Nijmegen. Foto: iStock / DutchScenery

Regiotaxi in plaats van lijnbussen tussen Grave en Nijmegen

Reizigers tussen Grave en Nijmegen kunnen tijdelijk tegen een kortingstarief gebruikmaken van de Regiotaxi. Het wmo-tarief geldt voor iedereen, omdat lijnbussen voor lange tijd niet kunnen rijden over de John S. Thompsonbrug bij Grave. De brug over de Maas is sinds eind juli uit veiligheidsoverwegingen afgesloten voor zwaar verkeer.

De bussen van Uden naar Nijmegen (Arriva) en Grave naar Nijmegen (Breng) rijden door de stremming een omleiding. Meerdere haltes zijn te komen vervallen, terwijl vervangende op kilometers afstand liggen. Reizigers voor wie deze haltes te ver zijn, kunnen daarom tijdelijk een Regiotaxi oproepen. De oplossing is bedoeld voor ‘uitzonderlijke gevallen’, aldus Arriva.

Roest

Rijkswaterstaat ging over tot afsluiting van de Graafse brug voor voertuigen zwaarder dan 10 ton nadat het stuitte op roest op de klinknagelverbindingen. Door de brug te ontlasten, kan deze toegankelijk blijven voor ander verkeer. Er wordt rekening mee gehouden dat het lange tijd kan duren voor reparaties zijn afgerond. Volgens Arriva duurt de afsluiting ‘veel langer dan eerder gecommuniceerd’.

Het verlagen van de tarieven van de Regiotaxi biedt volgens de gemeente Grave slechts tijdelijk uitkomst voor gedupeerde reizigers. Het vervoer is namelijk geen goede oplossing meer zodra de scholen weer beginnen en er meer passagiers worden verwacht. Dat betekent dat de tijd dringt: de zomervakantie in de regio loopt deze week ten einde.

Negen-tons-bussen

De provincies Noord-Brabant en Gelderland en vervoerders Arriva en Breng hebben al een oplossing op lange termijn op het oog: de inzet van ‘negen-tons-bussen’. Dit zijn reguliere bussen die minder zwaar zijn dankzij een andere brandstof- en aandrijflijn. Binnen de gewichtsbeperking kunnen hierin vijftien passagiers over de brug worden vervoerd. De inzet van kleinere bussen en buurtbussen is vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk.

De inzet van deze minder zware voertuigen brengt wel hoge (personeels)kosten met zich mee. Daarom hebben de provincies en vervoerders het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om een financiële bijdrage gevraagd. “Het wachten is nu op een beslissing op dit verzoek”, aldus de gemeente Grave.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.