Scootmobiel in taxibus.

Kamervragen over ‘verbod’ op scootmobielen in zorgvervoer

Scootmobiel in taxibus. Foto gekregen van Yvon Botterhuis

Het coronaprotocol voor veilig zorgvervoer schrijft voor dat er geen mensen met scootmobiel vervoerd kunnen worden. Hiermee wordt een te groot aantal contactmomenten voorkomen. Kamerleden van 50PLUS hebben hier vragen over gesteld aan de ministers van Volksgezondheid en Infrastructuur en Waterstaat.

Het voorschrift dat scootmobielen voorlopig niet welkom zijn aan boord van taxibusjes, is één van de aanvullende maatregelen uit het protocol voor zorgvervoer dat de sector heeft opgesteld. “Scootmobielen kunnen niet mee in het vervoer. Hiermee wordt voorkomen dat er teveel contactmomenten zijn tussen chauffeur en de reiziger en tussen de chauffeur en de scootmobiel”, aldus het protocol.

Dat heeft gevolgen voor de 74-jarige Moena de Koning uit Zoetermeer. “Ik ben niet volledig gezond maar ook zeker niet ziek, en ik ben de coronaperiode tot toe goed doorgekomen. In die maanden ging ik af en toe wel naar buiten met mijn scootmobiel, maar meer ook niet. Nu er wat meer mag, wil ik graag met mijn dochter naar Scheveningen voor een bezoek aan museum Beelden aan Zee. Van daaruit kunnen we ook de boulevard op en even lekker op het terras zitten. Een heerlijk dagje uit waar ik echt weer eens zin in had.”

‘Niet voor mensen met scootmobiel’

Zonder scootmobiel kan Moena de Koning zo’n dagje uit niet maken. Met een actieradius van 30 kilometer is in dat voertuig zelf op en neer van Zoetermeer naar Scheveningen ook geen optie. De Koning wilde dus een rit met de regiotaxi boeken. “En toen kreeg ik dus te horen dat ik met mijn scootmobiel niet mee mag. Met Valys en een reguliere taxi is dat hetzelfde verhaal. Alles wordt een beetje losser, maar niet voor mensen met een scootmobiel.”

Het argument dat hiermee het aantal contactmomenten tussen chauffeurs en passagiers wordt beperkt, zegt haar weinig. “Ik ben nog nooit geholpen met in- en uitstappen. Ik moet altijd zelf mijn scootmobiel naar binnen rijden en de chauffeur bedient dan de knop van de lift, en zelfs dat heb ik wel eens zelf gedaan.” Zonder de scootmobiel kan ze niet doen wat ze wil doen, maar mét scootmobiel mag ze die dingen nu ook niet doen. “Dat ding is gewoon hartstikke handig, maar hij mag dus niet mee.”

Waarom rolstoel wel?

Dat Moena de Koning niet de enige is die hier tegenaan loopt, blijkt wel uit het feit dat Léonie Sazias en Corrie van Brenk namens 50PLUS Kamervragen over het onderwerp hebben gesteld. Zij willen daar graag antwoord op hebben van ministers Hugo de Jonge en Cora van Nieuwenhuizen, respectievelijk van Volksgezondheid en Infrastructuur en Waterstaat. “Wat vindt u van het feit dat in de protocollen staat aangegeven dat een scootmobiel niet mee mag in het vervoer omdat dit te veel contactmomenten veroorzaakt?”, willen zij graag weten. De overigen Kamervragen luiden als volgt:

  • Kunt u uitleggen waarom een scootmobiel voor meer contactmomenten zorgt dan bijvoorbeeld een rolstoel, die wel mee kan?
  • Kunnen er geen manieren worden bedacht waardoor de contactmomenten minder worden?
  • Zijn er nog andere onderliggende redenen voor het niet vervoeren van een scootmobiel? Zo ja, kunt u dit nader toelichten?
  • Is het niet vervoeren van een scootmobiel in lijn met de RIVM-richtlijnen?
  • Deelt u de mening dat het niet vervoeren van een scootmobiel een ernstige vermindering is van de mobiliteit van degenen die afhankelijk zijn van een scootmobiel?
  • Is er in het protocol meegenomen dat iemand die urgent moet reizen, voorrang krijgt?
  • Zijn de protocollen van een tijdelijke aard?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

40 reacties op “Kamervragen over ‘verbod’ op scootmobielen in zorgvervoer”

Richard|11.06.20|09:46

Pardon…”Ik rij zelf de scootmobiel naar binnen”…..Hopelijk zijn ze goed verzekerd bij dat taxibedrijf. En een vette boete voor de chauffeur en het bedrijf!!

