Avan. Foto: Avan

Vraagafhankelijk Avan-vervoer aan vier bedrijven gegund

Avan. Foto: Avan

Citax Tiel, Munckhof, Willemsen-de Koning en Personenvervoer Midden-Nederland nemen de komende jaren elk een perceel van het vraagafhankelijke vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen voor hun rekening. In totaal schreven er zeven bedrijven in op deze aanbesteding. Over de gunning van het routegebonden vervoer onder de vlag van Avan loopt nog een rechtszaak.

Op de aanbesteding voor het vraagafhankelijke vervoer hadden zich zeven bedrijven ingeschreven. Die inschrijvingen zijn voor 60 procent beoordeeld op prijs en voor 40 procent op kwaliteit. Perceel Oost gaat naar Citaxi Tiel en perceel Noord naar Munckhof, terwijl PMN en WdK respectievelijk de percelen Zuid en West hebben binnengehaald. Elke inschrijver kon maximaal één perceel winnen. De nieuwe contracten gaan op 1 augustus van dit jaar in en lopen, inclusief verlengingen, uiterlijk op 31 juli 2030 weer af.

Callcentermodel

Vervoersysteem Avan hanteerde sinds de start in 2016 een scheiding van regie en vervoer. Zowel in het vraagafhankelijke als het routegebonden vervoer is daar in de nieuwe aanbestedingen afscheid van genomen. Opdrachtgever DRAN wilde namelijk veranderingen doorvoeren die in de huidige opzet niet mogelijk waren.

Voor het vraagafhankelijke vervoer is voor het regiemodel het callcentermodel voor in de plaats gekomen, dat via een aparte aanbesteding in de markt is gezet. Ten opzichte van de huidige situatie betekent dat een uitbreiding van de werkzaamheden voor de vervoerders, die onder meer weer zelf de ritplanning gaan doen. Het callcenter neem de ritten aan en verdeelt deze, en verzorgt ook het contact met de klanten.

Niet aan de regels gehouden

Bij het routegebonden vervoer valt de scheiding tussen regie en vervoer helemaal weg, dus daar zal in de nieuwe opzet zelfs geen sprake meer zijn van een extern callcenter. De definitieve gunning laat echter nog even op zich wachten, want de verliezende partij heeft een rechtszaak aangespannen. De Gelderlander schrijft dat Noot vindt dat opdrachtgever DRAN zich niet aan zijn eigen regels heeft gehouden bij de aanbesteding. Daardoor zou het werk ten onrechte niet aan Noot, maar aan WdK zijn gegund. Wat de rechter daar van vindt, wordt over twee weken duidelijk als er uitspraak wordt gedaan.

Lees ook: Einde aan scheiding regie en vervoer Avan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vraagafhankelijk Avan-vervoer aan vier bedrijven gegund | TaxiPro
Avan. Foto: Avan

Vraagafhankelijk Avan-vervoer aan vier bedrijven gegund

Avan. Foto: Avan

Citax Tiel, Munckhof, Willemsen-de Koning en Personenvervoer Midden-Nederland nemen de komende jaren elk een perceel van het vraagafhankelijke vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen voor hun rekening. In totaal schreven er zeven bedrijven in op deze aanbesteding. Over de gunning van het routegebonden vervoer onder de vlag van Avan loopt nog een rechtszaak.

Op de aanbesteding voor het vraagafhankelijke vervoer hadden zich zeven bedrijven ingeschreven. Die inschrijvingen zijn voor 60 procent beoordeeld op prijs en voor 40 procent op kwaliteit. Perceel Oost gaat naar Citaxi Tiel en perceel Noord naar Munckhof, terwijl PMN en WdK respectievelijk de percelen Zuid en West hebben binnengehaald. Elke inschrijver kon maximaal één perceel winnen. De nieuwe contracten gaan op 1 augustus van dit jaar in en lopen, inclusief verlengingen, uiterlijk op 31 juli 2030 weer af.

Callcentermodel

Vervoersysteem Avan hanteerde sinds de start in 2016 een scheiding van regie en vervoer. Zowel in het vraagafhankelijke als het routegebonden vervoer is daar in de nieuwe aanbestedingen afscheid van genomen. Opdrachtgever DRAN wilde namelijk veranderingen doorvoeren die in de huidige opzet niet mogelijk waren.

Voor het vraagafhankelijke vervoer is voor het regiemodel het callcentermodel voor in de plaats gekomen, dat via een aparte aanbesteding in de markt is gezet. Ten opzichte van de huidige situatie betekent dat een uitbreiding van de werkzaamheden voor de vervoerders, die onder meer weer zelf de ritplanning gaan doen. Het callcenter neem de ritten aan en verdeelt deze, en verzorgt ook het contact met de klanten.

Niet aan de regels gehouden

Bij het routegebonden vervoer valt de scheiding tussen regie en vervoer helemaal weg, dus daar zal in de nieuwe opzet zelfs geen sprake meer zijn van een extern callcenter. De definitieve gunning laat echter nog even op zich wachten, want de verliezende partij heeft een rechtszaak aangespannen. De Gelderlander schrijft dat Noot vindt dat opdrachtgever DRAN zich niet aan zijn eigen regels heeft gehouden bij de aanbesteding. Daardoor zou het werk ten onrechte niet aan Noot, maar aan WdK zijn gegund. Wat de rechter daar van vindt, wordt over twee weken duidelijk als er uitspraak wordt gedaan.

Lees ook: Einde aan scheiding regie en vervoer Avan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.