Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

‘Vervoer door vrijwilligers kan doelgroepenvervoer niet vervangen’

Het vervoer door vrijwilligers van ouderen en mensen met een beperking kan een aanvulling zijn op het doelgroepenvervoer, maar zeker geen volwaardig alternatief. Dat benadrukt de Regionale Adviesraad Doelgroepenvervoer (RAD) voor de regio Arnhem-Nijmegen in haar jaarverslag over 2019.

De adviesraad reageert daarmee op het groeiende aantal gemeenten waarin initiatieven met vrijwilligersvervoer ontstaan. Dit beperkt zich niet tot de regio Arnhem-Nijmegen; er is sprake van een landelijke trend. “Voor het doen van een boodschap en andere korte verplaatsingen is dit een welkome aanvulling. Dergelijke systemen kunnen wat de RAD betreft niet de functie van het doelgroepenvervoer overnemen. Thans zien we dat gemeenten daar wel naar neigen, louter en alleen vanuit bezuinigingsoverwegingen.” Volgens de RAD is dat in strijd met het VN-verdrag voor gelijke rechten voor mensen met een handicap.

Professioneel en deskundig

Want de goede bedoelingen van vrijwilligers ten spijt “is het voor mensen met een beperking uitermate belangrijk dat het vervoer professioneel en deskundig wordt uitgevoerd: rolstoelen moeten correct worden vastgezet, de begeleiding bij het instappen moet deskundig gebeuren, de veiligheidsregels moeten worden nageleefd. Wat de RAD zorgen baart is dat in sommige provincies serieus wordt overwogen om het doelgroepenvervoer te laten uitvoeren door vrijwilligers.” Gewerkt wordt dan ook aan een overzicht van alle initiatieven met vervoer door vrijwilligers in het hele land.

De adviesraad wil verder dat de coronacrisis aangegrepen wordt om belangrijke lessen te leren ten aanzien van het doelgroepenvervoer, dat wat de RAD betreft ook zijn koppeling met het aanvullend openbaar vervoer moet behouden. De mobiliteitsplannen voor de provincie Gelderland bieden daar in elk geval voldoende aanknopingspunten voor. Terugkijkend op het afgelopen jaar is de RAD onder meer zeer tevreden over de betrokkenheid bij de nieuwe aanbesteding van het doelgroepenvervoer in de regio.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

10 reacties op “‘Vervoer door vrijwilligers kan doelgroepenvervoer niet vervangen’”

Johan Nijmeijer|06.08.20|11:32

Eindelijk komt er schot in de vrijwilligers, prima dat ze er zijn wij kunnen ook niet zonder.
Maar betalende baantjes overnemen kan echt niet.
Hoop dat er nu landelijk actie op komt. Doelgroepenvervoer hoort thuis bij de Taxi.

Stef Bouwhuis|06.08.20|12:33

Ingewikkelde materie. Is het beroepspersonenvervoer als iemand tegen alleen onkostenvergoeding een andere persoon wegbrengt? Zoals ook voor bejaarden en kerkbezoek wordt gedaan? Dit soort taxivervoer wordt betaald met gemeenschapsgeld. Er zijn ook heel veel mensen die minder geschikt zijn voor een fulltime job met een uitkering, die dit werk uit wederkerigheid zouden kunnen doen (met behoud van uitkering). Het vervelende is dat dit ook zou kunnen gaan gelden voor leerlingenvervoer e.d.

Stef Bouwhuis|06.08.20|12:37

In het kleine beroepsgoederenvervoer (koerier) geldt de onkostenvergoeding (Wet Oort). Ook als je geen relatie hebt met een bedrijf, mag je van dat bedrijf onkostenvergoeding ontvangen. Het betekent dat allerlei mensen worden ingezet om zendingen te vervoeren, die bij niemand in loondienst zijn. Blijkbaar is die ‘onbelaste’ 19 cent per gereden kilometer voldoende om de eigen auto te kunnen financieren. We hebben met al inzet nooit wat aan deze oneigenlijke concurrentie kunnen doen.