Mina Rubingh-Blokzijl|11.06.20|11:05

Wat ik hier weer heel vreemd aan vind, is dat dit onderwerp over een scootmobiel gaat
En ze dus op de foto een rolstoel laten zien
Velen weten blijkbaar het verschil niet tussen een scootmobiel en elektrische rolstoel
En verder over het niet meenemen van scootmobiels in de taxibus
Wat een onzin dat er bij een scootmobiel meer contactmomenten zouden zijn dan bv een rolstoel
Wij stappen uit de scoot, houden 1,5m afstand, chauffeur zet scoot in bus, kan evt met 1 hand en wij stappen zelf in de bus

Lia Suurlant|11.06.20|11:23

is schandalig hoe ze met de gehandicapte mens omgaan is nog minder als bij de varkens

Lia Suurlant|11.06.20|11:26

ik ben petities gestart ga naar mijn profiel op facebook en stem

Andries Pieterson|11.06.20|11:36

Natuurlijk KUNNEN er meer kontaktmomenten zijn tussen chauffeur en klant. Niet iedere scootmobielgebruiker kan immers makkelijk uit de scootmobiel stappen. Vaak hebben die mensen dan ondersteuning nodig bij het in-en-uitstappen en begeleiden naar de zitplaats. En ja, als je dan wel zelfstandig kan in en uitstappen is dat natuurlijk irri. Maar wat voor gezeur zullen we krijgen als het aan de chauffeur of centrale is om te bepalen of iemand wel of niet zelfstandig in en uit de bus of kan.

Lucas Nietveld|11.06.20|12:14

Is niet aan de order!als de chauffeurs binnen de 1.5 afstand komt!moet hij een mondkapje op!!! Volgens het protocol!dat gebeurt ook als je een rolstoelgebruiker vast zet ! Dus waarom zouden de vervoeders dit weigeren!!!

Ada Schouten|11.06.20|12:20

Zal wel er om gaan dat de taxi s minder klanten kunnen meenemen want een scootmobiel is groter dan een elektrische wh dus kunnen er minder mensen mee
Het is gewoon triest dat die mensen weer worden beperkt in hun vrijheid

Ada Schouten|11.06.20|12:22

Gewoon weer een inbreuk op de vrijheid van mensen met een scootmobiel echt heel erg

Marry Put|11.06.20|12:27

Chauffeur en scootmobielrijdster zoals ik, dragen een mondkapje. Bovendien heb ik geen hulp nodig bij het instappen in een een bus. Wel in de taxi en die mag ik wel nemen maar daar heb ik weinig aan want zonder scootmobiel om verder te kunnen, kom ik niet ver. Heel krom en een beperking die niet nodig is gezien de voorzorgsmaatregelen.

Loes Bosman|11.06.20|13:00

paar weken terug werd er gevraagd door de centrale als je een rit boekte,, mevr of meneer bent u gezond ?hoest u niet? heeft u geen koorts. als dat beantwoord werd met ,nee hoor geen last dat werd de rit geboekt. Nu zouden ze toch kunnen vragen of u zelf de taxi kunt komen ! zo ja dan kan je mee met scootmobiel want is geen contact.

Aris Lokerse|11.06.20|13:05

Iedereen die geen scoot mobiel rijd vergeet even, dat ding staat thuis buiten of in een schuur, daar is NOOIT hulp bij het in en uitstappen, dus waar telkens die leugen vandaan komt dat een chauffeur in de buurt van een scootmohiel rijder komt om zogenaamde hulp te bieden is niet te volgen

marieke ve|11.06.20|13:15

Welke contactmomenten??
Een scootmobiel rijder rijdt het apparaat naar de electrische tilplaat van de bus. Hij stapt af, loopt om de bus heen, zijdeur in, zoekt stoel, gaat zitten, doet riem om. Meer niet.De chauffeur
rolt de scoot op de plaat, rolt ‘m naar binnen, en zet de scoot van de rol af, aan de banden met de haken aan de bodemplaat.
Met mondmasker, handgel evt handschoenen wordt onveiligheid opgelost. Niet door een grote groep uit te sluiten van vervoer !

Frank Kaar Kouwenhoven|11.06.20|13:27

Wat een onzin,de klant zet de scoot voor de lift gaat via de voorste deur naar binnen en gaat zitten.. ik zet de scoot op vrijstand duw hem op de lift zet hem binnen vast en ga via de achterkant weer naar de schauffers stoel… totaal geen contact met de klant

Eric van Dulst|11.06.20|13:42

De taxibranche heeft deze regels zelf bedacht,dus een beetje onzin dat 50+ nu kamervragen stelt. Deze regels zijn in het leven geroepen om zo snel mogelijk weer naar normaal te gaan. Het jammere hiervan is dat dat niet meer gaat gebeuren omdat het spoorboekje van dit kabinet al is uitgestippeld voor de toekomst. Dus moeite voor niks. Trouwens in Frankrijk zitten de mensen alweer gezellig op de terrassen op elkaars schoot.Groot gelijk.En wij gaan steeds moeilijker doen.

Mina Rubingh-Blokzijl|11.06.20|13:46

Klopt Eric van Dulst, dit is bedacht door de KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) en zijn geen richtlijnen van de RIVM

Anita van Vlimmeren|11.06.20|14:12

Belachelijk deze regel..je bent met een scootmobiel onafhankelijk omdat je alles zelf kunt doen en geen contact hoeft te hebben met de chauffeur..en nu wordt je dus weer afhankelijk gemaakt omdat je in een rolstoel moet en dan een begeleider nodig hebt om die rolstoel te duwen..ik vind dit heel erg discriminerend voor scootmobielen..heel erg dom..deze aktie..

