Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

Latax mag wmo-vervoer in Laren nog 1 jaar verzorgen

Taxibedrijf Latax mag toch een half jaar langer het wmo-vervoer in de gemeente Laren blijven verzorgen dan begin dit jaar werd aangekondigd. Laren maakte afgelopen februari bekend dat de overeenkomst met Latax beëindigd moest worden, omdat deze niet voldeed aan de regelgeving van de Aanbestedingswet.

In februari liet de gemeente daarom weten dat het contract zou worden opgezegd per 31 december 2020. De twee partijen wilden echter met elkaar goede afspraken maken, zodat de dienstverlening in ieder geval goed afgerond kan worden en klanten er geen last van hebben. Inmiddels zijn deze afspraken gemaakt en dit heeft ervoor gezorgd dat Latax toch het wmo-vervoer op zich mag nemen tot eind juli. Daarbij wordt gezorgd voor een gelijkwaardig kwaliteitsniveau.

Overgang

“Ik vind het heel belangrijk dat we goede afspraken hebben kunnen maken over de afronding van de dienstverlening met Latax. Met name voor gebruikers is het van belang om te weten waar zij aan toe zijn. En het geeft ons de tijd om de overgang naar de nieuwe vervoerder goed en zorgvuldig voor te bereiden”, aldus wethouder Karin van Hunnik.

Vanaf 1 juli 2021 neemt de regio Gooi en Vechtreek namelijk het wmo-vervoer in dit gebied over. Het is al langer de ambitie van de samenwerkende gemeenten in de regio dat ze zelf het doelgroepenvervoer in de regio gaan organiseren. De gemeenteraad heeft er dan ook al mee ingestemd om het doelgroepenvervoer over te hevelen naar het nieuwe overheidsbedrijf Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek BV. De gemeenten geloven dat het zelf uitvoeren van het doelgroepenvervoer zorgt voor meer kwaliteit en continuïteit voor inwoners en medewerkers.

Lees ook:

Gooi- en Vechtgemeenten willen wmo-vervoerder overnemen

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Latax mag wmo-vervoer in Laren nog 1 jaar verzorgen”

Peter Vriens|14.07.20|13:30

Waar gaat dit over ?
Of de passagiers tevreden zijn, of regelgeving van de Aanbestedingswet.
Regelgeving kan zeker over boord.
Daarmee bezuinig je een aanzienlijk bedrag doordat aanbesteden vervalt en kunnen passagiers weer een keuze maken welk taxibedrijf te kiezen zoals voor de aanbestedingen verplicht werd.
Dat heet marktwerking.
Aanbesteden garandeert niet dat het vervoer deugt, in tegendeel.
Met gebruik van automatisering kan dat uitstekend door lokale vervoerder, (helaas niet met de BCT)

Mark Berentssen|16.07.20|09:59

De regio kan Latax toch gewoon kopen? Zo is het kwakkelende Taxi Hop, of Hop Taxi, of welke naam had die ondertussen na alle faillissementen ook al weer van de ondergang gered.

Het is maar de te hopen dat de portemonnee diep genoeg is. #PLUS-OV

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.