Rex Urban|06.08.20|13:26

Het gaat meestal onder het MOM VAN vrijwilligers vervoer tegen onkostenvergoeding.
De praktijk leert echter dat er veel subsidie aan dergelijk doelgroepen vervoer verstrekt wordt waardoor het geen onkosten vergoeding meer is maar vervoer tegen betaling.
Voorbeeld: De directeur van de Belbus en ouderenvervoer in Doorn, salaris van € 96.000 per jaar.
De vrijwillige chauffeur krijgt € 2.000 per jaar.
(busje) 8 passagiers x 2.40 per dorpsrit opbrengst €19.20. Ver boven het toegestane Taxi Tarief !

Peter Vriens|06.08.20|14:06

Het zogenaamde vrijwilligers vervoer haalt de krenten uit de pap en is ook nog eens illegaal te noemen.
In de avonden en weekenden is het Taxibedrijf weer aan zet omdat de vrijwilligers dan rusten.
Daarnaast hebben deze diensten niet te maken met enige regelgeving waardoor de Taxi juist duur is.
Ook is er de regiotaxi, volgepomt met belasting geld.
Hoe lang kunnen de Overheden deze hypocrisie: wel regels voor de één toepassen, ogen dicht voor de ander vol houden.

Peter Alblas|06.08.20|16:07

Voor het vervoer van o.a. Gehandicapten en verstandelijk gehandicapten heb je gekwalificeerd personeel nodig die weten hoe je in verschillende situaties met deze mensen moet omgaan, en die weten hoe je een rolstoel het beste vast kan zetten en hoe om te gaan met mensen met een elektrische rolstoel.
Dit moet je m.i.niet door vrijwilligers laten doen.
Goede kwaliteit is belangrijker dan kostenbesparing.
Deze mensen moeten met respect behandeld worden.

Rudie Elmio|07.08.20|18:32

Kan ik mij via het UWV laten omscholen tot vrijwilliger?

Rick Hart|07.08.20|18:54

hoe je het ook wendt of keert het is en blijft oneerlijke concurrentie

Zie het hier in de regio ook meer wel dan niet dat deze vrijwilligers gewoon net zulke ritten rijden als die wij doen
Helaas wordt het bedrijf, welk alleen maar met ZZP’ers en vrijwilligers werkt, al jaren de hand boven het hoofd gehouden door de gemeente

Taxi gelijkende werkzaamheden alleen door officiële vervoerders en alleen met de blauwe platen ipv zoals hier dus met gewone gele platen gebeurd

Jan van der Lende|08.08.20|09:46

Ook het werk van een wethouder of bestuurkan door vrijwilligers worden gedaan. Ook ander werk….
Wij maar bezuinigen en mensen geld aftroggelen in NLD.Alles opsparen en dan naar de zuidelijke EU Staten sturen…
Wij tot 68 werken en dan nog vrijwilligerswerk doen…
Italië en Spanje…fijn met ongeveer 62 jaar pensioen….
Het vrijwilligers werk houd vanzelf een keer op….geen geschikt peroneel…
Als ik naar 50 jaar werken ook eens mag genieten van mijn eigen leven…

Eugene In T Veen|08.08.20|18:16

Ik vraag me af moeten de vrijwilligers nu ook diploma´s en certificaten gaan halen zoals de meeste taxichauffeurs al dan niet uit eigen portemonnee of worden de vrijwilligers vrijgesteld.Mocht dat laatste het geval zijn is dat zeer zeker oneerlijk tegenover alle taxichauffeurs die wel de juiste diploma´s en certificaten hebben moeten halen om het werk te kunnen blijven doen.Dat is oneerlijk naar de taxibedrijven cursussen voor de chauffeurs betalen.Ik het zeker nog niet over TX gecertificeerde.