John Lodder|11.06.20|14:39

Beste Eric van Duldt.Waar het vervoer van Valys betreft gaat het niet om regels vanuit de taxi branche.Dit betreft regels die door het ministerie van VWS zijn opgesteld.Weliswaar in samenwerking met de branche maar VWS is als opdrachtgever de beslissende stem.

Tjitske Droog|11.06.20|16:22

Dat ding staat thuis buiten of in een schuur, daar is NOOIT hulp bij het in en uitstappen, dus waar telkens die leugen vandaan komt dat een chauffeur in de buurt van een scootmohielrijder komt om zogenaamde hulp te bieden is niet te volgen.
HIER BEN IK HET VOLKOMEN EENS wat een …onzin,Corona is zal voorlopig blijven,en wij scootmobielrijders mogen niet met VALYS mee,hoe komen bv vakantieadres,familie en vrienden.Regels zijn regels,maar ze zijn er ook om over na te denken,heeft deze regel NUT.

Esther Ronda|11.06.20|17:28

Ik ben chronisch ziek, heb een spierziekte. Ik kon niet meer naar de neuroloog vanwege corona, ik hoor om de 6 weken een kuur te krijgen om achteruitgang te voorkomen. Ging allemaal niet meer door. Ik ben aangemeld bij een revalidatiecentrum en moest daar oom heel lang op wachten voordat ze iets met me wilden doen….
Laat onze chronisch zieken maar verrekken, zo voelt dat voor mij.

Myra van den Berg|11.06.20|17:34

Weer z.n regel voor onze OUDEREN als ik naar de familie ga vind ik het heerlijk om de scootmobiel mee te nemen om met hun een wandelingetje te maken ff de buitenlucht in met de kleinkinderen naar de speeltuin om te kijken hoe ze spelen en als wij op vakantie gaan hebben wij de scootmobiel ook nodig anders komen wij niet buiten een dagje naar Scheveningen of naar Barneveld word ons ook weer afgenomen ben daar heel verdrietig over goed dat 50+ er over gaat praten hoop dat het wordt opgelost

Lia Suurlant|12.06.20|08:45

en de chaffeurs zijn weer de dupe ervan, want de zorg taxi neemt ook geen scootmobiel mee, dus als je dan bij ziekenhuis komt moet je in rolstoedl en is de chauffeur verplicht om je naar dokter te brengen, zo schiet wel op.

je mag je scootmbiel niet in bus rijden, ik laat altijd in duwen,rem los rolt die er zo op de klep. heb een keer gehad dat chaffeur achter uit deed bleef gelukkig op klep hangen

Johannes Veer|12.06.20|08:57

Zowel door mij, als mijn vaste begeleider, dragen buiten mond en hand protectie. Mijn zoon is mijn vaste begeleider en heb begeleiders kaart voor hem. Zoals het op mij overkomt is dat men de ouderen en mensen met een beperking het liefst zou verbieden om te leven. Wij worden bewust kapot gemaakt, kijk ook maar eens naar alle beperkingen die ons worden opgedrongen. Zelfs Rutte met zijn idiote bezuinigingen ten doel hebbende van ouderen af te komen.

Marjos Papen|12.06.20|10:33

Ik ben voorzitter van de Scootmobielclub VSC Mijn Scoottie uit Venlo. Namens al onze 62 leden wil ik mededelen dat niemand van ons een besmettingsgevaar voor de chauffeur kan zijn daar wij allemaal van de scootmobiel af kunnen stappen en met een grote boog om de chauffeur zelfstandig voor in de bus stappen en de riem vastmaken. Het niet mee mogen reizen met de scootmobiel in de taxi zien wij dus ook als discriminatie en ongegrond!

Mina Rubingh-Blokzijl|12.06.20|13:29

Eigenlijk is er een hele gemakkelijke oplossing zodat wij ook mee kunnen Als we een gewone taxi bellen, dan moet je vragen beantwoorden, mevrouw moet u hoesten of niezen,heeft u koorts
Nee is mijn antwoord en ik mag mee
Waarom stellen ze niet 1 vraag extra,als je meldt dat de scootmobiel ook mee gaat
Stel dan de extra vraag, mevrouw kunt u zelfstandig in en uitstappen
JA DUS
Dus probleem opgelost lijkt mij en kunnen wij gewoon mee

Jan Den Uijl|12.06.20|21:54

Het is de grootste onzin dat scootmobielen niet mee kunnen in het kader van.
Ik als taxichauffeur moet ook een rolstoel vast zetten en voor een scootmobiel zijn dat de zelfde handelingen. door het KNV word er gediscrimineerd.

Hermine Luijendijk|13.06.20|07:23

Wat moeten wij als we naar het ziekenhuis toe moeten?Wat als we stranden onderweg?Laat men ons in de kou staan?Regiotaxi is dienstverlenend.Ik ben gehandicapt,ben door MIJN beperkingen afhankelijk van scootmobiel.Bepaalde afstandjes scooteren gaan best,maar je kunt ergens onverwachts stranden.Als dan de dienstverlening het af laat weten, sta je in de kou zonder zicht op hulp!
Wat dan? Denk mee aan oplossingen en niet in problemen veroorzaken!?

