Den Haag. Foto: iStock / GAPS

Aanbesteding Regiotaxi Haaglanden houdt rekening met coronacrisis

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is een aanbesteding gestart voor het vervoer van en het callcenter voor de Regiotaxi Haaglanden. In de aanbesteding probeert men zo goed mogelijk rekening te houden met de gevolgen van de coronacrisis. Met verlengingen kan de looptijd van de contracten oplopen tot negen jaar. 

Regiotaxi Haaglanden is het Collectief Vraagafhankelijke Vervoersysteem (CVV) van de gemeenten Delft, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Den Haag. De contracten met de huidige opdrachtnemers lopen per 15 maart 2021 af. In 2019 werden er 381.495 ritten gereden over een totale afstand van iets meer dan 2,8 miljoen kilometer. Gemiddeld gaat het om net iets minder dan duizend ritten per dag. Het callcenter kreeg vorig jaar 215.529 ritboekingen te verwerken, en 7.569 telefoontjes van mensen die meer informatie wilden.

Aansluiten op realiteit

Deze cijfers stammen echter uit het pre-corona tijdperk en de opdrachtgever is zich daarvan bewust. Er heeft al een marktconsultatie plaatsgevonden, maar ook dat was vóór de coronacrisis. Er zijn momenteel wel maatregelen van kracht om vervoerders door de crisis te helpen, maat die zijn niet structureel van aard. Om te zorgen dat de aanbesteding aansluit op de realiteit, wil MRDH met belangstellende partijen een nieuwe marktconsultatie houden. Dat biedt voor de opdrachtgever de mogelijkheid om het bestek nog aan te passen en voor de marktpartijen om met een realistische inschrijving te komen. MRDH wil met maximaal vijf vervoerders en drie callcenterpartijen in gesprek in de weken 27 tot en met 29 van dit jaar.

70 procent kwaliteit

Vanwege alle onzekerheden en volume-ontwikkelingen als gevolg van corona is er gekozen voor een mededingingsprocedure met onderhandeling. Belangstellenden kunnen zich eerst melden als gegadigden en de opdrachtgever bepaalt dan wie er wordt uitgenodigd om een eerste inschrijving te doen. Uiteindelijk zal de prijs van de inschrijvingen voor 30 procent worden meegewogen in de gunnen en kwaliteit voor de overige 70 procent. Wat de criteria precies worden, moet de komende tijd duidelijk worden.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Aanbesteding Regiotaxi Haaglanden houdt rekening met coronacrisis”

Strange Inthenight|17.06.20|09:30

ja, ja, prijs 30% en kwaliteit 70%, zal wel weer andersom worden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.