Taxi Schiphol

Schiphol verlengt contracten taxivervoer met bijna 2,5 jaar

Taxi Schiphol. Foto: ProMedia (Inge Jacobs)

Door de coronacrisis vindt Schiphol het niet gepast om een nieuwe aanbesteding voor het taxivervoer vanaf de luchthaven te starten. Daarom worden de contracten met de drie huidige concessiehouders met bijna 2,5 jaar verlengd, tot en met oktober 2024. In de loop van 2022 moet meer duidelijk worden over het herstel van de luchtvaart en daarmee op de perspectieven voor het taxivervoer op de luchthaven. Eind 2022 kan dan alsnog een nieuwe aanbesteding worden voorbereid.

Voor het taxivervoer vanaf Schiphol Plaza wordt voornamelijk met drie concessiehouders gewerkt: SchipholTaxi, de BIOS-groep (ZCN) en Willemsen-de Koning. Zij hebben de meeste plekken op de standplaats tot hun beschikking, terwijl alle overige aanbieders het met de enkele resterende plekken moeten doen. De contracten met de drie concessiehouders zijn op 1 juni 2014 ingegaan en lopen eigenlijk na acht jaar weer af, dus op 31 mei 2022.

Schiphol BV wilde daarom in het eerste kwartaal van dit jaar een nieuwe aanbesteding in de markt zetten. Maar door de wereldwijde coronacrisis is het aantal mensen dat via Schiphol reist met zo’n 80 procent afgenomen. De vraag naar taxiritten is daardoor ook drastisch verminderd. Er wordt nog zo’n 10 procent gereden van wat het vóór de uitbraak van de pandemie was.

Investering niet terugverdienen

De vooruitzichten voor het herstel van de luchtvaart zijn zeer onzeker en datzelfde geldt dus ook voor het taxivervoer vanaf de standplaats. Het is nu niet duidelijk in welke mate er vanaf 1 juni 2022 vraag zal zijn naar taxivervoer, wat het ook erg lastig maakt om daar met een aanbesteding op in te spelen. Voor de concessiehouders gaan met deze opdracht flinke investeringen gepaard en de mogelijkheden om die terug te verdienen blijven voorlopig zeer beperkt.

Daarom is de aanbesteding uitgesteld en worden de contracten met bijna 2,5 jaar verlengd tot en met oktober 2024. Daardoor kan 2021 in welke vorm dan ook voorbijgaan en hopelijk wordt dan in de loop van 2022 meer duidelijk over het herstel van luchtvaart en taxivervoer. Eind 2022 kan de opdrachtgever dan beginnen met de voorbereiding op een nieuwe aanbesteding voor het straattaxiproces op Schiphol vanaf november 2024.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Schiphol verlengt contracten taxivervoer met bijna 2,5 jaar | TaxiPro
Taxi Schiphol

Schiphol verlengt contracten taxivervoer met bijna 2,5 jaar

Taxi Schiphol. Foto: ProMedia (Inge Jacobs)

Door de coronacrisis vindt Schiphol het niet gepast om een nieuwe aanbesteding voor het taxivervoer vanaf de luchthaven te starten. Daarom worden de contracten met de drie huidige concessiehouders met bijna 2,5 jaar verlengd, tot en met oktober 2024. In de loop van 2022 moet meer duidelijk worden over het herstel van de luchtvaart en daarmee op de perspectieven voor het taxivervoer op de luchthaven. Eind 2022 kan dan alsnog een nieuwe aanbesteding worden voorbereid.

Voor het taxivervoer vanaf Schiphol Plaza wordt voornamelijk met drie concessiehouders gewerkt: SchipholTaxi, de BIOS-groep (ZCN) en Willemsen-de Koning. Zij hebben de meeste plekken op de standplaats tot hun beschikking, terwijl alle overige aanbieders het met de enkele resterende plekken moeten doen. De contracten met de drie concessiehouders zijn op 1 juni 2014 ingegaan en lopen eigenlijk na acht jaar weer af, dus op 31 mei 2022.

Schiphol BV wilde daarom in het eerste kwartaal van dit jaar een nieuwe aanbesteding in de markt zetten. Maar door de wereldwijde coronacrisis is het aantal mensen dat via Schiphol reist met zo’n 80 procent afgenomen. De vraag naar taxiritten is daardoor ook drastisch verminderd. Er wordt nog zo’n 10 procent gereden van wat het vóór de uitbraak van de pandemie was.

Investering niet terugverdienen

De vooruitzichten voor het herstel van de luchtvaart zijn zeer onzeker en datzelfde geldt dus ook voor het taxivervoer vanaf de standplaats. Het is nu niet duidelijk in welke mate er vanaf 1 juni 2022 vraag zal zijn naar taxivervoer, wat het ook erg lastig maakt om daar met een aanbesteding op in te spelen. Voor de concessiehouders gaan met deze opdracht flinke investeringen gepaard en de mogelijkheden om die terug te verdienen blijven voorlopig zeer beperkt.

Daarom is de aanbesteding uitgesteld en worden de contracten met bijna 2,5 jaar verlengd tot en met oktober 2024. Daardoor kan 2021 in welke vorm dan ook voorbijgaan en hopelijk wordt dan in de loop van 2022 meer duidelijk over het herstel van luchtvaart en taxivervoer. Eind 2022 kan de opdrachtgever dan beginnen met de voorbereiding op een nieuwe aanbesteding voor het straattaxiproces op Schiphol vanaf november 2024.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.