Vloettax dagbesteding Triade Vitree

‘Zorgvervoer in coronatijd is vooral heel veel schakelen’

Welke gevolgen heeft de coronacrisis eigenlijk voor een opdrachtgever van zorgvervoer en haar cliënten? Voor Triade Vitree in Flevoland is het vooral heel veel schakelen tussen alle informatie en betrokkenen, waarbij het een voordeel bleek te zijn dat er met één vervoerder wordt gewerkt.

Triade Vitree biedt in Flevoland ondersteuning aan volwassenen met een verstandelijke beperking of psychische stoornis en jeugdhulp aan kinderen, jongeren en gezinnen. Zo’n 500 van die cliënten worden vervoerd van en naar behandelcentra en locaties voor dagbesteding. En er komt ook vervoer ten behoeve van crisisopvang bij kijken. Per week worden er onder normale omstandigheden circa 5.000 ritten gereden, waarvoor Triada Vitree met één vervoerder werkt, namelijk Vloettax.

Thuiszitten geen optie

Die één op één-samenwerking heeft volgens coördinator vervoer Irma Bijman-Oosterwijk van Triade Vitree geholpen om snel te schakelen toen de coronamaatregelen dat nodig maakten.

“Het vervoer kwam stil te liggen en we moesten gelijk verder met de volgende stap. De cliënten zaten opeens thuis, maar voor een deel van hen is dat vanwege hun zorgvraag eigenlijk geen optie. Zij moesten dus naar de noodopvang. Maar dat kun je niet zonder meer van de vervoerder en chauffeurs vragen, zij moeten dat wel aandurven. En dat is maar één van de vele voorbeelden van wat we als opdrachtgever en vervoerder snel met elkaar moesten afstemmen.”

In de periode die volgde, bleek het verder lastig om voor het hele zorgvervoer één lijn te trekken. Zo ontstonden er op enig moment sectorprotocollen voor veilig vervoer die niet altijd even naadloos aansloten op de praktijk. Bijman-Oosterwijk: “Bij het vervoer van onze cliënten komt vaak meer kijken dan rustig instappen en van A naar B rijden. Bij het verzorgen van vrijheidsbeperkende maatregelen of het vastzetten van een rolstoel kun je nu eenmaal niet altijd anderhalve meter afstand houden.”

Hoe wordt het dan?

“En niet iedereen kan een mondkapje dragen, uit medische noodzaak of omdat ze het niet begrijpen”, vervolgt ze. “Over kuchschermen is nog steeds discussie, dus hoe ga je daarmee om? Je bent constant aan het afwegen, met informatie uit allerlei bronnen die telkens verandert, hoe je het beschermen van mensen tegen corona en het veilige vervoer van diezelfde mensen tegelijk mogelijk kunt maken.”

Het is vooral heel erg veel schakelen, geeft Bijman-Oosterwijk aan. Overleggen, mailen, nadenken, geadviseerd worden, alle informatiestromen volgen en dat alles vertalen in beleid. “Niets is meer zoals het was, maar hoe wordt het dan? Als het antwoord op die vraag verandert, wil je uiteraard bijsturen. Maar dat doe je soms niet, omdat het antwoord over twee weken weer anders kan zijn. Want het is wel zorggeld waar we mee werken, dus daar zijn wel heel voorzichtig mee.”

Irma Bijman-Oosterwijk zal op 8 oktober het Nationaal Congres Contractvervoer uitgebreider ingaan op de uitdagingen voor Triade Vitree als gevolg van de coronamaatregelen. Zij schuift ook aan bij de afsluitende rondetafeldiscussie over de toekomst van het doelgroepenvervoer. Deelnemen aan het congres kan zowel fysiek als online (webinar).

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

1 reactie op “‘Zorgvervoer in coronatijd is vooral heel veel schakelen’”

Susan Benson|03.09.20|19:43

Hallo,Heeft u een zakelijke lening, persoonlijke lening, hypotheeklening of een lening nodig om uw project te realiseren? als uw antwoord ja is, raad ik u aan contact op te nemen met mijn kantoor. We verlenen allerlei soorten leendiensten, inclusief leningen op lange en korte termijn, u kunt ons gewoon schrijven via e-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) of ons rechtstreeks op WhatsApp sturen via: +447903159998 en u ontvangt in een oogwenk een reactie.