Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki

Drie aanbestedingen voor leerlingenvervoer van start

Het was een tijdje rustig met vervoersaanbestedingen, maar nu zetten twaalf gemeenten verspreid over drie aanbestedingen hun opdrachten voor met name leerlingenvervoer in de markt. Het gaat om vijf Brabantse gemeenten die onderdeel zijn van een inkooporganisatie en om vijf gemeenten in de regio Midden-Holland. Ook Zaltbommel en Maasdriel zijn samen een traject gestart.

In Midden-Holland gaat het om de gemeenten Gouda, Waddinxveen, Zuidplas, Bodegraven-Reeuwijk en Krimpenerwaard. Naast het leerlingenvervoer zetten zij ook het vraagafhankelijk vervoer opnieuw in de markt. De contracten voor beide vormen van vervoer lopen af en ze zijn ieder goed voor een eigen perceel.

In deze opdracht wordt gewerkt met een door de opdrachtgevers vastgestelde kostprijs, gebaseerd op ontwikkelingen tijdens de huidige overeenkomst. De inschrijvers moeten het verschil dus maken op basis van diverse kwaliteitscriteria. In april moet duidelijk zijn welke vervoerders vanaf augustus voor tenminste drie jaar het werk mogen uitvoeren. De opdrachtgevers kunnen daarna nog twee keer met twee jaar verlengen.

Vijf percelen

Ook Asten, Gemert-Bakel, Deurne, Son & Breugel en Laarbeek zijn op zoek naar nieuwe opdrachtnemers voor het leerlingenvervoer. Net als in Midden-Holland gaat het hier om een klus voor maximaal zeven jaar. Wel is de looptijd anders verdeeld: in eerste instantie vijf jaar, met mogelijk nog twee verlengingen van elk twaalf maanden. Het werk is verdeeld over vijf percelen en overeenkomsten gaan in bij de start van het schooljaar 2021-2022.

Maximaal zes jaar

De Gelderse gemeenten Zaltbommel en Maasdriel willen eveneens op 1 augustus aanstaande nieuwe contracten voor het leerlingenvervoer in laten gaan. Deze opdracht zal maximaal zes jaar lopen. In eerste instantie vier jaar en daarna kan het twee kanten op: nog maximaal tweemaal met een jaar verlengen, of ineens met twee jaar. De inschrijvingen worden het zwaarst op prijs beoordeeld. Daarmee zijn namelijk zestig van de honderd punten. De plannen voor communicatie zijn goed voor maximaal dertig punten en duurzaamheid voor tien punten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia. Binnen dat team is hij de vaste redacteur van Infrasite.nl.

4 reacties op “Drie aanbestedingen voor leerlingenvervoer van start”

Richard|26.01.21|18:32

Zodra ik lees dat de prijs voor het grootste deel bepalend is gaan mijn haren recht overeind staan. Wanneer houden ze daar nu eens mee op! Kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Weetikniet Freekie|29.01.21|07:35

Het is juist goed dat de prijs van te voren bepaalt wordt.

Zo kan een taxibedrijf zelf kiezen of ze wel of niet willen inschrijven voor dat bedrag.
En zo is het enige onderscheid de kwaliteit. Wat zeker de afgelopen jaren heeft geleden
omdat iedereen zo laag mogelijk inschreef om de opdracht maar binnen te halen.

Peter Vriens|29.01.21|13:10

De aanbestedingsgekte is de oorzaak dat de passagier geen vrijheid in vervoerder heeft.
Diverse instanties maken de dienst voor U uit wat onnodig bakken met geld kost.
Dit werkt niet, ook de reden dat er allerlei eisen in het aanbesteding pakket kwamen die ook weer omzeild kunnen worden. Bezuinig hier op!
Met automatisering mogelijkheden, b.v. persoonlijk budget, is aanbesteden onnodig en achterhaald! Vrije keuze voor de klant zou sowieso een vereiste moeten zijn, ook bij een lokale vervoerder.

Ton van Dalfsen|29.01.21|17:52

En dat allemaal dankzij de EU. Europeesche aanbestedingen. Voorheen kreeg de plaatselijke vervoerder de opdracht tegen een redelijk winstgevend tarief met ZELFS BETERE KWALITEIT. Stem allemaal lekker op de PRO EU politieke partijen! Van mij NEXIT en geen europeesche aanbestedingen meer. GUN de plaatselijke ondernemer de opdracht tegen een redelijk tarief met de genoemde BETERE KWALITEIT.