeg concurrentie is. Het maakt niet uit of ze de aandelen of activa/passiva overnemen. Ik vraag me af of dit mededingingsrechtelijk mogelijk is.

Strange Inthenight|01.03.20|10:09

“Het wordt mogelijk om het wagenpark voor beide vervoersstromen te laten rijden, waardoor er in totaal minder voertuigen nodig zijn.” Datzelfde wagenpark kan dan ook beter worden afgestemd iop de behoefte van de reizigers, terwijl er ook meer werk kan worden gemaakt van innovatie en duurzaamheid, zo denken de gemeenten.

Strange Inthenight|01.03.20|10:10


Dat dachten ze in de rest van het land ook, vandaar de grote regiecentrales. Als een commercieel bedrijf deze verandering niet voor elkaar krijgt, waarom zou dit een ambtenaren-afdeling wel lukken?
Toch weer het wiel opnieuw uitvinden? SUCCES!

Mark Berentssen|02.03.20|10:52

In dit contract is failliet gegaan:
2012: Taxi Hop b.v. (nu dus Hop taxi B.V.)
2017: Besseling
2018: Verhoef

Allen ‘gezamenlijk’ onder de vleugels die DVG heet aan het rijden. Een contract wat ondertussen allang weer op de markt had moeten zijn. Want er is destijds niet voor 8 jaar gegund. Gunning aan de destijds laagste inschrijving, maar dat is natuurlijk een synoniem voor DVG.

Mark van der Spek Snikkeloren: dat heb je goed voor mekaar man! Je bent echt een topvent.

Henk Mullem|12.03.20|15:57

We hebben het drama gezien bij plus ov gaat dit nu ook gebeuren bij hop?

Gooi- en Vechtgemeenten willen wmo-vervoerder overnemen | TaxiPro
Taxi Hop Gooi- en Vechtstreek

Gooi- en Vechtgemeenten willen wmo-vervoerder overnemen

Foto bij persbericht regio Gooi- en Vechtstreek

De samenwerkende gemeenten in de Gooi- en Vechtstreek zetten de volgende stap in het zelf organiseren van hun doelgroepenvervoer. In de uitgewerkte plannen staat onder meer dat de gemeenten de huidige uitvoerder van het wmo-vervoer, Taxi Hop, willen overnemen. De acht betrokken gemeenteraden moeten de komende tijd oordelen over het voorstel, dat het vervoer van zo’n 9.000 mensen betreft.

Het is al langer bekend dat de gemeenten die samenwerken in het regioverband Gooi- en Vechtstreek het doelgroepenvervoer in eigen beheer willen nemen. Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren denken met een eigen vervoersorganisatie meer grip op het vervoer te krijgen. Ook moeten de risico’s tussen opdrachtgever en vervoerders beter worden verdeeld, en men wil de nadelige effecten ontlopen die vaak optreden bij aanbestedingen.

Landelijke voortrekkersrol

“Het zelf uitvoeren van het doelgroepenvervoer komt tegemoet aan de wens voor meer kwaliteit en continuïteit voor inwoners én medewerkers. Hiermee nemen de gemeenten uit Gooi- en Vechtstreek landelijk een voortrekkersrol”, zo valt te lezen in een toelichting. “Aan de gemeenteraden wordt voorgesteld om de huidige uitvoerder van het wmo-vervoer, Hop Taxi BV, over te nemen. Alle voorstellen passen binnen de huidige financiële kaders.” De gemeenteraden moeten uiterlijk begin mei een besluit nemen. De regio wil het wmo-vervoer vanaf 1 januari 2021 zelf uitvoeren en het leerlingen- en jeugdhulpvervoer vanaf 1 augustus 2021.

Vanuit de sector is er de nodige weerstand tegen de plannen. Veel partijen denken niet dat een ambtelijke organisatie het beter voor elkaar zal krijgen dan gespecialiseerde vervoersbedrijven. Brancheorganisatie KNV sprak in oktober vorig jaar uit dat het voornemen gebaseerd was op een veel te optimistisch haalbaarheidsonderzoek. Maar Gooi- en Vechtstreek zet de plannen door. Het voorstel dat nu bij de gemeenteraden ligt heeft een positief advies gekregen van de verschillende adviesraden sociaal domein in de regio.

Personeel en materieel bundelen

De gemeenten denken met gecombineerd doelgroepenvervoer in eigen beheer een slag maken die voor iedereen voordelig uitpakt. Door personeel en materieel te bundelen, kunnen deze worden ingezet voor alle doelgroepen. “Met een gebundelde inzet kunnen de gemeenten fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden bieden en benutten gemeenten de investeringen in voertuigen en technologie optimaal.”

