Terschelling. Foto: iStock / Sara Winter

Wmo’er krijgt keuze uit vervoerders in vier Friese gemeenten

De gemeenten Harlingen, Terschelling, Vlieland en Waadhoeke zijn een aanbesteding gestart voor het wmo-vervoer in de komende jaren. Zij willen meerdere vervoerders contracteren, zodat de gebruikers straks zelf kunnen kiezen met welke vervoerder ze reizen.

Een soortgelijk systeem is ook al enkele jaren van toepassing op het wmo-vervoer in Heerenveen. Momenteel hebben de vier Friese gemeenten in het noordwesten van Friesland één vervoerder gecontracteerd voor het wmo-vervoer. Nu moeten dat er meerdere worden, maar als zij worden geselecteerd betekent dat nog geen garantie dat er van hun vervoersaanbod gebruik wordt gemaakt.

De wmo-pashouders kiezen straks zelf hun vervoerder en die keuze staat vervolgens voor een jaar vast. Tenzij de gebruiker tussentijds iets anders aangeeft, wordt die keuze elke keer stilzwijgend met een jaar verlengd. Daar zijn wel uitzonderingen op voorzien. Als iemand een klacht heeft over de dienstverlening van de gekozen vervoerder, beoordeelt de opdrachtgever of die klacht gegrond is. In zo’n geval kan tussentijds worden overgestapt op een andere vervoerder.

Keuzes in kaart gebracht

De opdrachtnemers worden overigens niet in het ongewisse gelaten over de vraag of ze inderdaad werk aan deze opdracht hebben. Als de aanbesteding is afgerond, wordt zo snel mogelijk in kaart gebracht welke pashouders voor welke vervoerders kiezen, zodat zij hun aanbod daarop af kunnen stemmen.

Harlingen, Terschelling, Vlieland en Waadhoeke (Dienst Noardwest Fryslân) willen het werk in elk geval voor twee jaar gunnen, waarna er nog twee keer met een jaar kan worden verlengd. Afgelopen maart was er sprake van bijna 2.500 indicaties voor wmo-vervoer, en 269 rolstoelindicaties. In 2019 nam de huidige vervoerder, Taxicentrale Waaksma, net iets minder dan 65.000 ritten voor zijn rekening. De gemiddelde ritlengte bedroeg ruim 9,5 kilometer.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.