Rolstoelbus

Utrechtse Heuvelrug vermindert beschikbaarheid Regiotaxi

De gemeente Utrechtse Heuvelrug ziet zich genoodzaakt het regiotaxi-aanbod per 1 januari te verminderen. Ook de eigen bijdrage van reizigers gaat omhoog. De gemeente zegt dat deze wijzigingen nodig zijn om het vervoer in stand te houden. De verantwoordelijk wethouder denkt verder dat er ook alternatieven voorhanden zijn, bijvoorbeeld vervoer door vrijwilligers.

Het college van burgemeester en wethouders van Utrechtse Heuvelrug legt op de website van de gemeente uit dat er door vergrijzing steeds meer gebruik wordt gemaakt van de wmo-taxi. Tegelijk neemt de bijdrage vanuit de provincie steeds verder af. De Regiotaxi is bedoeld voor mensen die niet zelfstandig van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. En dat moet ook zo blijven, benadrukt de gemeente, maar dan moet er wel wat aan het systeem veranderen.

Geen onderscheid meer

“Zo is besloten om het aantal zones voor alle pashouders gelijk te stellen op 300. Voorheen was er een onderscheid tussen pashouders zonder scootmobiel (600) en met scootmobiel (300). Deze maatregel gaat per 1 januari 2021 in voor nieuwe pashouders. Bestaande pashouders ontvangen in het eerste kwartaal van 2021 bericht wanneer voor hen de vermindering van het aantal zones ingaat. Daarnaast stijgt de eigen bijdrage mee met de jaarlijkse indexering, van 0,95 eurocent naar 1 euro per zone.”

Wethouder Hans Waaldijk legt uit dat het belangrijk is om de Regiotaxi beschikbaar te houden voor mensen die echt niet goed anders kunnen reizen. De wmo-taxi is er dan “bijvoorbeeld om een familielid in de buurt op te zoeken. Omdat steeds meer mensen een beroep doen op deze voorziening en het geld dat wij hiervoor ontvangen afneemt, hebben we het besluit moeten nemen om het aantal zones te verminderen”, aldus de wethouder op de site van de gemeente.

Vervoer door vrijwilligers

Deze wil in 2021 andere mogelijkheden voor vervoer onder de aandacht brengen of stimuleren. “Op de lange termijn wordt in regionaal en bovenregionaal verband onderzocht hoe we collectief vervoer efficiënter en voordeliger kunnen organiseren.” Opvallend is dat Waaldijk in gesprek met RTV Utrecht aangeeft dat er voldoende alternatieven zijn voor wie vaker en verder wil reizen dan de 300 zones toestaan. Hij noemt daarbij enkele voorbeelden van vervoer door vrijwilligers waar de inwoners van Utrechtse Heuvelrug een beroep op kunnen doen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia. Binnen dat team is hij de vaste redacteur van Infrasite.nl.

2 reacties op “Utrechtse Heuvelrug vermindert beschikbaarheid Regiotaxi”

Rex Urban|24.12.20|12:43

Wanneer de Gemeente Utrechtse Heuvelrug de Belbus steunt met een paar honderd duizend euro per jaar, daarnaast de directeur voorziet van een salaris van €96000, Kan je dan spreken van vrijwilligersvervoer zonder winstoogmerk?
Het is m.i. niet meer of minder dan vervoer tegen betaling wat vergunning plichtig is, gereden door vrijwilligers.
Smijten met geld en illegale concurrentie, waar de lokale Taxi vervoerder en nu ook de regiotaxi de dupe van wordt.
Heuvelrug een Fairtrade Gemeente ????

Peter Vriens|04.01.21|11:47

De verantwoordelijk wethouder Waaldijk schrijft :
“En dat moet ook zo blijven, maar dan moet er wel wat aan het systeem veranderen”
Waaldijk is er dus o.a. voor om personenvervoer uitgevoerd door illegale chauffeurs in te zetten door zich niets aan te trekken van de Taxiwet.
Vergrijzing betekend niet armlastig! Hr. Waaldijk!
Normen en waarden worden overboord gezet, wanneer deze de Gemeente niet uit komen.
Legale chauffeurs banen komen in het geding!
Gluiperig, Huichelachtig, vals!