Nijmegen. Foto: iStock / DutchScenery

Haltetaxi Gelderland moet aansluiting op OV verbeteren

Nijmegen. Foto: iStock / DutchScenery (onbeperkt gebruik)

In Gelderland moet vanaf 1 januari 2022 een haltetaxi gaan rijden om de bereikbaarheid van onder meer dunbevolkte gebieden te verbeteren. HaltetaxiRRReis wordt de opvolger van het huidige vangnet voor openbaar vervoer, dat de gemeenten verzorgen in combinatie met het doelgroepenvervoer. De nieuwe haltetaxi wordt in de loop van 2021 aanbesteed.

Vooral in kleinere woonkernen, dunbevolkte gebieden en wijken waar buslijnen niet meer rendabel zijn is er behoefte aan vervoer op afroep als aanvulling op het openbaar vervoer. De haltetaxi gaat mensen binnen een straal van 15 kilometer vervoeren van een halte naar een trein- of busstation, of naar een andere halte. De reis wordt vooraf gereserveerd en wordt uitgevoerd met een elektrisch voertuig. Over het algemeen zullen dat personenauto’s zijn, die mogelijk met andere passagiers gedeeld moeten worden.

2 tot 2,5 keer het OV-tarief

De inzet van de haltetaxi wordt gebaseerd op een OV-toets. Als voorbeeld wordt een reis van Buren naar een zorgcentrum in Geldermalsen genomen. Over de weg een rit van zeven kilometer, maar met het OV duurt de reis meer dan een uur en moet er twee keer overgestapt worden. Met de haltetaxi is het, buiten het lopen of fietsen naar de halte toe, een reis van elf minuten. De passagiers gaan daar 2 tot 2,5 keer het reguliere OV-tarief voor betalen. De haltetaxi sluit qua openingstijden aan op het OV en er kan ook mee worden gereisd naar enkele belangrijke knooppunten buiten Gelderland, zoals Zwolle, Deventer en Den Bosch.

Programma van eisen

De nota van uitgangspunten voor de HaltetaxiRRReis is klaar en wordt ter informatie aan Provinciale Staten aangeboden. De nota bevat richtlijnen voor aanrijtijden, omrijtijden en kwaliteitseisen. Deze worden vertaald naar een programma van eisen, dat op zijn beurt de basis voor de aanbesteding vormt. De naam van de nieuwe haltetaxi sluit aan op RRReis, de vlag waaronder in Gelderland, Flevoland en Overijssel het openbaar vervoer wordt verzorgd.

Gedeputeerde Jan van der Meer is enthousiast over het nieuwe vervoersysteem. “De bereikbaarheid van woonkernen en wijken wordt hierdoor echt verbeterd. Iedere Gelderlander of bezoeker kan met de haltetaxi reizen. Ook mensen die in een rolstoel zitten en met het openbaar vervoer kunnen reizen. Het is een flexibel systeem. Als het nodig is kunnen we haltes toevoegen. Bijvoorbeeld naar een zorginstelling, P+R of een bedrijventerrein, als blijkt dat dat nodig is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.