De regio denkt dat ritplanning en klantenservice efficiënter worden en dat drukte en ziekte onder personeel straks beter op te vangen zijn. “Het wordt mogelijk om het wagenpark voor beide vervoersstromen te laten rijden, waardoor er in totaal minder voertuigen nodig zijn.” Datzelfde wagenpark kan dan ook beter worden afgestemd iop de behoefte van de reizigers, terwijl er ook meer werk kan worden gemaakt van innovatie en duurzaamheid, zo denken de gemeenten. Tot slot zien zij mogelijkheden om het doelgroepenvervoer beter te laten aansluiten op het openbaar vervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Gooi- en Vechtgemeenten willen wmo-vervoerder overnemen”

Mark Berentssen|27.02.20|11:47

Het is te hopen dat ze genoeg geld hebben om dit circus allemaal te betalen. Aan de WOZ waarde van de woningen kan het in ieder geval niet liggen.

Pierre van Aert|27.02.20|11:56

Alle chauffeurs onder de ambtenarren-CAO ? Zaterdag 150 % en zondags 200 % ? Succes !

Eric van Dulst|27.02.20|20:55

“Alle chauffeurs onder de ambtenaren-cao ? Zaterdag 150 % en zondags 200 % ? Succes !” Dat zal wel niet Pierre,ik denk gewoon taxi cao,hetzelfde als de HAP chauffeurs.Je zit ook nog met de blauwe plaat. Alleen een taxi chauffeur mag zoon voertuig besturen.En aangezien de gemeente geen taxibedrijf is kunnen ze alleen in normale voertuigen rondrijden…..

Eric van Dulst|27.02.20|20:56

of ze nemen zzp taxichauffeurs die de wagens van de gemeente besturen en bijv. leasen. Er zijn legio constructies te bedenken. Het zullen wel normale kentekens worden denk ik,zonder bct,en met een app of zoiets.
Voordeel van een gemeente die dit regelt is dat ze geen winst behoeven te draaien. Kostprijs is voldoende.

Eric van Dulst|27.02.20|21:08

Maar ze zullen wel de taxi chauffeurs gebruiken van dat bedrijf wat ze overnemen. Die zijn gediplomeerd en eventueel met keurmerkopleiding aangevuld met vrijwilligers en uitkeringtrekkers. Behoud van werkgelegenheid.

Ton Van Dalfsen|28.02.20|11:15

EN Fa.HOP uit de sores. Volgens mij al een keer in dacht 2012 failliet geweest.

Ingrid Hermans|28.02.20|16:19

Als een gemeente een bedrijf uit de markt wil overnemen, kan dit dan zomaar onderhands?
De gemeente zet geen eigen dienst op maar gaat met de over te nemen onderneming een dienst uitvoeren waarvoor genoeg concurrentie is. Het maakt niet uit of ze de aandelen of activa/passiva overnemen. Ik vraag me af of dit mededingingsrechtelijk mogelijk is.

Strange Inthenight|01.03.20|10:09

“Het wordt mogelijk om het wagenpark voor beide vervoersstromen te laten rijden, waardoor er in totaal minder voertuigen nodig zijn.” Datzelfde wagenpark kan dan ook beter worden afgestemd iop de behoefte van de reizigers, terwijl er ook meer werk kan worden gemaakt van innovatie en duurzaamheid, zo denken de gemeenten.

Strange Inthenight|01.03.20|10:10


Dat dachten ze in de rest van het land ook, vandaar de grote regiecentrales. Als een commercieel bedrijf deze verandering niet voor elkaar krijgt, waarom zou dit een ambtenaren-afdeling wel lukken?
Toch weer het wiel opnieuw uitvinden? SUCCES!

Mark Berentssen|02.03.20|10:52

In dit contract is failliet gegaan:
2012: Taxi Hop b.v. (nu dus Hop taxi B.V.)
2017: Besseling
2018: Verhoef

Allen ‘gezamenlijk’ onder de vleugels die DVG heet aan het rijden. Een contract wat ondertussen allang weer op de markt had moeten zijn. Want er is destijds niet voor 8 jaar gegund. Gunning aan de destijds laagste inschrijving, maar dat is natuurlijk een synoniem voor DVG.

Mark van der Spek Snikkeloren: dat heb je goed voor mekaar man! Je bent echt een topvent.

Henk Mullem|12.03.20|15:57

We hebben het drama gezien bij plus ov gaat dit nu ook gebeuren bij hop?