Hermine Luijendijk|13.06.20|07:28

Vliegen geen probleem. Overvolle vliegtuigen zouden geen risico’s geven. Overvolle regioritten wel? Minder lange ritten, vaker deuren open geeft veel frisse lucht: altijd beter dan ventilatie/airconditioning.
Ook in tijden van corona is het niet meer van deze tijd het een gehandicapte moeilijker te maken dan die het al heeft met zijn/haar eigen beperkingen.

Strange Inthenight|13.06.20|19:57

@Mina Rubingh-Blokzijl
Het voertuig op de foto is weldegelijk een scootmobiel, of hebben ze inmiddels de foto aangepast?

Mina Rubingh-Blokzijl|15.06.20|18:40

Strange Inthenight foto hebben ze later aangepast

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:20

Wat is het verschil tussen de droge contactpunten van de scoot vóór 8 jui, met die van ná 8 juni toen de scoot ineens niet meer mee mocht?
Geeft het KNV niet zélf in hun protocol aan dat droge contactpunten het probleem niet is, mits men de handen wast?
En de melding dat sommige chauffeurs mogelijk tot kwetsbare groep horen? Ze mogen gewoon meevliegen in volle vliegtuigen.

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:21

En euh…. De scoot wordt vrijwel nooit meer vast gezet in de bus. Waar komen dan die vele contactpunten vandaan?

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:34

De frisheid van de lucht is in regiotaxi vele malen gezonder dan de ventilatie in vliegtuigen.
Een rolstoel is veelal geen alternatief. Onderweg stranden? Voor ons geen mogelijkheden meer voor vervangend vervoer. Duwrolstoelen en looprekjes kunnen nog met een gewone auto mee.
Zoals ministerie van Volksgez, welv. en sport mij antwoordde: situatie erg vervelend voor u en beperkt in uw vrijheid. Dit is wel héél makkelijk tegen de situatie aankijken.

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:39

Zolang ik geen antwoorden krijg op de vragen die ik stelde over het overtreden van de WMO, etc, ben ik niet tevreden over de steeds maar weer herhalende zinnen over afstand, contact/raakvlakken, rolstoel als vervanger. Die feiten ken ik al vanaf dag 1. Nu moeten we stoppen met in herhalingen vallen, en eens beter naar de schrijnende situaties kijken. Het woord schrijnend zal bekend in de oren klinken. Heb dit in mails al meer gebruikt!

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:45

Overigens is mij ook verteld dat vervoerders het verbod begrijpen. Mij is duidelijk geworden dat diezelfde vervoerdersgroep begrijpt dat dit voor ons een onmogelijke situatie is, die ons diep schaadt, zowel psychisch als mentaal als lichamelijk. Om die reden is kan je dit nooit als motivatie noemen, maar wordt dit dus wel op die manier gebruikt door ministerie van VWS.

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:53

Overigens is mij ook verteld dat vervoerders het verbod begrijpen. Mij is duidelijk geworden dat diezelfde vervoerdersgroep begrijpt dat dit voor ons een onmogelijke situatie is, die ons diep schaadt, zowel psychisch als mentaal als lichamelijk.

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:55

Mij is verteld dat vervoerders het verbod begrijpen. Mij is ook duidelijk geworden dat diezelfde vervoerdersgroep begrijpt dat dit voor ons een onmogelijke situatie is, die ons diep schaadt, zowel psychisch als mentaal als lichamelijk. Euh….

Mina Rubingh-Blokzijl|19.06.20|11:09

Hermine Luijendijk
Je hebt helemaal gelijk , ik krijg ook overal dezelfde onnozele en onbegrijpelijke antwoorden
Heb zelfs minister Rick Brink gemaild en dan zou je denken dat je juist van deze zelf beperkte minister antwoord zou krijgen
Nou krijg helemaal geen antwoord van hem
Knap onfatsoenlijk vind ik dit

Heleen Otten|28.06.20|19:17

Ja ik vind het ook belachelijk,een rolstoel is net zo veel aanrakingen.Het is nu op vakantie erg jammer dat ik nu afhankelijk ben,heb het RIVM ook gemaild en kreeg een standaardbriefje terug.

Hayom T.witter|30.06.20|13:06

Los van de hele toestand: Grappig te lezen dat sctmobielgebruikers nu blijkbaar opeens wel bereidt zijn om ZONDER gezeur en opmerkingen van de sctmobiel af te willen komen en zelfs met grote boog om de chauffeur heen zelfstandig de bus in te willen klimmen. Hoe anders was dat voorheen bij veel (niet alle) gebruikers! Blijven we dit dan ook volhouden als het wel weer mag? En aan alle passagiers: zeur niet over mondkapjes! Zet deze gewoon op zonder klagen of discussies. Bij voorbaat dank!

Kamervragen over ‘verbod’ op scootmobielen in zorgvervoer | TaxiPro
Scootmobiel in taxibus.

Kamervragen over ‘verbod’ op scootmobielen in zorgvervoer

Scootmobiel in taxibus. Foto gekregen van Yvon Botterhuis

Het coronaprotocol voor veilig zorgvervoer schrijft voor dat er geen mensen met scootmobiel vervoerd kunnen worden. Hiermee wordt een te groot aantal contactmomenten voorkomen. Kamerleden van 50PLUS hebben hier vragen over gesteld aan de ministers van Volksgezondheid en Infrastructuur en Waterstaat.

Het voorschrift dat scootmobielen voorlopig niet welkom zijn aan boord van taxibusjes, is één van de aanvullende maatregelen uit het protocol voor zorgvervoer dat de sector heeft opgesteld. “Scootmobielen kunnen niet mee in het vervoer. Hiermee wordt voorkomen dat er teveel contactmomenten zijn tussen chauffeur en de reiziger en tussen de chauffeur en de scootmobiel”, aldus het protocol.

Dat heeft gevolgen voor de 74-jarige Moena de Koning uit Zoetermeer. “Ik ben niet volledig gezond maar ook zeker niet ziek, en ik ben de coronaperiode tot toe goed doorgekomen. In die maanden ging ik af en toe wel naar buiten met mijn scootmobiel, maar meer ook niet. Nu er wat meer mag, wil ik graag met mijn dochter naar Scheveningen voor een bezoek aan museum Beelden aan Zee. Van daaruit kunnen we ook de boulevard op en even lekker op het terras zitten. Een heerlijk dagje uit waar ik echt weer eens zin in had.”

‘Niet voor mensen met scootmobiel’

Zonder scootmobiel kan Moena de Koning zo’n dagje uit niet maken. Met een actieradius van 30 kilometer is in dat voertuig zelf op en neer van Zoetermeer naar Scheveningen ook geen optie. De Koning wilde dus een rit met de regiotaxi boeken. “En toen kreeg ik dus te horen dat ik met mijn scootmobiel niet mee mag. Met Valys en een reguliere taxi is dat hetzelfde verhaal. Alles wordt een beetje losser, maar niet voor mensen met een scootmobiel.”

Het argument dat hiermee het aantal contactmomenten tussen chauffeurs en passagiers wordt beperkt, zegt haar weinig. “Ik ben nog nooit geholpen met in- en uitstappen. Ik moet altijd zelf mijn scootmobiel naar binnen rijden en de chauffeur bedient dan de knop van de lift, en zelfs dat heb ik wel eens zelf gedaan.” Zonder de scootmobiel kan ze niet doen wat ze wil doen, maar mét scootmobiel mag ze die dingen nu ook niet doen. “Dat ding is gewoon hartstikke handig, maar hij mag dus niet mee.”

Waarom rolstoel wel?

Dat Moena de Koning niet de enige is die hier tegenaan loopt, blijkt wel uit het feit dat Léonie Sazias en Corrie van Brenk namens 50PLUS Kamervragen over het onderwerp hebben gesteld. Zij willen daar graag antwoord op hebben van ministers Hugo de Jonge en Cora van Nieuwenhuizen, respectievelijk van Volksgezondheid en Infrastructuur en Waterstaat. “Wat vindt u van het feit dat in de protocollen staat aangegeven dat een scootmobiel niet mee mag in het vervoer omdat dit te veel contactmomenten veroorzaakt?”, willen zij graag weten. De overigen Kamervragen luiden als volgt:

  • Kunt u uitleggen waarom een scootmobiel voor meer contactmomenten zorgt dan bijvoorbeeld een rolstoel, die wel mee kan?
  • Kunnen er geen manieren worden bedacht waardoor de contactmomenten minder worden?
  • Zijn er nog andere onderliggende redenen voor het niet vervoeren van een scootmobiel? Zo ja, kunt u dit nader toelichten?
  • Is het niet vervoeren van een scootmobiel in lijn met de RIVM-richtlijnen?
  • Deelt u de mening dat het niet vervoeren van een scootmobiel een ernstige vermindering is van de mobiliteit van degenen die afhankelijk zijn van een scootmobiel?
  • Is er in het protocol meegenomen dat iemand die urgent moet reizen, voorrang krijgt?
  • Zijn de protocollen van een tijdelijke aard?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

40 reacties op “Kamervragen over ‘verbod’ op scootmobielen in zorgvervoer”

Richard|11.06.20|09:46

Pardon…”Ik rij zelf de scootmobiel naar binnen”…..Hopelijk zijn ze goed verzekerd bij dat taxibedrijf. En een vette boete voor de chauffeur en het bedrijf!!

Mina Rubingh-Blokzijl|11.06.20|11:05

Wat ik hier weer heel vreemd aan vind, is dat dit onderwerp over een scootmobiel gaat
En ze dus op de foto een rolstoel laten zien
Velen weten blijkbaar het verschil niet tussen een scootmobiel en elektrische rolstoel
En verder over het niet meenemen van scootmobiels in de taxibus
Wat een onzin dat er bij een scootmobiel meer contactmomenten zouden zijn dan bv een rolstoel
Wij stappen uit de scoot, houden 1,5m afstand, chauffeur zet scoot in bus, kan evt met 1 hand en wij stappen zelf in de bus

Lia Suurlant|11.06.20|11:23

is schandalig hoe ze met de gehandicapte mens omgaan is nog minder als bij de varkens

Lia Suurlant|11.06.20|11:26

ik ben petities gestart ga naar mijn profiel op facebook en stem

Andries Pieterson|11.06.20|11:36

Natuurlijk KUNNEN er meer kontaktmomenten zijn tussen chauffeur en klant. Niet iedere scootmobielgebruiker kan immers makkelijk uit de scootmobiel stappen. Vaak hebben die mensen dan ondersteuning nodig bij het in-en-uitstappen en begeleiden naar de zitplaats. En ja, als je dan wel zelfstandig kan in en uitstappen is dat natuurlijk irri. Maar wat voor gezeur zullen we krijgen als het aan de chauffeur of centrale is om te bepalen of iemand wel of niet zelfstandig in en uit de bus of kan.

Lucas Nietveld|11.06.20|12:14

Is niet aan de order!als de chauffeurs binnen de 1.5 afstand komt!moet hij een mondkapje op!!! Volgens het protocol!dat gebeurt ook als je een rolstoelgebruiker vast zet ! Dus waarom zouden de vervoeders dit weigeren!!!

Ada Schouten|11.06.20|12:20

Zal wel er om gaan dat de taxi s minder klanten kunnen meenemen want een scootmobiel is groter dan een elektrische wh dus kunnen er minder mensen mee
Het is gewoon triest dat die mensen weer worden beperkt in hun vrijheid

Ada Schouten|11.06.20|12:22

Gewoon weer een inbreuk op de vrijheid van mensen met een scootmobiel echt heel erg

Marry Put|11.06.20|12:27

Chauffeur en scootmobielrijdster zoals ik, dragen een mondkapje. Bovendien heb ik geen hulp nodig bij het instappen in een een bus. Wel in de taxi en die mag ik wel nemen maar daar heb ik weinig aan want zonder scootmobiel om verder te kunnen, kom ik niet ver. Heel krom en een beperking die niet nodig is gezien de voorzorgsmaatregelen.

Loes Bosman|11.06.20|13:00

paar weken terug werd er gevraagd door de centrale als je een rit boekte,, mevr of meneer bent u gezond ?hoest u niet? heeft u geen koorts. als dat beantwoord werd met ,nee hoor geen last dat werd de rit geboekt. Nu zouden ze toch kunnen vragen of u zelf de taxi kunt komen ! zo ja dan kan je mee met scootmobiel want is geen contact.

Aris Lokerse|11.06.20|13:05

Iedereen die geen scoot mobiel rijd vergeet even, dat ding staat thuis buiten of in een schuur, daar is NOOIT hulp bij het in en uitstappen, dus waar telkens die leugen vandaan komt dat een chauffeur in de buurt van een scootmohiel rijder komt om zogenaamde hulp te bieden is niet te volgen

marieke ve|11.06.20|13:15

Welke contactmomenten??
Een scootmobiel rijder rijdt het apparaat naar de electrische tilplaat van de bus. Hij stapt af, loopt om de bus heen, zijdeur in, zoekt stoel, gaat zitten, doet riem om. Meer niet.De chauffeur
rolt de scoot op de plaat, rolt ‘m naar binnen, en zet de scoot van de rol af, aan de banden met de haken aan de bodemplaat.
Met mondmasker, handgel evt handschoenen wordt onveiligheid opgelost. Niet door een grote groep uit te sluiten van vervoer !

Frank Kaar Kouwenhoven|11.06.20|13:27

Wat een onzin,de klant zet de scoot voor de lift gaat via de voorste deur naar binnen en gaat zitten.. ik zet de scoot op vrijstand duw hem op de lift zet hem binnen vast en ga via de achterkant weer naar de schauffers stoel… totaal geen contact met de klant

Eric van Dulst|11.06.20|13:42

De taxibranche heeft deze regels zelf bedacht,dus een beetje onzin dat 50+ nu kamervragen stelt. Deze regels zijn in het leven geroepen om zo snel mogelijk weer naar normaal te gaan. Het jammere hiervan is dat dat niet meer gaat gebeuren omdat het spoorboekje van dit kabinet al is uitgestippeld voor de toekomst. Dus moeite voor niks. Trouwens in Frankrijk zitten de mensen alweer gezellig op de terrassen op elkaars schoot.Groot gelijk.En wij gaan steeds moeilijker doen.

Mina Rubingh-Blokzijl|11.06.20|13:46

Klopt Eric van Dulst, dit is bedacht door de KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) en zijn geen richtlijnen van de RIVM

Anita van Vlimmeren|11.06.20|14:12

Belachelijk deze regel..je bent met een scootmobiel onafhankelijk omdat je alles zelf kunt doen en geen contact hoeft te hebben met de chauffeur..en nu wordt je dus weer afhankelijk gemaakt omdat je in een rolstoel moet en dan een begeleider nodig hebt om die rolstoel te duwen..ik vind dit heel erg discriminerend voor scootmobielen..heel erg dom..deze aktie..

John Lodder|11.06.20|14:39

Beste Eric van Duldt.Waar het vervoer van Valys betreft gaat het niet om regels vanuit de taxi branche.Dit betreft regels die door het ministerie van VWS zijn opgesteld.Weliswaar in samenwerking met de branche maar VWS is als opdrachtgever de beslissende stem.

Tjitske Droog|11.06.20|16:22

Dat ding staat thuis buiten of in een schuur, daar is NOOIT hulp bij het in en uitstappen, dus waar telkens die leugen vandaan komt dat een chauffeur in de buurt van een scootmohielrijder komt om zogenaamde hulp te bieden is niet te volgen.
HIER BEN IK HET VOLKOMEN EENS wat een …onzin,Corona is zal voorlopig blijven,en wij scootmobielrijders mogen niet met VALYS mee,hoe komen bv vakantieadres,familie en vrienden.Regels zijn regels,maar ze zijn er ook om over na te denken,heeft deze regel NUT.

Esther Ronda|11.06.20|17:28

Ik ben chronisch ziek, heb een spierziekte. Ik kon niet meer naar de neuroloog vanwege corona, ik hoor om de 6 weken een kuur te krijgen om achteruitgang te voorkomen. Ging allemaal niet meer door. Ik ben aangemeld bij een revalidatiecentrum en moest daar oom heel lang op wachten voordat ze iets met me wilden doen….
Laat onze chronisch zieken maar verrekken, zo voelt dat voor mij.

Myra van den Berg|11.06.20|17:34

Weer z.n regel voor onze OUDEREN als ik naar de familie ga vind ik het heerlijk om de scootmobiel mee te nemen om met hun een wandelingetje te maken ff de buitenlucht in met de kleinkinderen naar de speeltuin om te kijken hoe ze spelen en als wij op vakantie gaan hebben wij de scootmobiel ook nodig anders komen wij niet buiten een dagje naar Scheveningen of naar Barneveld word ons ook weer afgenomen ben daar heel verdrietig over goed dat 50+ er over gaat praten hoop dat het wordt opgelost

Lia Suurlant|12.06.20|08:45

en de chaffeurs zijn weer de dupe ervan, want de zorg taxi neemt ook geen scootmobiel mee, dus als je dan bij ziekenhuis komt moet je in rolstoedl en is de chauffeur verplicht om je naar dokter te brengen, zo schiet wel op.

je mag je scootmbiel niet in bus rijden, ik laat altijd in duwen,rem los rolt die er zo op de klep. heb een keer gehad dat chaffeur achter uit deed bleef gelukkig op klep hangen

Johannes Veer|12.06.20|08:57

Zowel door mij, als mijn vaste begeleider, dragen buiten mond en hand protectie. Mijn zoon is mijn vaste begeleider en heb begeleiders kaart voor hem. Zoals het op mij overkomt is dat men de ouderen en mensen met een beperking het liefst zou verbieden om te leven. Wij worden bewust kapot gemaakt, kijk ook maar eens naar alle beperkingen die ons worden opgedrongen. Zelfs Rutte met zijn idiote bezuinigingen ten doel hebbende van ouderen af te komen.

Marjos Papen|12.06.20|10:33

Ik ben voorzitter van de Scootmobielclub VSC Mijn Scoottie uit Venlo. Namens al onze 62 leden wil ik mededelen dat niemand van ons een besmettingsgevaar voor de chauffeur kan zijn daar wij allemaal van de scootmobiel af kunnen stappen en met een grote boog om de chauffeur zelfstandig voor in de bus stappen en de riem vastmaken. Het niet mee mogen reizen met de scootmobiel in de taxi zien wij dus ook als discriminatie en ongegrond!

Mina Rubingh-Blokzijl|12.06.20|13:29

Eigenlijk is er een hele gemakkelijke oplossing zodat wij ook mee kunnen Als we een gewone taxi bellen, dan moet je vragen beantwoorden, mevrouw moet u hoesten of niezen,heeft u koorts
Nee is mijn antwoord en ik mag mee
Waarom stellen ze niet 1 vraag extra,als je meldt dat de scootmobiel ook mee gaat
Stel dan de extra vraag, mevrouw kunt u zelfstandig in en uitstappen
JA DUS
Dus probleem opgelost lijkt mij en kunnen wij gewoon mee

Jan Den Uijl|12.06.20|21:54

Het is de grootste onzin dat scootmobielen niet mee kunnen in het kader van.
Ik als taxichauffeur moet ook een rolstoel vast zetten en voor een scootmobiel zijn dat de zelfde handelingen. door het KNV word er gediscrimineerd.

Hermine Luijendijk|13.06.20|07:23

Wat moeten wij als we naar het ziekenhuis toe moeten?Wat als we stranden onderweg?Laat men ons in de kou staan?Regiotaxi is dienstverlenend.Ik ben gehandicapt,ben door MIJN beperkingen afhankelijk van scootmobiel.Bepaalde afstandjes scooteren gaan best,maar je kunt ergens onverwachts stranden.Als dan de dienstverlening het af laat weten, sta je in de kou zonder zicht op hulp!
Wat dan? Denk mee aan oplossingen en niet in problemen veroorzaken!?

Hermine Luijendijk|13.06.20|07:28

Vliegen geen probleem. Overvolle vliegtuigen zouden geen risico’s geven. Overvolle regioritten wel? Minder lange ritten, vaker deuren open geeft veel frisse lucht: altijd beter dan ventilatie/airconditioning.
Ook in tijden van corona is het niet meer van deze tijd het een gehandicapte moeilijker te maken dan die het al heeft met zijn/haar eigen beperkingen.

Strange Inthenight|13.06.20|19:57

@Mina Rubingh-Blokzijl
Het voertuig op de foto is weldegelijk een scootmobiel, of hebben ze inmiddels de foto aangepast?

Mina Rubingh-Blokzijl|15.06.20|18:40

Strange Inthenight foto hebben ze later aangepast

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:20

Wat is het verschil tussen de droge contactpunten van de scoot vóór 8 jui, met die van ná 8 juni toen de scoot ineens niet meer mee mocht?
Geeft het KNV niet zélf in hun protocol aan dat droge contactpunten het probleem niet is, mits men de handen wast?
En de melding dat sommige chauffeurs mogelijk tot kwetsbare groep horen? Ze mogen gewoon meevliegen in volle vliegtuigen.

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:21

En euh…. De scoot wordt vrijwel nooit meer vast gezet in de bus. Waar komen dan die vele contactpunten vandaan?

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:34

De frisheid van de lucht is in regiotaxi vele malen gezonder dan de ventilatie in vliegtuigen.
Een rolstoel is veelal geen alternatief. Onderweg stranden? Voor ons geen mogelijkheden meer voor vervangend vervoer. Duwrolstoelen en looprekjes kunnen nog met een gewone auto mee.
Zoals ministerie van Volksgez, welv. en sport mij antwoordde: situatie erg vervelend voor u en beperkt in uw vrijheid. Dit is wel héél makkelijk tegen de situatie aankijken.

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:39

Zolang ik geen antwoorden krijg op de vragen die ik stelde over het overtreden van de WMO, etc, ben ik niet tevreden over de steeds maar weer herhalende zinnen over afstand, contact/raakvlakken, rolstoel als vervanger. Die feiten ken ik al vanaf dag 1. Nu moeten we stoppen met in herhalingen vallen, en eens beter naar de schrijnende situaties kijken. Het woord schrijnend zal bekend in de oren klinken. Heb dit in mails al meer gebruikt!

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:45

Overigens is mij ook verteld dat vervoerders het verbod begrijpen. Mij is duidelijk geworden dat diezelfde vervoerdersgroep begrijpt dat dit voor ons een onmogelijke situatie is, die ons diep schaadt, zowel psychisch als mentaal als lichamelijk. Om die reden is kan je dit nooit als motivatie noemen, maar wordt dit dus wel op die manier gebruikt door ministerie van VWS.

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:53

Overigens is mij ook verteld dat vervoerders het verbod begrijpen. Mij is duidelijk geworden dat diezelfde vervoerdersgroep begrijpt dat dit voor ons een onmogelijke situatie is, die ons diep schaadt, zowel psychisch als mentaal als lichamelijk.

Hermine Luijendijk|19.06.20|10:55

Mij is verteld dat vervoerders het verbod begrijpen. Mij is ook duidelijk geworden dat diezelfde vervoerdersgroep begrijpt dat dit voor ons een onmogelijke situatie is, die ons diep schaadt, zowel psychisch als mentaal als lichamelijk. Euh….

Mina Rubingh-Blokzijl|19.06.20|11:09

Hermine Luijendijk
Je hebt helemaal gelijk , ik krijg ook overal dezelfde onnozele en onbegrijpelijke antwoorden
Heb zelfs minister Rick Brink gemaild en dan zou je denken dat je juist van deze zelf beperkte minister antwoord zou krijgen
Nou krijg helemaal geen antwoord van hem
Knap onfatsoenlijk vind ik dit

Heleen Otten|28.06.20|19:17

Ja ik vind het ook belachelijk,een rolstoel is net zo veel aanrakingen.Het is nu op vakantie erg jammer dat ik nu afhankelijk ben,heb het RIVM ook gemaild en kreeg een standaardbriefje terug.

Hayom T.witter|30.06.20|13:06

Los van de hele toestand: Grappig te lezen dat sctmobielgebruikers nu blijkbaar opeens wel bereidt zijn om ZONDER gezeur en opmerkingen van de sctmobiel af te willen komen en zelfs met grote boog om de chauffeur heen zelfstandig de bus in te willen klimmen. Hoe anders was dat voorheen bij veel (niet alle) gebruikers! Blijven we dit dan ook volhouden als het wel weer mag? En aan alle passagiers: zeur niet over mondkapjes! Zet deze gewoon op zonder klagen of discussies. Bij voorbaat dank!